בנק ישראל: היצוא שלנו כמו שוויץ, העושר כמו בסלובניה

בנק ישראל: הטכנולוגיה של היצוא דומה למדינות מפותחות, אך התוצר לנפש נמוך משלהן

בישראל קיימות שתי כלכלות - זו לצד זו: כלכלת היי-טק, שמייצרת חצי מהערך המוסף, משלמת שכר גבוה אך מעסיקה רק 10% מהעובדים, וכל השאר. כך עולה ממחקר שפרסמה היום (ד') חטיבת המחקר של בנק ישראל.

כלכלני הבנק בדקו את הרמה הטכנולוגית (עתירות ההון) של היצוא הישראלי, ומצאו כי היא גבוהה, בדומה למצב של מדינות מפותחות מאוד ובהן גרמניה, שווייץ, צרפת ובלגיה. עם זאת, התוצר לנפש באותן מדינות (המשמש מדד לעושר האזרחים) גבוה יותר מאשר בישראל.

העובדה שהיצוא הישראלי מזכיר את זה של שוויץ, אך העושר של הישראלי הממוצע מזכיר את זה של אזרח סלובניה, מרמזת "על קיומה של תופעה המכונה 'כלכלה דואלית': מגזר עתיר טכנולוגיה, שהוא המקור לרוב הערך המוסף הגלום ביצוא הישראלי (ול-45% מנפחו), ולצדו מגזר מסורתי, המתקשה להתחרות בשוק הבין-לאומי", נכתב במחקר.

עוד נכתב כי "מגזר ההיי-טק מתאפיין בפריון גבוה מאוד, מתגמל את עובדיו בשכר כפול ויותר מהממוצע במגזר העסקי, אך חלקו בתעסוקה קטן יחסית - 10% מעובדי המגזר העסקי; נכללים בו, בין היתר, מרכזי מו"פ של חברות זרות מובילות וחברות הזנק חדשניות", ולעומת זאת "המגזר העסקי הלא-טכנולוגי מעסיק את מרבית העובדים במשק, אך ממעט בהשקעות במחקר ופיתוח, עיקר תוצרתו מיועדת לשוק המקומי - והשכלת עובדיו ושכרם נמוכים יחסית", נטען במחקר.

התופעה של הכלכלה הדואלית רק מחריפה, משום שנרשמה "עלייה תלולה בעתירות הטכנולוגית של היצוא, דבר המעיד על הצלחתן של התעשיות המתקדמות של ישראל" נכתב במחקר, שמסביר את רוב הגידול בנתח השוק של היצוא הישראלי בשוק האמריקני.

התחרות תחריף

עוד עולה מהמחקר כי היצוא הישראלי - המהווה כ-40% מהתמ''ג וקטר מרכזי של המשק - דומה במיוחד בהרכבו לזה של מדינות מערב אירופה, המתמחות אף הן ביצוא עתיר טכנולוגיה והון אנושי, תופעה שהופכת אותן למתחרות העיקריות של ישראל, בעיקר בשוק האמריקני (מהוות כ-55% משוק יבוא ההיי-טק).

כלכלני בנק ישראל סבורים, כי העובדה שמדינות אלו נמצאות עתה בעיצומם של מיתון ומשבר כלכלי אינה מבשרת טובות. זאת, הואיל והמשבר הזה צפוי להביא להפחתת עלויות הייצור של היצואנים האירופיים (כמו ירידה בשכר עקב האבטלה הגבוהה), ולפיחות האירו (המוזיל את הערך של המוצרים במונחים דולריים). לפיכך, סבורים בבנק ישראל, "היצואנים הישראלים ייתקלו בתחרות חזקה יותר".

הרמה הטכנולוגית
 הרמה הטכנולוגית