10 אזורי תעשייה יקומו בפריפריה ב-3 מיליארד ש'

עשרה אזורי תעשייה מרחביים יספקו כ-10,000 מקומות עבודה תמריצים של מאות מיליוני שקלים ■ יינתנו לחברות ענק שיעתיקו פעילות ממרכז הארץ

משרד התמ"ת והאוצר מתכוונים להשיק בשבועות הקרובים תוכנית חדשה להקמת עשרה אזורי תעשייה מרחביים בצפון ובדרום שעתידים לספק אלפי מקומות עבודה. שני המשרדים סיכמו באחרונה על השקעות בהיקף של לפחות 3 מיליארד שקל על פיתוח אזורי התעשייה, תוך מתן תמריצים לחברות מובילות שיעתיקו את פעילות הייצור שלהן ממרכז הארץ אל הפריפריה.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת התוכנית שמקדמים שני המשרדים, אזורי התעשייה המרחביים יוקמו על פי תוכנית שתיפרס על פני חמש שנים. המודל הוא פארק התעשיות נ.ע.מ שבנגב, ולו שותפות הרשויות המקומיות נתיבות, מרחבים, עזתה ושדרות. פארק התעשייה הדרומי מספק מקומות עבודה לאלפים ובמסגרת מהלך של משרד התמ"ת הועתקה אליו מחלבת טרה, כמפעל עוגן. במסגרת פתיחת אזורי התעשייה העתידיים, תוקם מינהלת ייעודית חדשה שתהיה משותפת למשרד האוצר ולמשרד התמ"ת ושתפעל בתיאום עם הרשויות המקומיות שיהיו מעורבות במיזם הענק.

"קריטריונים ברורים"

שר התמ"ת שלום שמחון אישר היום (ה') בשיחה עם "גלובס" את פרטי התוכנית ואמר כי היא נמצאת בשלבי גיבוש אחרונים, בתום עבודת מטה ממושכת עם משרד האוצר. על פי התוכנית המתגבשת, שישה אזורי תעשייה מרחביים, שלכל אחד מהם יהיו שותפות כמה רשויות מקומיות, יוקמו באזור הצפון ועוד ארבעה יוקמו באזור הדרום. על פי המסתמן, אחד מאזורי התעשייה יוקם בעיר דימונה ואחד נוסף יוקם בשטח שכבר אותר, בקרבת הערים שדרות, אופקים ונתיבות. אזור תעשייה כזה יוקם גם בגליל העליון, באופן שיזמן אלפי מקומות עבודה לתושבי קרית שמונה, ראש פינה וצפת. בגליל המערבי יוקם אזור תעשייה שישמש את תושבי נהריה, עכו, הקריות, כרמיאל והמגזר הלא יהודי: "יהיו קריטריונים ברורים לכל אזור תעשייה כזה. חשוב שתהיה אליהם נגישות טובה ומערכות הסעה, שיהיה להם פוטנציאל הרחבה ועוד", אמר שמחון ל"גלובס".

היום נודע כי אזור תעשייה מרחבי נוסף עתיד להיפתח במסגרת התוכנית גם בבית שאן, בשאיפה שמו"מ שמתקיים כיום עם חברת אינטל יבשיל ויאפשר השקעה מצדה בהקמת מפעל הרכבות באזור התעשייה צבאים. אם מהלך זה יתאפשר - הרי שמפעל אינטל יוכל להוות במקרה זה מפעל העוגן באזור בית שאן.

במשרד התמ"ת שואפים כי לכל אחד מבין עשרת אזורי התעשייה החדשים יועבר מפעל גדול, באמצעות השקעה נרחבת של מרכז ההשקעות או באמצעות חבילה של תמריצים כספיים, שיובילו להעתקתו מאזור המרכז לפריפריה. תמריצים אלה עשויים לכלול גם סבסוד ארנונה או סבסוד של פיתוח קרקע, מענק העתקה ואף הקמת מעונות יום לילדי העובדים באזורי תעשייה אלה.

הקרקעות אותרו

במשרד התמ"ת אומרים כי מסביב למפעל העוגן שיקיים פעילות ייצור נרחבת, יוקמו עוד עשרות מפעלים שחלקם ייתנו לו שירותים: "בחודש האחרון פוטרו במשק 17 אלף איש. בחודש ממוצע מפוטרים כ-12 אלף איש אך 12 אלף איש נקלטים במקומות עבודה. יש כאן פער של 5,000 וזה מעיק. התוכנית החדשה היא המענה להאטה במשק. חבילת התמריצים שנגבש תהיה אטרקטיבית עבור חברות גדולות להשקיע בפריפריה", אמר שמחון.

לדברי שמחון, הקרקעות כבר אותרו וכעת נעשים מהלכים אחרונים לבחירת המיקומים שבהם יוקמו אזורי התעשייה בשנים הקרובות. לדבריו, ההשקעה הנרחבת במיזם החדש לא תבוא על חשבון מסלולי ההשקעה המתוכננים בכ-110 אזורי התעשייה שקיימים כיום.