אדן שוחט | שותף בקרן ההון סיכון ג'נסיס החיים בגן אדן

אישי: 34, נשוי 3, מתגורר בהרצליה השכלה: נזרק מהתיכון עוד משהו: מעביר קורס יזמות במרכז הבינתחומי, ועסוק בחיפוש הסטארט-אפ הגדול הבא: "אני נפגש עם עשר עד עשרים חברות חדשות בשבוע"

"הגיל שלי רק אומר שלא הספקתי לעשות את אותו מספר טעויות שאספיק לעשות בעוד עשר שנים". זה המסר שמנסה להעביר אדן שוחט, 34, השותף הצעיר ביותר בקרן ג'נסיס ובתעשיית הון סיכון בישראל בכלל. את המעמד המחייב השיג שוחט, יזם בנשמתו, עם ארבעה סטארט-אפים ברזומה, לפני כשנתיים. "לא היה חשש מוצהר, אבל מראש סיכמתי עם ג'נסיס שנלך על כמה חודשים של ניסיון הדדי, שבמהלכם שימשתי כשותף עצמאי", הוא חושף את חבלי הלידה של השותפות. "באותה תקופה למדתי להכיר את הצוות ואת הביזנס, ששונה מאוד מיזמות. ראיתי שאפשר לעשות שינוי מהותי גם בעבודה כמשקיע".

לג'נסיס הוא אמנם הצטרף רק בשנתיים האחרונות, אך כבר לפני כ-12 שנה הוא למד מאנשי הקרן את אחד השיעורים החשובים ביותר בקריירה, כשאחד השותפים סירב להשקיע בחברה הראשונה שלו. "הם אמרו לא אבל יפה, ענו מהר, ונתנו לכך סיבות", כך שוחט. "לא זו התשובה השנייה הכי טובה בתעשייה הזאת. זו תשובה החלטית, שסוגרת את התהליך ומאפשרת ליזם להתמקד בדברים אחרים. יזם שמקבל תשובה שלילית ממשקיע יכול להקדיש את מאמציו בעשיית כסף מהמוצר שלו במקום לנסות ולגייס כסף".

המפגש הראשון של שוחט עם עולם המחשבים החל בכלל בניגריה, לשם עבר בגיל 3 יחד עם משפחתו, בעקבות עבודתו של אביו. במהלך שש השנים שבהן שהה שם למד לתכנת על מחשב Amstrad 64, שבימים הרחוקים ההם התחרה במחשבי קומודור. בהמשך, כשכבר חזר לישראל, תכנת משחקים לנינטנדו. את תחילת הדרך היזמית החל עם אביו, כשהשניים הקימו את חברת שלס אינטראקטיב, שפיתחה מערכות בסביבת תלת-ממד והפצת תכנים אינטראקטיביים באינטרנט.

בהמשך היה בין מייסדי Delavenne Enterprise ו-Aternity, שבאמצעותה נוצר הקשר המחודש עם ג'נסיס, שהשקיעה בחברת התוכנה הארגונית. ב-2007 היה מייסד-שותף ובין המשקיעים הראשונים בחברת face.com, שהטכנולוגיה לזיהוי פנים שפיתחה שולבה בתיוג התמונות ברשת החברתית של פייסבוק. שוחט משמש עד היום כיו"ר החברה.

השנים הרבות כיזם, לצד השנים האחרונות כמשקיע, הובילו את שוחט להצטרף לשלושת חבריו - אילן גרייצר, נמרוד להבי ויובל טל - ולהקים יחד את GeekCon, אירוע שנתי שמפגיש במהלך סוף שבוע אחד יזמים מכל הגילים כדי "לייצר פרויקטים חסרי טעם", כהגדרתו. "זה האירוע שאני מחכה לו, כבר שבע שנים, בכל שנה. אלה ה'ילדים' הכי מוכשרים שאני מכיר, שמשחקים ברובוטים ובכל מיני המצאות. זה הבסיס של היזמים. בגלל שזה לא צריך להיות שימושי, אז אנשים מייצרים דברים יותר יצירתיים".

כר פורה אחר ליצירתיות הקימה ג'נסיס לפני שנה בדרום תל אביב. מתחם עבודה משותף לסטארט-אפיסטים בשם The Junction, שעליו אחראים אנשי הקרן - שוחט, ג'ונתן סאקס ומיכה פורת. הרעיון פשוט: תמורת תשלום חודשי סמלי של מאתיים שקלים, היזם יכול לקבל שולחן בסביבת עבודה משותפת. "הג'נקשיין הוא קטליזטור אמיתי והמטרה הראשית שלו היא לקחת יזמים לרמה הבאה", מסביר שוחט, שאחראי על פעילויות התוכן במתחם, שכוללת למשל, הרצאות בתחומי אינטרנט ויזמות בימי חמישי ("1,500 איש נלחמים על 70 מקומות").

כמי שהספיק להיות בשני הצדדים של התעשייה - מה יזם צריך כדי להצליח?

"שכל וטיפשות; שכל כדי לעשות את הדברים שאתה צריך כדי ליצור חברה, וטיפשות בשביל לפעמים לא לשים לב למה לא עובד ופשוט להמשיך קדימה. סטארט-אפ זה אחד הדברים הכי קשים שיכולים להיות לבן אדם. יש בעסק הזה נקודות של גאות, כמו אחרי המכירה הראשונה של 200 אלף דולרים, או הפעם הראשונה שראיתי בפייסבוק את התיוג של הפנים של אחי, שאפילו לא ידע שזה הוא, לעומת נקודות השפל כשיש לך עשרים עובדים ואתה לא יודע איך אתה משלם את המשכורת של החודש הבא. לכן אתה צריך להיות מסוגל להמשיך קדימה גם בזמנים הקשים".