אושרה תוכנית חזית הים הדרומית על שפת הים של נתניה

החברה לפיתוח נתניה תהיה אחראית על פינוי השטחים, ששימשו במשך שנים ארוכות כאתר לפינוי אשפה ■ עלות הפינוי מוערכת בכ-250 מיליון שקל

לאחר 10 שנות תכנון, אישרה הוועדה להשלמת תוכניות במשרד הפנים את אחת התוכניות המשמעותיות ביותר להתפתחותה של נתניה והמורכבות ביותר שהיו במדינה, במקום שבו ניצבה בעבר המזבלה העירונית כשיקום מחצבה ישנה לפני כיובל שנים.

התוכנית שזכתה לכינוי "חזית הים הדרומית" משתרעת על פני כ-765 דונם, מתוכם 533 דונם שטחים פתוחים, כאשר בסך הכל מרחיבה תכנית חזית הים הדרומית את השטחים הפתוחים מ-58% במצב הקיים לכ-70% במצב זכויות הבנייה המרוכזות במספר מתחמים בעורף התכנית, סמוך לכביש בן גוריון.

מדובר בשיעור גבוה מאד של שטחים פתוחים בהשוואה למרקם האורבני המקובל בישראל. השטחים הבנויים לעומת זאת נמוכים במיוחד - כ-18.5% מכלל שטח התכנית.
בתכנית כ-2,000 יח"ד וכ-1,000 חדרי מלון.

התכנית שגובשה על ידי העירייה בראשותו של מהנדס העיר פול ויטל וביחד עם האדריכל עמוס ברנדייס, מבכירי האדריכלים הירוקים בארץ - מחלקת את השטח למתחם מלונאות, שייבנה במקום שבו נמצא כיום מצוק הכורכר ושעליו יושבת עיקר המזבלה, כאשר בתי המלון שייבנו בתוך המכתש המצוקי יהיו נמוכים וישתלבו בין קווי הגובה של המצוק.

גג בתי המלון הגבוה ביותר יהיה נמוך בכ-5 מ' מהמשך הכביש הנופי, מה שייצור סביבה מרהיבה. בעורף התכנית, בשטח הקרוב לרחוב בן גוריון, ייבנו מספר מתחמי מגורים - ובסך הכל כ-2,000 יחידות דיור, כאשר התכנית מבטלת את זכויות הבנייה שניתנו על שטח שמורת האירוסים במסגרת התב"ע הקודמת.

בבסיס התוכנית עמדו כמה עקרונות: הגדלת שטח שמורת האירוסים (במקום שבו נצפה ההיקף הגדול ביותר של פריחת אירוס הארגמן באיזור השרון) וביטול תכניות בנייה שאושרו בעבר על שטחים אלו, פינוי אתר האשפה הישן של נתניה וסילוק כל המפגעים הנובעים ממנו, שיקום חוף הים, הרחבתו והפיכתו נגיש לטובת הציבור וכן הגדלת כמות השטחים הפתוחים בנתניה ויצירת רצף תכנוני וקשר טבעי בין שמורת האירוסים, שלולית החורף ושטח התכנית. כמו כן, חיזוק הקשר בין העיר לים ויצירת בינוי איכותי למגורים ותיירות.

ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, בירכה על ההחלטה והודיעה כי תמשיך להיאבק למען הכרה בפינוי אתר האשפה כפרוייקט לאומי כך שימומן מתקציב ייעודי של מדינת ישראל.

עוד אמרה פיירברג-איכר, כי "מדובר בתכנית הסטורית לעתידה של העיר שמסירה את אחד המפגעים הגדולים של העיר, מרחיבה את שטחי שמורת האירוסים ויוצרת מתחם תיירותי חדש לעיר".

פיירברג צפוייה לחזור ולהיפגש בנושא עם השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ועם מנהל מינהל מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, במהלך החודש הקרוב. כידוע - פינוי אתר האשפה (שעלותו מוערכת בכ-250 מיליון שקל, לא כולל פיתוח תשתיות) הינו תנאי לקידום הבנייה במתחם.