האסדה המפיקה גז ממארי-B שוקעת מהר מן הצפוי

דאגה במשרד האנרגיה והמים עקב שקיעה מהירה מהצפוי של האסדה המפיקה גז מהמאגר היחיד המספק כיום גז לישראל ■ נובל אנרג'י בתגובה: "לא נשקפת לאסדה סכנה כתוצאה מהשקיעה ומדובר בתהליך צפוי שנלקח בחשבון בעת תכנון האסדה"

דאגה במשרד האנרגיה והמים, עקב שקיעה מהירה מהצפוי של האסדה המפיקה גז ממאגר מארי-B, המאגר היחיד המספק כיום גז לישראל. חברת נובל אנרג'י המפעילה את המאגר טוענת כי לא נשקפת לאסדת ההפקה כל סכנה בטווח המיידי. למרות זאת החליט המשרד לשכור חברה בינ"ל, מקבוצות הייעוץ המובילות בעולם בתחום האנרגיה, כדי שתספק לו בדחיפות חוות דעת בלתי תלויה על מצבה ועל בטיחותה של אסדת ההפקה. בפנייתם לחברת הייעוץ הסבירו אנשי יחידת הנפט כי "למשרד חשוב ביותר לקבל חוות דעת בלתי תלויה בעזרת בוחן חיצוני שלא תתבסס על הערכות קבוצת ים תטיס", לאור הרגישות הרבה של המתקן החיוני.

מאגר הגז המתרוקן מארי-B של ים תטיס מספק כיום את כל תצרוכת הגז של חברת החשמל והמשק הישראלי. כמות הגז שמזרים המאגר ירדה לאחרונה בחדות עקב שאיבת יתר ובעקבות כך הנחה שר האנרגיה ד"ר עוזי לנדאו את חברת החשמל לשמור כמה שיותר גז במאגר עבור שיאי הביקוש הצפויים בקיץ. חברת החשמל הזהירה לאחרונה את האוצר כי אם הזרמת הגז מהמאגר תושבת כליל היא תזדקק לתוספת של 10 מיליארד שקל לרכישת דלקים חלופיים כמו סולר ומזוט - אחרת לא יהיה די חשמל. תוספת כזו תביא להעלאת תעריף החשמל מעבר ל-6% שנקבעו ל-2012.

חוסר יציבות בקידוחים

להפקת הגז מהמאגר אחראית פלטפורמה של ים תטיס הנמצאת על גבול המים הטריטוריאליים של ישראל. בניגוד לאסדות הקידוחים מדובר באסדה נייחת שרגליה נמצאות על קרקעית הים. בנובל צפו כי האסדה תשקע כתוצאה מהתרוקנות המאגר שנמצא מתחתיה, אך בחודשים האחרונים התברר כי קצב השקיעה מהיר בהרבה מהצפוי. בנוסף התברר כי גז טבעי מפעפע מהתת קרקע סמוך לאסדה.

ל"גלובס" נודע כי השקיעה המהירה והפעפוע של הגז כבר גרמו לחוסר יציבות בקידוחי ההפקה ואף הוציאו כמה קידוחים מכלל פעולה. אנשי נובל מסרו לנציגי יחידת הנפט במשרד האנרגיה והמים כי לא צפויה סכנה מיידית לאסדת ההפקה.

אסדת ההפקה מיועדת למלא תפקיד חשוב גם בעתיד היותר רחוק, לאחר שתסתיים השאיבה ממאגר מארי-B. במסגרת פרויקט הפיתוח של מאגר תמר נקבע כי האסדה תזרים עודפי גז מתמר בחזרה לתוך מאגר מארי-B ובדרך זו יהפוך מארי-B למאגר הגז האסטרטגי של מדינת ישראל ושותפות תמר יוכלו לנהל את ביקושי הגז בצורה יעילה יותר.

ממשרד האנרגיה נמסר כי "חברת הייעוץ הבינ"ל SGS אשר נבחרה במכרז בינ"ל לשירותי ייעוץ ופיקוח הנדסי בתחום חיפושי נפט וגז, מגישה למשרד חוות דעת לגבי כלל חזקות ותוכניות הפיתוח ובכללן גם לגבי אסדת מארי-B.

מנובל אנרג'י נמסר בתגובה כי "לא נשקפת לאסדה סכנה כתוצאה מהשקיעה ומדובר בתהליך צפוי שנלקח בחשבון בעת תכנון האסדה".