לפיד: "מעמד הביניים הולך לצבא בזמן שהחרדים מקבלים דירה; זה יהיה סופה של המדינה שלנו - הפלסטינים יכולים לעשות קפה ולהדליק סיגריה"

(עדכון) - יאיר לפיד בכנס באילת: "אנחנו נחנקים בידי ציבור שלא עובד ולא משרת בצבא; ש"ס מסובבת את המדינה על האצבע הקטנה עם 11 מנדטים"

"עד לפני חודש היו לי את החיים הכי טובים שאפשר לבקש. לבשתי חליפה יפה ואיפרו אותי יפה. הרווחתי מאד יפה והייתה לי השפעה - כי כשאתה מגיש את מהדורת החדשות המרכזית של יום שישי, יש לך השפעה", פתח לפיד את דבריו בכנס העסקים באילת.

"מאז שהכרזתי על ההליכה לפוליטיקה, כל אדם שפוגש אותי ברחוב שואל אותי את אותו הדבר - 'לפיד, בשביל מה היית צריך את זה?'", סיפר לפיד על הכרזתו ללכת לפוליטיקה לפני כחודש, וטען כי הוא דווקא חושב אחרת: "הייתי צריך לעשות זאת הרבה קודם, כי מציקה לי שאלה אחת שלא נותנת לי מנוח, והיא: 'למי שייכת המדינה הזו'?".

"הפוליטיקאים שכחו התפקיד אליו מונו"

"תענו לעצמכם על השאלה הפשוטה הזו - למי שייכת המדינה? זו השאלה שבגללה שאני כאן", המשיך לפיד, ונפנה לציין כי לדידו "המדינה הזו לא שייכת לאינטרסנטים, לוביסטים, טייקונים או על מפלגות שמשתלטות על ועדת הכספים, זורקי אבנים, או אנשים שמאיימים על קציני צה"ל".

לפיד המשיך, ונפנה לתקוף גם את המערכת הפוליטית: "היא גם לא שייכת לפוליטיקאים ששכחו את התפקיד אליו מונו, שהפכו את הכנסת למועדון חברים סגור, בו כולם חושבים שהמדינה שייכת להם. המדינה הזו שייכת לנו. מעמד הביניים".

לפיד הבהיר כי המדינה "שייכת למעמד הביניים הישראל - לאלה שמשלמים מסים, שהולכים לצבא, שעושים מילואים, שמשלמים לקרן הפנסיה ושמחירי הדירות והרכב שהם קונים, הם מהיקרים בעולם המערבי. המדינה שייכת לציבור היצרני במדינת ישראל, שנותן הכי הרבה - ומקבל הכי מעט".

"הבירוקרטיה הפכה לסוג של עריצות"

"אני שואל 'איפה הכסף?', וזו לא רק שאלה כלכלית, אלא גם שאלה ערכית", המשיך לפיד. "הילדים שלנו לא יכולים לקנות דירה, ואם כל זה לא מספיק - אנחנו חייבים בחברה מפוצלת, אינטרסנטית, מפולגת. בזמן שהילדים שלנו הולכים לצבא - מישהו מקבל דירה במקומם".

"זו מדינה שבה הבירוקרטיה הפכה סוג של עריצות - ומעמד הביניים לא רואה מאיפה תבוא הישועה", דברי לפיד. "לקח לי זמן, אבל בסופו של דבר החלטתי להקים מפלגה כדי שלא נהיה תקועים עם אותו סוג של פוליטיקאים - שאנחנו לא מעריכים, שנכשלו שוב ושוב בניהול והנהגת המדינה".

לפיד המשיך להתקיף את המערכת הפוליטית, בדגש על המפלגות החרדיות: "איזו מן תפיסת עולם זו? אני לא מוכן להרים ידיים, לא מוכן לוותר - לא ישתיקו אותנו, יפחידו אותנו, ולא יעצרו אותי", לדבריו.

"ש"ס עם 11 מנדטים מסובבת את כל המדינה הזו על האצבע הקטנה", ירה לפיד. "יהדות התורה מנהלת את ועדת הכספים וקובעת סדר יום מבלי שאף אחד יוכל לעצור בעדה".

"נחנקים בידי ציבורים שלמים"

"אנחנו נחנקים בידי ציבורים שלמים שלא עובדים, לא משרתים בצבא, לא עושים שירות לאומי וחיים על חשבוננו", חזר לפיד להגן על מעמד הביניים. "השנה נחצה הקו האדום - 50% מתלמידי כיתות א' השנה הם או חרדים או ערבים. זה אומר ש-12 שנים מעכשיו 50% מבני ה-18 לא יתגייסו ולא ישתלבו בשוק העבודה".

לפיד הבהיר כי במצב זה - "זה יהיה סופה של המדינה הציונית. הפלסטינים יכולים לעשות כוס קפה ולהדליק סיגריה - והמדינה פשוט תקרוס בעצמה". לפיד המשיך והתייחס גם לנושא השחיתות וההון השחור, והבהיר: "המדינה מאבדת למעלה מ-20 מיליארד בגלל ההון השחור".

לפיד תוקף: "רימו אותנו"

"בגלל שאנחנו אנשים טובים - רימו אותנו", ציין לפיד. "לא השקיעו את הכסף שלנו בחינוך, משטרה חזקה, בתי משפט, ממשל יעיל ותקין, רווחה או בריאות. במקום זה - לקחו הפוליטיקאים את הכסף וחילקו אותו לחברים שלהם ומקורבים שלהם, לכל מי שהיה מסוגל ללחוץ ולסחוט ולהפעיל עליהם כוח. לקחו את הכסף שלנו וקנו בעזרתו שותפים קואליציוניים".

"הרבה אנשים שואלים אותי: 'מה אתה מציע?'", התייחס לפיד למשנתו, והבהיר כי "צריך לשנות את מערכת ההפעלה של המדינה - ובכדי שזה יקרה, יש מספר דברים שצריך לעשות".

לפיד סיפר כי הדבר הראשון הוא לשנות את שיטת הממשל: "לא שינוי מסובך, שינוי פשוט שאפשר לעשות זאת מהרגע שנבחרת הכנסת הבאה. אחוז החסימה יעלה ל-6%, ולא יהיה ניתן להפיל את הממשלה אלא על בסיס רוב קונסטרוקטיבי של 65% - שינוי שיגרום לאנשים להצביע למפלגות גדולות, וימנע מהממשלה להיות בר-ערובה של מפלגות קטנות".

הדבר השני, "לבטל את חוק טל וחוק נהרי ולהקים שירות אזרחי - כדי שכל אזרח ערבי ודתי ילמדו לימודי ליבה במדינת ישראל - ואחרי זה ילכו לעבוד", הסביר לפיד. "זה לא כי אנחנו נגדם, זה כי אנחנו לא יכולים לשאת אותם יותר על גבינו. זה לא עלבון לאורח חייהם - אין שום דבר מעליב בעבודה".

הדבר השלישי לדברי לפיד, "הוא לצאת למלחמה בשחיתות של ההון השחור ובשחיתות השלטונית. לא יכול להיות שבגרמניה יהיו 16 שרים, ובמדינת ישראל יהיו 40 שרים וסגני שרים על תקן. צריך להגביל בחוק את מספר השרים בממשלה".

"אם נולדת עני - תמות עני"

ולבסוף - צריך לייצר מנועי צמיחה, טוען לפיד. "מדינת ישראל שהתגאתה בהיותה מדינה שיווניות - היא היום המדינה עם הפערים הכי גדולים בעולם המערבי והכי פחות ניידות חברתית", דברי לפיד. "במדינת ישראל - אם נולדת עני, אתה תמות עני. זה לא בסדר, זה לא כלכלי ולא צדק חברתי".

ואם כבר מדברים על צדק חברתי, המשיך לפיד: "צריך להקים מנגנוני פיקוח על אנשים שלוקחים את כספי הפנסיה שלנו, מקימים קזינו בווגאס, ומבקשים אחר כך תספורת על האג"ח שלנו. אני לא נגד הצלחה - אבל אנחנו צריכים לדאוג לכך שטייקונים שלא יחזירו כסף לציבור, לא יוכלו ללכת שוב לשוק ההון".

"הטייקונים לא צריכים לישון בלילה אם יש להם חובות - בדיוק כמו שקורה לאזרח הקטן", סיכם לפיד את הנושא.

"זו תוכנית אפשרית"

"מה שתיארתי היא לא תוכנית מסובכת", דברי לפיד. "זו תוכנית אפשרית. אפשר לעשות את זה - ואם נעשה זאת, מדינת ישראל תהיה מה שהיא צריכה הייתה להיות. חברת מופת שאינה מושתתת על קנאה וצרות עין, בה כל אחד דואג רק למקורבים אליו, אלא כזו שלא מבוססת על הרעיון שאנחנו לא פה במקרה".

"מדינת ישראל היא לא רק מקום, אלא גם רעיון - במסגרתו בחרנו לחיות פה, ביחד, והחלק שלי הוא לעשות הכל כדי שזה יקרה - בעוד החלק שלכם הוא להאמין שזה יקרה", המשיך לפיד. "כולם מתנהגים כאילו ערבות הדדית נעלמה, אבל אני חושב שהיא קיימת בתוכנו. רק שאף אחד לא הזכיר לנו כבר הרבה זמן שאכפת לנו אחד מהשני, ואכפת לנו מהמדינה הזו".

"ישראלי בעיני - זה שאכפת לך מהמקום בו אתה חי, ואתה לא מרים ידיים", לפיד אמר. "הישראליות נמצאת תחת התקפה, אבל אנחנו יכולים לקום ולהגיד: 'המדינה הזו היא שלנו, ואנו דורשים אותה בחזרה'. כי עם כל הצרות שלנו, אין שום מקום אחר בעולם שבו נוכל לחיות. זו המדינה היחידה שאין לנו, ועליה אנו צריכים להיאבק".

"בחודש האחרון כולם אמרו: 'אנחנו לא יודעים מה הוא חושב', והנה - עכשיו אתם יודעים מה אני חושב ומה אני הולך לעשות", דברי לפיד. "אי-אפשר לעשות כלום? אם לפני 64 שנים אנשים היו חושבים ככה, לא הייתה לנו מדינה. זה הדבר הנכון לעשותו, ואני הולך לעשות זאת - עכשיו נשארה השאלה: מה אתם הולכים לעשות?".

קיים ההבטחה

לפיד הבטיח הבוקר לחשוף את משנתו הפוליטית בוועידה עסקית באילת. "אני הולך לפרוס היום את ה'אני מאמין' שלי", כתב לפיד בדף הפייסבוק שלו. "אסביר שהשאלה 'איפה הכסף?' מסתירה מאחוריה שאלה גדולה יותר: 'למי שייכת המדינה הזו?'. ותהיה גם תשובה".

בתחילת החודש נחשף באתר "כיכר השבת" דף מסרים של לפיד, בו נכתב בין היתר כי הסיבה העיקרית שבגינה החליט לפיד ללכת לפוליטיקה היא הנטל על מעמד הביניים.

"כך אי אפשר להמשיך", נכתב בדף המסרים. "למעמד הביניים - הציבור היצרני של מדינת ישראל - נמאס מיוקר המחיה, מזה שכל הנטל נופל עליו, מכך שציבורים שלמים במדינה חיים על חשבונו, ומן העובדה שהוא זה שנושא על גבו את המדינה אבל קולו אינו נשמע".