טיוטת דוח המבקר: אשכנזי הסתיר מסמך הרפז ולא העבירו לפצ"ר

טיוטת הדוח הופצה למעורבים בפרשה, ובהם הרמטכ"ל לשעבר ושר הביטחון ■ עוד נמצא כי בועז הרפז פעל לבדו ■ לא נמצאו ראיות לעבירות פליליות של אנשי צבא

טיוטת דוח מבקר המדינה על "פרשת הרפז" הועברה היום (א') בשעה 16:00 לכל המעורבים לצורך קבלת תגובותיהם. בין היתר, הועברה הטיוטה לרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, ולשר הביטחון, אהוד ברק, שלפי הערכות נמצאים במוקד הביקורת. כמו כן נשלחה טיוטת הדוח ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולרמטכ"ל המכהן, רא"ל בני גנץ.

יתר המעורבים בפרשה, ובהם סא"ל במיל' בועז הרפז, שהודה בניסוח "מסמך גלנט" השנוי במחלוקת, וכן אל"מ ארז וינר, עוזר הרמטכ"ל לשעבר, והאלוף גדי אייזנקוט, יקבלו לידיהם רק חלק מהדוח הכולל את הנושאים הנוגעים להם אישית.

‏בטיוטת הדוח מותח המבקר מיכה לינדנשטראוס ביקורת חריפה על אשכנזי, ובין היתר על כך שהסתיר את המסמך מיואב גלנט ולא העבירו לפצ"ר או ליועץ המשפטי לממשלה. ככל הנראה לא ימליץ המבקר על העמדה לדין פלילית של מי מהמעורבים, אך הוא צפוי להטיל דופי בהתנהלותם.

טיוטת הדוח עוסקת בשתי סוגיות מרכזיות: הראשונה היא המסלול שעבר המסמך המזויף - איך התגלגל אל משרדו של הרמטכ"ל לשעבר, ומה עשה בו אשכנזי עד שהעבירו למשטרה.

במסגרת הבדיקה נדרש אשכנזי לספק בין השאר תשובה לשאלה מדוע החזיק במסמך המזויף ולא שיתף בו את גלנט. עוד כוללת טיוטת הדוח בדיקה של מכלול פעילויותיו של סא"ל (מיל') בועז הרפז במערכת הביטחון.

‏החלק השני של הדוח עוסק בסוגייה הרגישה של הליך בחירת הרמטכ"ל האחרון, על רקע היחסים המעורערים בין שר הביטחון ברק לרמטכ"ל לשעבר, אשכנזי, אשר סיום כהונתו היה רצוף בהאשמות הדדיות של שני האישים וניסיונות הכפשה זה של זה. ברק רמז לא פעם על התנהגות "לא אתית" מצד אשכנזי.

‏סוגייה זו - כמו גם בחינת התנהלותו של הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי בכל הקשור להליך מינוי הרמטכ"ל ורצונו לכאורה למנוע מהאלוף יואב גלנט להתמנות לרמטכ"ל הבא של צה"ל - חייבו את המבקר לבדיקות מיוחדות, שכללו פיענוח הקלטות של שיחות טלפון רבות בלשכת הרמטכ"ל.

‏חקירת הפרשה נמשכה שנה וחודשיים, ובמהלכם התייצבו כ-300 עדים, רובם מפקדים בצה"ל ובכירים במערכת הביטחון, בפני צוותי הביקורת של משרד מבקר המדינה. הבדיקה כללה גם בדיקת אלפי מסמכים והקלטות, לרבות שיחות שקוימו בין המבוקרים השונים, ובהם אשכנזי, לבין בועז הרפז ואחרים. ‏

לכל אחד מהמבוקרים ניתן פרק זמן של כחודש ימים להכנת התגובות לטיוטה ושיגורן למבקר המדינה.‏

פרשת הרפז, שכונתה תחילה "פרשת מסמך גלנט", נחשפה במסגרת תחקיר של חדשות ערוץ 2 בתחילת אוגוסט 2010, ימים ספורים‏‎ ‎לאחר הודעת שר הביטחון, אהוד ברק, על תחילתו של הליך בחירה ברמטכ"ל חדש שיחליף את‎ ‎גבי אשכנזי.

‏בתחקיר נחשף כי קיים מסמך הנושא את הלוגו של משרד יחסי הציבור‎ ‎של אייל ארד, ובו הנחיות ליצירת תדמית חיובית למפקד פיקוד הדרום, האלוף יואב גלנט‎.‎‏ בין השאר נכתב במסמך כי יש להשמיץ את אשכנזי ואת האלוף בני גנץ, הרמטכ"ל כיום.‏‎

‎אשכנזי, גלנט וארד הכחישו כל מעורבות בכתיבת המסמך, ובמשטרה פתחו בחקירה כדי לברר מי עומד מאחורי הזיוף. 3 שבועות לאחר חשיפתו, הודה סא"ל (מיל') בועז הרפז כי‏‎ ‎הוא זה שזייף את המסמך שהסעיר את צמרת המערכת הביטחונית והפוליטית. מאוחר יותר חזר בו הרפז מהודאתו ושינה את גירסתו, וטען כי גורם אלמוני מסר לו את המסמכים במעטפה.

‏לאחר חקירת הרפז, אישרה המשטרה לשר הביטחון להתחיל בהליך בחירת רמטכ"ל חדש, ולתפקיד נבחר אלוף יואב גלנט. אלא שזמן קצר לאחר ההודעה על המינוי הוחלט לבטלו, וכך, לראשונה בתולדות המדינה, הודח רמטכ"ל נבחר עוד לפני שנכנס לתפקיד.

המינוי של גלנט בוטל לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מסר לבג"ץ כי קיימים קשיים משפטיים משמעותיים וספק לגבי מידת התאמתו הערכית של גלנט לתפקיד רמטכ"ל, וזאת על רקע חשיפת אי-סדרים בהתנהלותו של גלנט ועל רקע טענות לביצוע עבירות בנייה בביתו. זמן קצר לאחר מכן מונה האלוף בני גנץ לתפקיד.

‏במקביל, התברר כי את המסמך, שקיבל את הכינוי "מסמך הרפז", העביר עוזר הרמטכ"ל, אל"מ ארז וינר, לידי אל"מ במיל' גבי סיבוני, מקורבו של האלוף גדי אייזנקוט. סיבוני התייעץ עם גורמים שונים בשאלה מה לעשות במסמך, ואחד מיועציו העביר את המסמך לחדשות ערוץ 2.

מחומרי החקירה בפרשה עולה כי הרמטכ"ל אשכנזי החזיק במסמך מספר חודשים קודם לחשיפתו‎ ‎בתקשורת ונמנע מהגשת תלונה או הפניית המסמך לטיפול שר הביטחון,‏‎ ‎אהוד ברק,‏‎ ‎ראש‎ ‎הממשלה, בנימין נתניהו,‏‎ ‎או ליועץ המשפטי לממשלה‎.‎‏ עם זאת, אשכנזי שיתף בסוד העניינים כמה קצינים בכירים, ובהם סיבוני,‏‎ ‎אייזנקוט וגנץ.

לאחרונה הודיעה הפרקליטות כי בכוונתה להגיש כתב אישום נגד הרפז בגין זיוף‎ ‎מסמך וניסיון להשפיע על תהליך מינוי הרמטכ"ל. נציגי הפרקליטות הודיעו להרפז ולעורכי‎ ‎דינו כי הם יכולים לערער על ההחלטה להגיש כתב אישום בעקבות האירועים.‏‎ ‎‏

‎‎הרפז פעל לבדו

‏ההחלטה להעמיד את הרפז לדין התקבלה בעקבות פרטים שעלו מחקירתו במשטרה וראיות‎ ‎שהתגבשו בתיק. בחקירתו הראשונה נימק הרפז את עריכת המסמך בכך שרצה לעכב את הליך מינויו של הרמטכ"ל החדש, ובכך‎ ‎לגרום להארכת כהונתו של אשכנזי.‏‎

‎על-פי ממצאי החקירה, הרפז פעל לבדו ולא הסתייע באיש מגורמי הצבא‎ ‎או משרד הביטחון.

‏בד-בבד, הפרקליט הצבאי הראשי, בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה, קבע כי לא נמצאו‎ ‎ראיות לעבירות פליליות של אנשי הצבא שהיו מעורבים בפרשת המסמך. עם זאת, בתום בדיקת‏‎ ‎מבקר המדינה יבחנו היועמ"ש והפצ"ר היבטים נוספים, חוץ מההיבט הפלילי, בהתנהלות הפרשה. ‏‎‎‏

תגובות

תשובתו של רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי לשאלות כתבים בעקבות הודעת שר הביטחון ברק בנושא טיוטת הדוח: "למקרא התגובה נראה כי ברק, ראש מטהו ודובריו הספיקו לקרוא לעת עתה רק את החלק בדוח הנוגע אליי בתפקידי כרמטכ"ל, וטרם הספיקו לקרוא את הדוח אודות ברק ולשכתו. לכן השמחה המופגנת מלשכת ברק נראית מוקדמת, מוגזמת ולא ראויה כלל נוכח האירוע בכללותו והדוח הנוגע לכל הצדדים".

מקורבי בועז הרפז מסרו בתגובה: "הרפז הגיע למבקר המדינה למתן עדות לאור הזמנתו של המבקר ומתוך כבוד שהוא רוחש למבקר ולאנשיו. הרפז הופתע הערב כי לא זכה לקבל לעיונו את החלק בטיוטת הדוח הנוגע לנושאים בהם הוזכר ומן הסתם נוגעים לעתידו.

"הרפז מביע סיפוק רב מכך שטיוטת הדוח קובעת נחרצות כי עלילת הקשרים העסקיים בינו ובין משפחת אשכנזי נשללה סופית, כמו גם שאר העלילות שגורמים אינטרסנטיים ניסו להעליל עליו בזדון, וכן לא נמצא כל אישוש לכתיבת המסמך על-ידו".