נעילה שלילית באירופה; התכווצות במדד מנהלי הרכש

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של יוון לרמה הנמוכה ביותר ■ מנהיגי האיחוד האירופי חתמו ביום שישי על האמנה הפיסקאלית החדשה של גוש האירו

המסחר באירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים, לאחר שתוכנית ההלוואות לטווח ארוך של הבנק המרכזי האירופי שהושקה באירופה לא הצליחה לעודד את השווקים יותר מדי והמסחר ביום שישי בבורסות אירופה ננעלה במגמה מעורבת. גם ההודעה של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של יוון לרמה הנמוכה ביותר, בוודאי לא תתרום לאווירה השלילית ברחבי אירופה. בגזרת הנפקת האג"ח צרפת תצא היום בהנפקת האג"ח השבועית שלה בתקווה לגייס בין 7-8 מיליארד אירו.

הפעם נתחיל את הסקירה דווקא בנתוני המאקרו שפורסמו היום באירופה. כשמדד מנהלי הרכש של גוש האירו לחודש פברואר הצביע על התכווצות בפעילות כשרשם ירידה לרמה של 49.3 נקודות לעומת נתון של 50.4 נקודות בחודש ינואר. נזכיר שרמה של מעלה ל-50 נקודות מצביעה על צמיחה ואילו רמה מתחת ל-50 מצביעה על התכווצות בפעילות המגזר הפרטי.

"בשלב הזה אנחנו מעריכים שהתוצר המקומי הגולמי של גוש האירו ירשום התכווצות של 0.1% ברבעון הראשון של השנה הנכוחית", אמר כריס וויליאמס, הכלכלן הראשי של מכון Markit הגרמני שמפרסם את המדד. "מה שמדאיג עוד יותר הינה הירידה החדה בסקרים של איטליה וספרד שמצביעות על כך שחזרה למסלול של צמיחה עבור המדינות האלה עדיין רחוקה".

ברמה קצת יותר מקומית, המדד בגרמניה רשם נתון של 53.2 נקודות, הרמה הגבוהה ביותר מזה כחודשיים. באיטליה המדד ירד לרמה של 44.7 נקודות ובספרד המדד ירד ל-42.9 נקודות, בשתי המדינות מדובר ברמה הנמוכה ביותר מזה חודשיים.

בהמשך, פורסם נתון המכירות הקמעונאיות של גוש האירו לחודש ינואר, שהיכה את התחזיות ועלה ב-0.3%, כשהתחזיות דיברו על עלייה של 0.1% זאת לאחר שבחודש הקודם הוא נפל בשיעור דומה והאנליסטים צפו כי ישאר ללא שינוי בחודש הקודם.

בסוף השבוע, סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הודיעה בסוף השבוע על הורדת דירוג האשראי של יוון לרמה הנמוכה ביותר לפי המדרג שלה. במודי'ס הורידו את דירוג האשראי של המדינה מוכת החובות מרמה של Ca לרמה של C, הרמה הנמוכה ביותר על פי הדירוג של מודי'ס. בסוכונות מעריכים שלמרות חבילת החילוץ שתקבל המדינה בסך כולל של 130 מיליארד אירו, המדינה תיתקל בקשיים גדולים לגייס כספים חדשים ממשקיעים ברגע שהכסף מחבילת החילוץ ייגמר.

יוון אמורה להתחיל ביום חמישי את תהליך החלפת האג"ח עם המגזר הפרטי במהלך שנועד למחוק כ-100 מיליארד אירו מהחובות של המדינה. למרות הקשיים שמסתמנים בתהליך, כשעדיין לא ברור מה יהיה היקף ההיענות של המגזר הפרטי למהלך, צ'ארלס דלארה, מי שייצג את המגזר הפרטי במשא ומתן עם ממשלת יוון לגבי גובהה התספורת שייאלצו לספוג, שומר על אופטימיות ומעריך שבסופו של דבר התהליך יושלם בהצלחה.

מנהיגי האיחוד האירופי חתמו ביום שישי על האמנה הפיסקאלית החדשה לגוש האירו בסיום פסגה שנמשכה יומיים ונערכה בבריסל, בירת בלגיה. 25 מדינות מתוך 27 המדינות חתמו על האמנה החדשה שנועדה להוביל לאינטגרציה כלכלית ופוליטת טובה יותר בגוש האירו. רק אנגליה וצ'כיה סירבו לחתום על האמנה החדשה.

הבשורה המשמעותית באמנה החדשה הינה הטלת משמעת כלכלית על כל המדינות החברות בגוש האירו, והיכולת להעניש מדינות שלא עומדות במשמעת הזאת. באירופה מקווים שהאמנה הזאת תמנע משבר חוב דומה למשבר כיום ושאירופה עדיין מתקשה לצאת ממנו.

בתוך כך בסוף השבוע עלו חששות שדווקא גרמניה, מי שהגתה את הרעיון של האמנה האירופית תתקשה לאשר את האמנה החדשה בפרלמנט שלה, כפי שמתחייב, זאת מכיוון שיש צורך ברוב מיוחד של שני שליש מהקולות בפרלמנט על מנת לאשר. על פי דובר של הממשלה הגרמנית, מכיוון שמדובר בתוכנית שעלולה לפגוע בריבונות של מדינות אחרות, הוחלט שיש צורך ברוב מיוחד בפרלמנט על מנת לאשר את התוכנית.

המצב הזה עלול ליצור בעיה רצינית לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שתצטרך את תמיכתן של מפלגות מהאופוזיציה על מנת להעביר את התוכנית. לפי הצפי שבניגוד למקרים דומים בעבר, האופוזיצה הפעם תציג דרישות בפני מרקל בתמורה לתמיכה שלהן בהצעה. למזלה של מרקל והאיחוד האירופי כולו, הפעם ובניגוד למקובל, רק 12 מדינות מתוך 17 החברות בגוש האירו צריכות לאשר את התכונית על מנת שהיא תתקבל בניגוד למקובל שצריך שכל 17 המדינות לאשר את התכונית בפרלמנט המקומי שלהן.

אסיה ננעלה בירידות

הבורסות ביבשת אסיה פתחו היום את שבוע המסחר בירידות שערים, המסחר בבורסות הונג קונג הוארך בחצי שעה. בורסות איה רשמו היום שפל של שבועיים זאת לאחר שסין הודיעה על יעד הצמיחה הנמוך ביותר מאז 2004 ולאחר שמגזר השירותים במדינה התכווץ. מדד ה- MSCI Asia Pacific Index השיל כ-1%. המטבע היפני מתחזק הבוקר בשיעור קל כנגד הדולר, מה שמשפיע על מניות היצואניות הגדולות.

כאמור, הממשלה הסינית הורידה את יעד הצמיחה שלה ל-7.5% בשנת 2012 - מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז 2004. בנוסף קבעה הממשלה הסינית יעד אינפלציה של 4%. הערכות הרווחות הן כי אומנם באירופה חלף במידה רבה הסיכון בסדר גודל של ארמגדון שישפיע על הכלכלה הגלובלית, אך בכל זאת פניה של אירופה למיתון עמוק.

עוד בזירת המאקרו בסין, מדד מנהלי הרכש למגזר הלא יצרני ירד ל-48.4 נק' בחודש פברואר לעומת 52.9 נק' בחודש ינואר. רמה של מעל 50 נק' מצביע על התרחבות ואילו פחות מרמה זו, אינדיקציה להתכווצות.

מניות הפיננסים בסין מרכזות עניין נציין את Industrial & Commercial Bank of China Ltd, Ping An Insurance Group Co-H