סורוס הודח מהפסגה: ריי דליו עלה לראש דירוג מנהלי קרנות הגידור המצליחים בהיסטוריה

קרן ברידג'ווטר פיור אלפא, שמנהל דליו, הרוויחה בשנה שעברה 13.8 מיליארד דולר עבור משקיעיה f מנגד, ההפסד המצרפי של כל קרנות הגידור יחד ב-2011 עמד על 123 מיליארד דולר /

ריי דליו (dalio) הדיח את ג'ורג' סורוס מראשות טבלת מנהלי קרנות הגידור המצליחים ביותר בהיסטוריה, אחרי שהקרן של דליו, ברידג'ווטר פיור אלפא, הרוויחה בשנה שעברה 13.8 מיליארד דולר עבור משקיעיה.

הרווחים של הקרן מקונטיקט - שהיא כבר קרן הגידור הגדולה בעולם עם 72 מיליארד דולר בניהול באסטרטגיית המסחר שלה - עברו גם את השיא הקודם שלה.

דירוג ביצועי קרנות הגידור של חברת LCH אינבסטמנטס מקבוצת אדמונד דה-רוטשילד חושף גם את ההפסד השנתי הגבוה ביותר בהיסטוריה של קרנות הנאמנות. ההישג השלילי הזה שייך לקרן פולסון אנד קומפני של ג'ון פולסון, שהפסידה 9.6 מיליארד דולר מכספי משקיעיה בשנת 2011. מדובר על יותר ממה שהפסידה קרן LTCM בקריסתה המפורסמת ב-1998. פולסון עצמו עדיין מדורג במקום השלישי בטבלת התשואה הרב-שנתית למשקיעים, עם 22.6 מיליארד דולר.

LCH, שמשקיעה בקרנות גידור מאז 1969, מדרגת את קרנות הגידור לפי התשואה הדולרית שלהן למשקיעים לכל אורך תקופת חייהן. היא טוענת שתשואות באחוזים מעוותות את הביצועים, מפני שמנהלי קרנות מתקשים לשמור על תשואות גבוהות כאשר הקרנות מתרחבות. זהו הבדל חשוב, מפני שהמשקיעים נוטים לקנות קרנות שרשמו ביצועים יפים, בלי לדעת שהקרנות הללו מניבות לאחר מכן תשואות בינוניות על כמויות גדולות של כסף.

כל קרנות הגידור הפסידו בשנה שעברה סך של 123 מיליארד דולר, לפי חישובי LCH.

נבואה שהתגשמה

דליו, 62, התפרסם בתעשיית קרנות הגידור בעקבות ניתוח ראשוני שעשה אחרי המשבר של 2008, שזכה לתפוצה רחבה, שבו הוא ניבא שהעולם ניצב בפני ירידה ממינוף ואשראי דומה לזו שהייתה בשנות ה-30 של המאה ה-20.

לאחר מכן הוא בנה קרן גדולה, שפנתה בעיקר לקרנות פנסיה ולמשקיעים מוסדיים נוספים. הקרן השקיעה לפי מה שהוא מכנה "מודל המכונה הכלכלית".

הניתוח הבסיסי הזה של הכלכלה העניק לקרן פיור אלפא תשואה של 45% בשנת 2010, שהייתה התשואה השנתית הגדולה ביותר במונחים דולריים בתעשיית קרנות הגידור, כשהיא עוברת את השיא של 11.9 מיליארד דולר שרשם פולסון בשנת 2007.

6 מ-10 מנהלי קרנות הגידור המובילים בטבלה של LCH הם משקיעי "מאקרו", שמתמקדים בתנודות שערי הריבית, המטבעות והכלכלות. אסטרטגיה זו יכולה לעבוד היטב כאשר ההימור מתברר כמדויק, כפי שהדגים דליו, אך היא יכולה גם להסב הפסדים כבדים. הקרנות של פולסון הפסידו בשנה שעברה 20% מערכן בהימור על התאוששות כלכלית בארה"ב.

התשואה הכוללת של סורוס למשקיעיו מוקפאת זה שנים, מאחר שהוא כבר אינו מנהל כספי משקיעים.