פריים סנס הישראלית מפטרת 50 מתוך 190 עובדיה

רוב העובדים שיפוטרו הם מישראל, וחלק קטן ברחבי העולם ■ החברה מרמת החייל היא יצרנית הטכנולוגיה שמאחורי מצלמת התנועה של מיקרוסופט - קינקט, המשווקת לקונסולת אקס בוקס 360

חברת הסטארט-אפ פריים סנס מפטרת 50 מתוך 190 עובדים במסגרת שינוי ארגוני. פריים סנס הישראלית, שמפתחת טכנולוגיה לזיהוי מחוות אנושיות ומתרגמת אותן לתנועות במרחב הדיגיטלי, הודיעה על המהלך היום במסיבת עיתונאים טלפונית.

ההודעה של פריים סנס מפתיעה מאחר שמדובר באחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות בישראל. לחברה, שהוקמה בשנת 2005, יש שיתוף פעולה אסטרטגי עם מיקרוסופט שבמסגרתו הטמיעה ענקית התוכנה את הטכנולוגיה של פריים סנס במערכת הקינקט שמשולבת במערכת זיהוי התנועה בקונסולת המשחקים Xbox 360. "יש האטה מטורפת בתחום הצרכנות הדיגיטלית", מסביר ינון ברכה, מנכ"ל פריים סנס, "ולצערנו זה ממשיך לתוך 2012".

20 מיליון קונסולות

עד כה, נמכרו קרוב ל-20 מיליון קונסולות Xbox שבהן משולבים בקרי התנועה של פריים סנס, והמשמעות היא הכנסות של 100-150 מיליון דולר. לטענת ברכה, החברה סיימה את השנתיים האחרונות כאשר היא רווחית. הסכום בקופת החברה גדל בתחילת 2011, לאחר שהחברה גייסה כ-50 מיליון דולר מקרן סילברלייק.

עם זאת, החשיפה ללקוח הסופי היא חרב פיפיות. כאשר הכול עובד כפי שצריך - כפי שהיה למיקרוסופט עם הקינקט - השורה העליונה גדלה במהירות. לעומת זאת, התחום רגיש להשפעות חיצוניות, למשל המצב המקרו-כלכלי בעולם שמכביד על של הצרכנים.

ברכה: "יש לנו כסף, אבל אין לנו אישור לשרוף אותו. לוקח זמן להבין כמה האטה עמוקה בשוק הצרכני. אתה לא יכול לספר לעצמך סיפורים לאורך זמן, כאשר אתה מכיר בזה שהגיע קצב אחר ממה שחשבת שקורה, צריך להתנהג אחרת. גם אם לקוח גדול יגיע מחר בבוקר, ייקח הרבה זמן עד שיתפתח משהו. ההחלטה לבצע פיטורים התקבלה אחרי הרבה זמן".

הטכנולוגיה של פריים סנס לא נמכרה עד כה לספקיות אחרות, למעט מיקרוסופט. החברה הראשונה שתאמץ את הפתרון, מעבר למיקרוסופט, היא Asus, שאמורה להשיק בשבועות הקרובים בקר תנועה שמתממשק ל-PC. לאחרונה הודיעה מיקרוסופט על מערכת קינקט שמתאימה למחשב האישי, שמבוססת גם היא על הטכנולוגיה של פריים סנס, מה שיתכן וכבר בעתיד הקרוב יעמוד בסימן שאלה.

במיקרוסופט עושים בשנתיים האחרונות מאמצים ניכרים למצוא תחליף לפתרונות שקיבלו מפריים סנס - כולל רכישת המתחרה Canesta. כפי שנחשף ב"גלובס", מיקרוסופט הוציאה עד כה מעל ל-300 מיליון דולר בניסיון למצוא תחליף, עד כה ללא הצלחה. "אנחנו לא מרגישים שינוי ביחס של מיקרוסופט" מציין ברכה, "אני חושב שעדיין אין באופק משהו שמתקרב למה שאנחנו מספקים ואנחנו עובדים קשה כדי שזה יישאר כך, בינתיים אנו מצליחים. מה יהיה בעתיד? אלוהים יודע".