הדאו מתקרב ל-13,000 נק'; האם זה הזמן למכור מניות?

למרות שהדאו ג'ונס מתקרב לרמת שיא שלא נראתה ממאי 2008 - המנתחים הטכניים מזהירים מנפילה בשווקים ■ הסיבה: מדד התחבורה בדאו, שלמרות כל הסימנים, ממשיך לרדת

למרות שמדד הדאו ג'ונס מתקרב לרמה של 13,000 נקודות - רמתו הגבוהה ביותר מאז מאי 2008 (טרם פרוץ משבר המשכנתאות) - מנתחים טכניים רבים סבורים כי לאו דווקא מדובר בסימן טוב, וכי שוק המניות עלול לשוב ולרדת.

המנתחים מזכירים את מגזר התחבורה במדד, אשר "נותר מאחור" ולא עולה יחד עם המדד כולו. מדובר במדד העוקב אחר 20 מניות מתוך הדאו ג'ונס (מאז 1884), בעיקר של חברות תחבורה, ספנות ותעופה - קרי, חברות ועסקים המשנעים אנשים וסחורות במסגרת הכלכלה.

כך למשל, למרות שהדאו ג'ונס הוסיף לערכו כ-2.5% בחודש פברואר - מדד התחבורה בדאו דווקא השיל מערכו 3%. בסך הכל, צנח מדד התחבורה בדאו בכ-6% מאז אפריל 2011, בעוד הדאו ג'ונס עצמו עלה בכ-1.2% בתקופה.

לפי ניתוחים טכניים, מזהירים ב-CNBC, חוסר הקורלציה בין שני המדדים משמעותה עצירה אפשרית של הראלי - כפי שקרה, למשל, בתקופות שפל בשווקי המניות ב-1929, 1937 ואף בהתפוצצות בועת ההיי-טק בשנת 2000.

כך, לפני מספר ימים יצאו כלכלנים ב-Bespoke Investment במזכר ללקוחותיהם, בציינם כי נראית בשוק "סטייה שלילית". גם דיוויד רוזנברג, מנהל השקעות ב-Gluskin Sheff & Associates, סבור כי ההתנהגות של מדד התחבורה של הדאו "מדאיגה".

המנתחים הטכניים נהנים לעקוב אחד מדד התחבורה בדאו, כיוון שעלייה במדד מעידה על הגברת הצריכה של עסקים ולקוחות פרטיים - לאור העובדה שכלל המוצרים דורשים ניתוב באוויר, בים וביבשה.

ובעיקר, האנליסטים מעוניינים לראות את שני המדדים - הדאו ג'ונס ומדד התחבורה בדאו - עולים יחדיו ומגיעים לשיא. אולם, כאשר האחד עולה והשאר "מקרטע", זהו לא סימן טוב.