פנים למזרח: לראשונה - היצוא לאסיה עובר את ארה"ב

מכון היצוא: בין החודשים אוקטובר 2011 לינואר 2012, 21% מהסחורות המיוצאות מישראל נשלחו בתקופה זו לאסיה, ורק 20% מהסחורות הישראליות נשלחו לארה"ב

נתונים שפרסם היום (ב') מכון היצוא, מצביעים כי בין החודשים אוקטובר 2011 לינואר 2012, הייצוא ליבשת אסיה היה בהיקף רחב יותר מהיצוא לארה"ב. 21% מהסחורות המיוצאות מישראל נשלחו בתקופה זו לאסיה, ורק 20% מהסחורות הישראליות נשלחו לארה"ב.

מנתוני המכון עולה כי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, חלה ירידה של לא פחות מ-7% בהיקף הייצוא הישראלי לארה"ב. עקב כך, מתלבטים כעת במכון אם לדון על שינוי או עדכון של תחזית היצוא ל-2012.

היקף היצוא בחודשים האמורים לארה"ב הסתכם ב-2.9 מיליארד דולר בקירוב, והיקף היצוא למדינות אסיה הסתכם בתקופה זו בכ-3.1 מיליארד דולר. האיחוד האירופי נותר היעד הגדול ביותר בעבור היצואן הישראלי - 35% מהסחורות הופנו אליו. היקף היצוא למדינות האיחוד הסתכם ב-5 מיליארד דולר בקירוב, לאחר שטיפס בכ-5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

להערכת מקורות במשק, הסיבה לירידה החדה בהיקף היצוא הישראלי לארה"ב נעוצה בסיום עסקה נרחבת להספקת רכיבי מיגון לרכב קרבי משוריין (רק"מ) של החברה הביטחונית פלסן מקיבוץ סאסא. מדובר בחלקי מיגון שעשויים חומרים מרוכבים, ושמשו להגנה על הכוחות האמריקנים במלחמה בעיראק.

ירידה מהירה

המקורות העריכו, כי סיבה נוספת לירידה בייצוא, היא ההחלטה של חברת טבע, למקד את תשומת הלב ביצוא לשווקים חדשים ובהתבססות בהם. "זו תהיה טעות, לחשוב שמישהו מוכן לוותר על מרכזיותו של השוק האמריקני, שאגב, די מתאושש בתקופה האחרונה. הערכנו בעבר שתהיה ירידה בייצוא לשוק בארה"ב, אך לא ידענו עד כמה היא תבוא מהר ותבוא חזק", אמר היום ל"גלובס" הכלכלן הראשי של מכון הייצוא, שאולי כצנלסון. יו"ר המכון, רמזי גבאי, הביע חשש מהנתונים החדשים, ואמר כי "אם מגמת הירידה בייצוא הישראלי לארה"ב תימשך - כלל הייצוא שלנו ייפגע". על רקע ניתוח הנתונים של החודשים האחרונים, חוששים כעת במכון מייצוא שלילי.

יצוא
 יצוא