לנדאו: "אף אחד לא יבוא לכאן לסבסד החשמל של ישראל"

שר האנרגיה והמים, לאחר פגישתו עם חברת החשמל הלאומית בצרפת: "יכולה לתת מימון ומקצוענות"

"חברת החשמל תיאלץ למצוא שותפים פרטיים להקמת תחנות כוח, אם הממשלה תסרב לממן לה את הקמתן", כך אמר היום ל"גלובס" ד"ר עוזי לנדאו, שר האנרגיה והמים, בעקבות פגישתו עם ראשי EDF, חברת החשמל הלאומית של צרפת. לנדאו הוסיף כי "יחד עם זאת צריך להביא בחשבון שאם יבואו גופים חיצוניים וירצו להיות שותפים בתחנות כוח - זה יעלה כסף. משקיע פרטי רוצה בין 10% ל-15% תשואה על ההון וחברת החשמל מקבלת 6.5%. אף אחד לא ירצה לבוא לכאן כדי לסבסד את החשמל של אזרחי ישראל".

במהלך הפגישה הביע יו"ר EDF הנרי פרוגליו עניין במיזם הנחת קו החשמל בין ישראל לקפריסין ובפרויקטים נוספים שבהם מעורבת חברת החשמל, כמו הקמת תחנת הכוח הפחמית D. דירקטוריון חברת החשמל אסר על החברה לממן הקמת תחנות כוח נוספות בזמן שחובות החברה מתקרבים ל-70 מיליארד שקל.

בדיונים על הרפורמה בחברה סוכם כי חלק מתחנות הכוח של חברת החשמל יופרטו ולפרויקט D ייכנס שותף פרטי. לנדאו אמר שמטרת הפגישה הייתה "לפתוח דלתות" וכי כעת על חברת החשמל להחליט אם היא מעוניינת בשותפות.

"EDF יכולה לתת (לחברת החשמל, ע"ב) מקצוענות ומימון ויכולה לסלול אופק לפעילויות משותפות ברחבי העולם", אמר לנדאו, "אני דוגל בתפיסה שחברת החשמל, כמו התעשיות הביטחוניות, יכולה לייצא את הידע".

משלוח גנרטור

במהלך הפגישה שנערכה בפריז הציעו ראשי EDF לסייע לישראל להתגבר על המחסור הצפוי ביכולת ייצור חשמל על ידי משלוח גנרטור נייד ענקי בעל הספק של 20 מגה-ואט. הגנרטור יוכל להגיע לישראל בתחילת אוגוסט לקראת שיאי הביקוש הצפויים בקיץ. בפגישה השתתף גם אורי (הנרי) שטרקמן, נשיא ויאוליה ישראל הנחשב לידיד אישי של פרוגליו. במהלך ביקורו בצרפת פתח לנדאו את המושב בנושא מחזור והשבת מים במסגרת פורום המים העולמי השישי שנערך במרסיי.