נעצרה עוד השקעה במיזם של חברת החשמל

דירקטוריון אלביט הורה לעצור השקעה בהיערכות למכרז הסיבים האופטיים של חברת החשמל, בשל אי כדאיות כלכלית להשקעה בו והיעדר ודאות רגולטורית ■ שתי הקבוצות המרכזיות לא יתמודדו ללא שינוי משמעותי בתנאי המכרז

דירקטוריון אלביט מערכות הורה לעצור ההשקעות בהיערכות למכרז תשתיות התקשורת של חברת החשמל, בשל חוסר הכדאיות הכלכלית שבו ובשל העובדה שקיימת אי ודאות רגולטורית רבה שאינה מאפשרת לתכנן אותו כראוי.

אלביט הקימה צוות ייעודי שעוסק בהכנה למכרז, אך אחרי שהוצגו התנאים לדירקטוריון והיה ברור שישנן בעיות קשות שלא באו על פתרונן במכרז, החליט הדירקטוריון לעצור את את ההיערכות עד לקבלת הבהרות.

המתמודדים במכרז הסיבים האופטיים של חברת החשמל מבהירים כי ללא שינויים משמעותיים בתנאי המכרז, הם לא יתמודדו בו - כך עולה מפגישות שערכו 2 המתמודדות המרכזיות (אלביט וקבוצה שמוביל רם בלינקוב) שנפגשו השבוע עם חברי ועדת המכרזים.

המיזם המדובר הוא הקמת רשת סיבים אופטיים בכל רחבי הארץ על גבי תשתית חברת החשמל, במסגרת של חברה נפרדת שבה ישלוט משקיע פרטי. המשקיע הפרטי אמור להיבחר במכרז.

כפי שפורסם ב"גלובס", כבר מהמענה למכרז ניתן היה להבין שהקבוצות חושבות שהתנאים של המכרז בלתי סבירים, אבל אתמול ושלשום הן דאגו להבהיר זאת בצורה חד משמעית לחברי ועדת המכרזים, ואף אמרו שהפרסומים על הקלות נוספות שמתוכננות לא משנים את העובדה שישנם מספר אלמנטים מרכזיים שללא טיפול בהם אין בכוונתם להתמודד.

שתי הקבוצות דברו פחות או יותר על אותם נושאים: היעדר ודאות רגולטורית לגבי תנאי התחרות בשוק התקשורת ומצד שני בעייתיות רבה בשותפות עם חברת החשמל.
הקבוצות הסבירו שהן לא יכולות להיכנס להשקעה במיזם כאשר הלקוחות שלו אינם מובטחים.

סלקום ופרטנר הן כרגע החברות שאמורות להשתמש בתשתיות של המיזם החדש שיוקם, כדי שיוכלו להיהפך לחברות תקשורת קוויות, אבל מנגד משרד התקשורת רוצה לפתוח ולהנגיש את תשתיות בזק והוט לטובתן, ומכך חוששים מאד המשקיעים, שכן במצב כזה לא יהיו להם לקוחות. המשקיעים אמרו שהם לא יכולים לסמוך על המדינה שתעמוד בתנאים שהיא קובעת. אחד המשקיעים אף הזכיר את פרשת מיזוג חברות הכבלים והעובדה שהמדינה שינתה את כללי הרגולציה במטרה לפגוע בהם.

לגבי שיתוף הפעולה בין חברת החשמל לבין המשקיע אמרו המשקיעים שחח"י מתנהגת כאילו היא לא רוצה בהצלחתו, אחרת קשה להבין איך היא מעלה תנאים ודרישות שמסכנות אותו. עלויות העבודה למשל, הן משהו שמיזם שנמצא בתחרות לא יכול להרשות לעצמו לחיות איתם. חח"י סבורה שהיא יכולה לנהל את המיזם גם כאשר היא לא בעלת השליטה בו ונראה שהיא רוצה לנצל את עובדת היותה בעלת התשתית, כדי להבהיר שהמשקיע החדש שיזרים כסף למימון הפרויקט, לא יוכל לנהלו כראות עיניו.

ועדת המכרזים שאלה את המשקיעים מה דעתם לגבי האפשרות שהמשקיע יצטרך להפקיד סכום ראשוני של פחות מ-300 מיליון שקל, וכן התעניינה לגבי האפשרות שחלקה של חברת החשמל במיזם יירד וחלקו של המשקיע יעלה.

יו"ר ועדת המכרזים צבי חרפק, הבהיר למשקיעים שחלק ניכר מהשאלות שלהם יועברו למשרד התקשורת ואף הציע שהמשקיעים ייפגשו עם שר התקשורת משה כחלון וישמיעו בפניו את מה שהם השמיעו לוועדה.