הטלטלה בלשכת נתניהו: "משהו לא עובד מספיק טוב, וחבל"

שלום קיטל, מי ששימש כיועץ התקשורת של אהוד ברק, מנתח את הסיבות לתחלופה הגבוהה של יועצי התקשורת של ראש הממשלה: "נתניהו הוא מומחה לתקשורת, אבל אולי זה אחד הדברים שמכשילים אותו ביחסים עם יועציו"

כשיועז הנדל נכנס לתפקיד ראש מערך ההסברה בלשכת נתניהו הוא התייחס לתקופות הקצרות בתפקיד של קודמיו - יוסי לוי, ניר חפץ וגידי שמרלינג - ואמר כי הוא לא בא ללשכה לתקופה קצרה של כמה חודשים. והנה, חצי שנה בדיוק מאז שנכנס לתפקיד, מוצא עצמו הנדל מחוץ ללשכה בעקבות פרשת נתן אשל.

- שלום קיטל, מי שעמד בראש הקמפיין של אהוד ברק בבחירות לכנסת השמונה עשרה ושימש כיועץ מיוחד לברק כשר הביטחון - מה הכישורים שצריך לתפקיד של ראש מערך ההסברה בלשכת רה"מ?

"קודם כל, אני בטוח שליועז יש את הכישורים הנדרשים. הבחור אינטליגנט. על פניו, בחור עם רקע כמו שלו, בהחלט נראה בעל כישורים מתאימים להיות ראש מערך הסברה במשרד רה"מ. יחד עם זה, אני חייב להגיד בזהירות שברוב המקרים, דברים שרואים מכאן, לא רואים משם.

"אי אפשר לייצר תמונה חד ממדית של מה צריך להיות ראש מערך הסברה, אבל אין ספק שרקע תקשורתי הוא דבר חשוב ביותר, כמו גם יכולת התנהלות עם אנשים מעליך ומתחתיך, וכמובן כימיה עם ראש הממשלה. יחד עם זאת, אסור לאדם בתפקיד זה להתבטל בפני ראש הממשלה. הסיוע הכי טוב שאפשר לתת לרה"מ זה לומר לו את האמת בפנים".

"במקרה של הנדל צריך להדגיש שתי נקודות. אחת, שהוא לא הראשון שעוזב. אם בקדנציה של שלוש שנים, עזבו ארבעה יועצי תקשורת כשכל אחד מהם שונה ועם יכולות אחרות - מי שעומד בראש הצוות הזה צריך לשאול את עצמו איך זה קורה. שנית, צריך לזכור שבמקרה הזה, המשבר בין נתניהו להנדל לא היה על רקע תקשורתי-מקצועי, על רקע אי אמון שנוצר בלשכה".

- כמה מהעבודה עם האדם מרכזי כמו נתניהו בתפקיד כל כך אינטנסיבי קשורה למקצועיות וכמה לדינמיקה אישית?

"זה גם וגם. אתה לא יכול לעשות את זה בלי שאתה איש מקצוע משובח, אבל אתה גם לא יכול לעשות את זה בלי כימיה. אתה יכול להיות איש המקצוע הטוב ביותר בתחומך אבל אם אין אמון, אז אין אמון ואם אין הבנה, אז אין הבנה. הדרך לגיהינום רצופה הרבה פעמים מקצועיות טובה.

"תפקידו של יועץ התקשורת הוא לא רק לבצע מדיניות תקשורת. בסוף, מי שאמור להחליט זה מי שעומד בראש המערכת וזה ראש הממשלה. נתניהו הוא מומחה לתקשורת אבל אולי דווקא זה אחד הדברים שמכשילים אותו ביחסיו עם יועצי תקשורת - שהוא לא מוכן לקבל ייעוץ".

- איך אתה מפרש את הדלת המסתובבת הזאת בלשכת נתניהו?

"מערכת היחסים בין נתניהו לבין האנשים שהוא בוחר לעצמו כיועצי תקשורת, היא כנראה כזו שלא מאפשרת להם בסופו של דבר לבצע את העבודה. או שהוא בוחר אנשים לא נכונים, ואני לא חושב שזה המצב, או שהאנשים האלה לא מסוגלים למלא את תפקידם כי אין את הדיאלוג הנדרש עם נתניהו. על זה שראש הממשלה מבין תקשורת, אין ויכוח. אבל גם מי שמבין בתקשורת לא רואה תמיד את כל התמונה. במיוחד אם אתה ראש ממשלה שרוב הזמן עסוק בענייני איראן, חיזבאללה, חמאס, כלכלה, חברה, תהליך השלום, היחסים עם ארה"ב, היחסים עם אירופה ועוד לא אמרתי הכול. זה שעזבו ארבעה אנשי תקשורת בכירים בתוך ארבע שנים זה אומר שמשהו לא בסדר".

- משהו בשיטה או שמשהו במערכת?

"משהו בשיטה הזאת, במערכת הזו ובלשכה הזאת כנראה לא עובד מספיק טוב, וחבל. אני כאזרח רוצה שרה"מ יהיה עסוק ככל האפשר בהחלטות המרכזיות שמשפיעות על גורלנו. ברור שמסביב יש פוליטיקה ויש מפלגה ויש יחסי אנוש ויש לשכה וכו', אבל נדמה לי שיש יותר מדי מקרים שאנחנו חשופים לעניינים האלה, שהם הטפל ולא העיקר, והעיקר צריך להיות שראש הממשלה פנוי לעסוק בענייני המדינה הגדולים. בשביל זה בחרו בו.

"אני יכול להבין מצב שבו ראש הממשלה נפגע מזה ששלושה אנשים מהבכירים הקרובים אליו ביותר התלוננו על האיש הכי קרוב אליו בלשכה וזאת בזמן שהוא אפילו לא ידע על התלונה. מצד שני, מדובר באנשי מקצוע, אז נכון למחול על כבודך על זה שלא סיפרו לך לפני שניגשו ליועמ"ש. זה בהנחה כמובן שאין פה מעורבויות אחרות, של אנשים שדרשו ממנו לסגור חשבון".

עוד זה מדבר וזה בא
 עוד זה מדבר וזה בא