היוזמה שתפגע בערבים וחרדים? חתונה - רק מגיל 18

ועדת שרים אישרה לקריאה טרומית הצעת חוק לפיה גיל הנישואים החוקי בישראל יועלה מ-17 ל-18 - במטרה לשים סוף לנישואי קטינים, בעיקר במגזר החרדי והערבי

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') לקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ יריב לוין (ליכוד), לפיה גיל הנישואים החוקי בישראל יועלה מ-17 ל-18. משמעות האישור היא, לראשונה, תמיכה של הממשלה בהצעה שנוסחה עוד ב-2004.

בהמשך השבוע תצביע מליאת הכנסת על הצעתו של ח"כ לוין וכן על הצעה נוספת שהגישה ח"כ חנין זועבי (בל"ד) בנושא, שלא הובאה היום לוועדת השרים. היוזמות נועדו למנוע נישואים בכפייה של קטינות, בעיקר במגזר החרדי והערבי.

"הצעה זו באה להציב את ישראל בשורה אחת לא רק עם המדינות המתקדמות בעולם, אלא גם עם רוב השכנות באזור שבהן גיל הנישואים המותר הוא 18 ומעלה", הסביר יוזם ההצעה, ח"כ לוין. "זה נועד לצמצם את התופעה הפסולה והבעייתית של נישואי קטינים, שמהווה משקולת על מי שמשתייך לאוכלוסיות האלה לרכוש השכלה ולפתח קריירה. זהו צעד חברתי ממעלה ראשונה וגם צודק ונכון".

לוין הסביר כי קיים פער מגדרי ניכר בין מי שנופל קורבן לתופעה: "בנישואי קטינים ישנם עשרות יחידות של בנים מדי שנה שנישאים לפני גיל 18, בעוד שמספר הקטינות מגיע לאלפים. זה נובע מכך שבחלק מהחברות המסורתיות, ההתייחסות אל האישה ואל רצונה להינשא שונה מזו שאנחנו מקבלים ורוצים לראות".

באמצעות החוק, מקווה לוין "להגן גם על אותן הנשים שנמנות על קבוצות האוכלוסייה האלה ולא להפקיר אותן לגורלן כפי שנעשו הדברים עד היום. הניסיון מלמד כי נישואים בגיל הזה מגיעים הרבה פעמים אחר כך לגירושים, לאלימות במשפחה ולעוני. החברה כולה משלמת עליהם מחיר".

גם ח"כ זועבי בירכה על קידום היוזמה: "מדובר בחוק בעל השלכות חשובות על כלל החברה בכל הנוגע זכויות האישה ומעמדה", נמסר בהודעה מטעמה. "נישואי קטינות עלולים לגרום לפגיעה חמורה בבריאות האישה וכן למנוע את שילובה במערכת החינוך, בהשכלה גבוהה ובשוק העבודה".