התעשייה האווירית: לא ידוע על סכנה להמשך תוכנית החץ

מנהל תוכנית הפיתוח של הטיל חץ-3 בתע"א, יצחק קאיה: "זו אחת התוכניות החשובות של מערכת הביטחון ונמצאת בעדיפות גבוהה"

עוד מערכת הביטחון מרחיבה את איומיה להפסיק תכניות פיתוח של אמצעי לחימה מתקדמים על רקע מחסור בתקציב, מבהיר מנהל תכנית החץ בתעשייה האווירית (תע"א), יצחק קאיה כי לא נשקפת כל סכנה להמשך הפיתוח של המערכת ליירוט טילים ארוכי טווח.

בסקירה שהעביר היום (ה') בכנס שעניינו טכנולוגיות צבאיות ותעופתיות, אמר קאיה כי תכנית הפיתוח של הטיל נמשכת, ביחד עם השותפה האמריקנית בפרויקט, חברת בואינג: "התכנית ממשיכה להתבצע כסדרה, כאחת התכניות החשובות של מערכת הביטחון והיא נמצאת בעדיפות גבוהה. לא ידוע לי על כל סכנה להמשכה", אמר.

בדבריו מתייחס קאיה לטיל המתקדם ביותר במערכת טילי החץ, הוא הטיל חץ-3 שנמצא בשלבי פיתוח מואצים ונועד לאפשר יירוט של טילים בליסטיים במרחק רב מגבולות הארץ. יכולות אלה אמורות לאפשר יירוט של טיל שנושא ראש נפץ בלתי קונבנציונאלי הרחק מגבולות המדינה, עודו בחלל וזאת, תוך היכולת לבצע ניסיון יירוט שני - במקרה שניסיון היירוט הראשון נכשל. באחרונה עשתה התעשייה האווירית לטיל החדש ניסוי הפלטה שבמסגרתו שוגר דגם שלו מבסיס הניסויים בפלמחים, כדי לבחון חלק מתכונותיו. לדברי קאיה, ניסוי מקיף ראשון מסוגו יעשה למערכת הנשק החדשה בקרוב. הניסוי יערך בישראל ויבחן את יעילות הטיל המיירט. עם זאת, לא ברור מתי יעשה ניסוי שבמסגרתו טיל החץ יירט באוויר טיל אחר, שיוגדר לו כטיל מטרה.

לדברי קאיה, אין כרגע על הפרק עסקה לייצוא הטיל חץ-3 למדינות זרות: "זו מערכת יעילה ביותר וייחודית מסוגה ואין ספק שתוכל להתאים לצרכי מדינות שונות, להוות עבורן נכס הגנתי ממדרגה ראשונה. כרגע אין כל עסקת ייצוא על הפרק ובכל מקרה, הנושא יטופל ברמה המדינית. עסקאות מסוג זה מצריכות תהליך ממושך והן לא מטופלות בערוצים של התעשיות", אמר.

ההתקדמות בתכנית הפיתוח של הטיל חץ - 3 מדווחות על ידי תע"א שבועות אחדים אחרי שהיא השלימה בהצלחה ניסוי מורכב במערכות המעקב, הגילוי והזיהוי שמשמשות כיום את מערכת החץ. במסגרת ניסוי זה, נבחנה יכולת המעקב של מכ"מים המשמשים את סוללות החץ- 2 שפרוסות בארץ מסוג אורן ירוק ומכ"מים נוספים של האמריקנים, לעקוב אחר טיל מסוג "אנקור כחול" שדימה טיל תוקף ששוגר כביכול לעבר מרכז מדינת ישראל. המכ"מים זיהו את הטיל בהצלחה. בניסוי הנרחב, שולב גם האח הגדול של המכ"ם אורן-ירוק, המכונה "אורן - אדיר" שנחשב מכ"ם רב עצמה שאמור לשמש את מערכת החץ - 3.

מערך טילי החץ הוא התשובה של ישראל לאיום הטילים שמכוונת לעברה איראן, בתרחיש שבו היא תבקש להגיב במקרה שמתקני הגרעין שלה יותקפו. במערכת הביטחון הדגישו באחרונה כי ריבוי הניסויים במערך החץ מהתקופה האחרונה - לא קשור להתפתחויות הביטחוניות במזרח התיכון והדגישו כי הם נעשים בהתאם ללוחות זמנים שנקבעו במסגרת תכניות עבודה שגובשו לפני זמן רב.