קרן ההון סיכון אורבימד גייסה 204 מ' ד' - ומתחילה להשקיע

אורבימד העולמית היא גוף ההשקעות הבינלאומי הראשון שהקים קרן הון סיכון ייעודית להשקעה בחברות ביומד ישראליות ■ הקרן תשקיע בחברה שמפתחת קצף לטיפול בדלקות אוזניים

כשנה לאחר השקתה הרשמית, מבצעת OrbiMed ישראל, הקרן היחידה שעמדה במכרז של קרנות הביומד הממשלתיות, את ההשקעה הראשונה שלה. אורבימד תשקיע 4.3 מיליון דולר בחברת אוטיק פארמה, שמפתחת תרופות מבוססות קצף לטיפול במחלות אוזניים.

אורבימד ישראל גייסה כ-204 מיליון דולר להשקעות בחברות ביומד ישראליות, עם דגש על חברות תרופות, בתמיכת תוכנית קרנות הביומד הממשלתיות של משרד האוצר והתמ"ת. הקרן מסונפת לקבוצת אורבימד העולמית, אחד מגופי ההשקעות הבולטים בעולם בתחום הביומד, שמגלגל כ-5 מיליארד דולר בשנה. אורבימד היא גוף ההשקעות הבינלאומי הראשון אשר מקים קרן הון סיכון ייעודית להשקעה בחברות ביומד ישראליות.

אורבימד העולמית השקיעה לאורך השנים בחברות ישראליות, בהן גיוון אימג'ינג, סופרדיימנשן, ג'לסיס, פרדיקס (לימים אפיקס) ו-SMT, אך כאמור זוהי ההשקעה הראשונה שלה דרך הקרן הישראלית.

את אורבימד ישראל מנהלים ד"ר ניסים דרוויש, ענת נשיץ וארז חיימוביץ, אשר ביצע את ההשקעה הנוכחית. השלוחה המקומית נתמכת על-ידי ג'ונתן סילברסטיין, שותף באורבימד העולמית ועל-ידי ד"ר איה יעקובוביץ', שכיהנה עד לאחרונה כבכירה בענקית התרופות היפנית Astellas.

טיפול משופר באוזניים

אוטיק פארמה פיתחה טכנולוגיה למתן תרופות אוזניים באמצעות קצף, ולא בטיפות כמקובל היום. מתן התרופה בקצף נועד להיות נוח יותר וכיוון שהקצף נשאר בתוך האוזן זמן רב יותר, ניתן להשיג יעילות לתרופה - אנטיביוטיקה או סטרואיד - במינון מופחת של התרופה ובתדירות מתן נמוכה יותר.

דלקות אוזניים הן אחת המחלות הנפוצות ביותר בילדים בעולם המערבי, ומתן התרופה בקצף אמור להקל במיוחד על הטיפול בהם. כמו כן, החברה מפתחת גרסה של המוצר לשוק הווטרינרי, למשל לכלבי מחמד אשר נוטים לנער את הראש ולפזר את טיפות האוזניים לכל עבר. החברה מעריכה כי שוק הטיפול בדלקות אוזניים אצל בני אדם מגלגל מעל מיליארד דולר ואילו השוק הווטרינרי מגלגל כחצי מיליארד דולר.

אוטיק הוקמה על ידי ד"ר ערן אילת וד"ר גד ריזנפלד בחממת אינסנטיב באריאל. החברה גייסה עד היום מספר מיליוני דולרים מזכיינית החממה, קרן פרגרין של האחים אייל ובועז ליפשיץ ומיו"ר טבע פיליפ פרוסט.

ניסוי ב-105 נבדקים

בימים אלה מסיימת החברה ניסוי, שבוצע ב-105 נבדקים, אשר נועד לבחון את היעילות והבטיחות של המוצר בשימוש במינונים מופחתים של התרופה ובתדירות מתן מופחתת. "עוד אין לנו תוצאות של הניסוי, אולם מניסויים קטנים יותר שערכנו וממידע ראשוני שמגיע אלינו, אנחנו מאוד מרוצים מהיעילות והבטיחות של המוצר", אומר ד"ר רודריגו ילין, סמנכ"ל התפעול והמו"פ של החברה.

הניסוי הנוכחי לא נערך מול ה-FDA, אך הוא נועד להוביל לניסוי משמעותי יותר, בכמה מאות מטופלים, שלאחריו כבר עשוי להתאפשר רישום המוצר לשיווק.

"עסקה טובה יותר"

"באמצעות הסכום שגויס מאורבימד נוכל להתקדם בתהליך הפיתוח והרישום של המוצר", אומר ילין, "בשלב כלשהו ככל הנראה נצטרך שותף שיווקי, אולם ככל שנתקדם יותר לקראת השוק בעצמנו, כך נוכל להשיג בסופו של דבר עסקה טובה יותר". המימון יאפשר לחברה להתחיל את הניסויים בשוק הווטרינרי.

אחת החברות שעשויות לשתף פעולה עם אוטיק היא פריגו, שמתמחה במוצרים דרמטולוגיים על התפר בין המוצר הממותג לגנרי, אשר משווקים לצרכן סופי. עם זאת, קיימות בשוק מספר חברות דומות שיכולות לשווק את המוצר.

הטכנולוגיה של אוטיק יכולה לאפשר בהמשך מתן תרופות בקצף גם בחללים אחרים בגוף שדומים לחלל האוזן, שכיום נהוג לטפל בהם באמצעות טיפות, למשל חלל האף.

ארז חיימוביץ, שותף כללי באורבימד ישראל, ציין כי ההחלטה להשקיע בחברת אוטיק התקבלה בשל אטרקטיביות המוצר, המסלול הרגולטורי הקצר יחסית והיכולת לפתח מספר מוצרים תוך שימוש בפלטפורמה הטכנולוגית של החברה.