עתירה נגד המאגר הביומטרי: פגיעה חמורה בפרטיות ובביטחון

האגודה לזכויות האזרח והתנועה לזכויות דיגיטליות דורשות מבג"ץ לבטל את החוק להקמת המאגר הביומטרי ואת הניסוי למאגר שאמור להימשך בשנתיים הקרובות

האגודה לזכויות האזרח עתרה היום (ב') לבג"ץ בדרישה לבטל את החוק המורה על הקמת המאגר הביומטרי ואת הניסוי למאגר שאמור להימשך בשנתיים הקרובות. העתירה הוגשה על-ידי האגודה לזכויות האזרח, יחד עם התנועה לזכויות דיגיטליות ושני אזרחים נוספים.

לדברי העותרים, הקמת המאגר תהווה פגיעה חמורה בפרטיות ובביטחון הציבור, ודליפתו תגרום לנזק בלתי הפיך. "ניתן להנפיק תעודות חכמות ואף ביומטריות עוד היום ללא קשר למאגר. בעידן הוויקיליקס וההאקרים, אין כזה דבר מאגר הבטוח מפני דליפה. הפגיעות הצפויות, אם וכאשר יזלוג מידע מן המאגר, רק מחמירות את עוצמת הפגיעה שהוא ייסב לפרטיות הציבור בעצם קיומו", נכתב בתביעה.

כזכור, בחודש יוני 2011 אושרה הקמתו של מאגר ביומטרי בישראל. החוק מבקש הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע של ישראלים. שלב הפיילוט של המאגר, שההצטרפות אליו תהיה וולונטרית, התחיל כבר בנובמבר, אך כאשר תקופת הפיילוט תסתיים - ב-31 באוקטובר 2013 לפי התוכניות - ייאלצו כל אזרחי המדינה למסור את טביעות האצבע ותווי הפנים שלהם לטובת המאגר המודרני.

בעתירה מציינים עורכי הדין אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח ויהונתן קלינגר מהתנועה לזכויות דיגיטליות כי "מאגר ביומטרי של כל תושבי המדינה הוא משאב מידע רגיש ואדיר, המהווה מנגנון מעקב ושליטה חסר תקדים. הוא מסב פגיעה קשה ובלתי נחוצה לכבוד האדם, לחירותו ולזכותו לפרטיות. הוא חותר תחת אושיות הדמוקרטיה, ובנוסף הוא מהווה סכנה לשלום הציבור ולביטחונו".

לטענת העותרים, מאגר ביומטרי מרכזי אינו נחוץ וגם לא נועד למנוע זיוף של מסמכי זיהוי - לשם כך די בהנפקת תעודות "חכמות" היכולות להכיל גם אמצעים ביומטריים.

העותרים מבקשים לבטל את הצו המורה על הניסוי הביומטרי, מה שמכונה "הפיילוט", וטוענים כי הוא יוצר בדיקה למראית-עין בלבד, וכי התוצאות ידועות מראש.

"הפיילוט נתפר על-ידי משרד הפנים ורשות האוכלוסין ומנוהל על-ידם באופן שיאפשר להם להציג הצלחה למראית-עין ולפקח בעצמם על תכנון הפיילוט, ביצועו ותוצאותיו", לדבריהם.