מחדל: מחסור במיכון וחומר לטיפול במגיפת שפעת העופות

במשרד החקלאות נשקלה רכבת אווירית ליבוא החומר ■ משרד החקלאות בתגובה: הטענות משוללות יסוד

גורמים בכירים במשרד החקלאות טוענים כי התפרצות שפעת העופות בשבוע שעבר במושב שלווה ובקיבוץ חולית בדרום חשפה כי המשרד אינו מוכן לטיפול בקנה-מידה מסיבי של המחלה, ונוצר צורך לחידוש הציוד באופן בהול. הטיפול בהשמדת עופות נגועים בשפעת העופות דורש זהירות, בשל חשש להידבקות המשמידים בזן האלים של המחלה, שעלולה להיות קטלנית גם לאדם. בישיבה בהולה שהתקיימה אתמול (א') במשרד החקלאות, נשקלה האפשרות לייבא בדחיפות את חומר ההשמדה בדרך האוויר מארה"ב.

האחריות הועברה - הטיפול הוזנח

בעקבות התפרצות שפעת העופות בשנת 2006, הקים מי שהיה אז סמנכ"ל השירותים הווטרינריים, יהודה מאירוביץ', מערך חירום ייעודי. המערך כולל מכונות להתזת קצף מיוחד לתוך לולים נגועים, קצף שממית את העופות בחנק ובמהירות, ביגוד מגן מיוחד ומקלחות טיהור למשמידים. וכן כמות של מאות חביות קצף.

מערך החירום נרכש בארה"ב בעלות של כ-17 מיליון שקל ונשמר במעין "אחסנה יבשה" במתחם משרד החקלאות בבית-דגן. בעקבות החלטה של מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, הועברה האחריות למערך החירום מהשירותים הווטרינריים והוכפפה לישי, במסגרת אגף נכסים בינוי ומשק.

בשנתיים האחרונות, כפי שדווח ב"גלובס", משתוללת בישראל מגיפת ניוקסל, מחלת עופות שאינה מסוכנת לאדם. השמדת עופות נגועים בניוקסל אינה מחייבת אמצעי זהירות מחמירים כמו בשפעת העופות, ובדרך-כלל העופות מושמדים באמצעות הרעלה של מי השתייה שלהם.

מסתבר שהנהלת משרד החקלאות אישרה להשתמש בציוד החירום להשמדת עופות נגועים בניוקסל. התוצאה: בשנה האחרונה נשחקו מכונות ההקצפה ולא נרכשו חדשות. חמור מכך, קצף ההשמדה אזל בלי שנרכש קצף חדש, ובכך נפגעה המוכנות להתפרצות מסיבית של שפעת העופות.

"הדרך ההומנית"

ממשרד החקלאות נמסר כי "הפרטים משוללים כל יסוד. לראייה, אם היה נגמר הקצף במחסני משרד החקלאות לא היתה מסתיימת ההמתה של העופות באירוע שפעת העופות הנוכחי עד רגע זה".

עוד נמסר כי "משרד החקלאות מחזיק מלאי קבוע של קצף המיועד לשימוש אך ורק בהתפרצות שפעת העופות, ולא לאף שימוש אחר. בעקבות השימוש בקצף באירוע הנוכחי, יש לרכוש מלאי חדש, כדי להשלים את המלאי הקבוע".

במשרד החקלאות אומרים כי "טרם נתקבלה החלטה כיצד לחדש את המלאי. למותר לציין שלא הוחלט על הזמנת קצף באמצעות תובלה אווירית".

עם זאת, מוסיפים במשרד החקלאות הערה מעניינת. "קצף היא הדרך ההומנית והמהירה ביותר להמתת עופות, ולמרות שהיא יקרה יותר מאלטרנטיבות אחרות, משרד החקלאות עושה בה שימוש בעת הצורך, כך שבמקרים בהם אין ברירה ויש להמית עופות, הדבר יעשה בשיטה ההומנית ביותר".