ביל גרוס: "אני מאמין שיהיה QE3, ואולי אפילו QE4"

מנכ"ל פימקו, ביל גרוס, סיפק היום תחזית לשנה הקרובה, בה הוא חוזה סבבים נוספים של הקלה כמותית, ממליץ להתרחק מאג"ח קצרות טווח וארוכות טווח, ולא רואה צמיחה של הרבה יותר מ-2% בכלכלת ארה"ב

עוד סבב של הקלה כמותית על ידי הפדרל ריזרב, צמיחה איטית וסוף לתנועה השורית בשוק האג"ח בארה"ב - זו התחזית לשנה הקרובה שסיפק היום (ו') ביל גרוס, מנכ"ל קרן האג"ח הגדולה בעולם, פימקו.

לטענת גרוס, שיעורי הריבית לטווח הארוך עלו בשבועות האחרונים בשל שתי סיבות עיקריות. "כן, האינפלציה מרימה את ראשה. אנו רואים זאת במחירי הנפט וסחורות נוספות, ואנו רואים זאת בנתונים".

העניין נעוץ במדד המחיר לצרכן שעלה ב-12 החודשים האחרונים בכמעט 3%, וב"אופריישן טוויסט" של ה'פד' שצפוי להסתיים בחודשים הקרובים. במסגרת התוכנית הזו, ה'פד' קונה אג"ח ארוכות טווח בתמורה לחוב קצר טווח, ובכך מנסה להשאיר את שיעור הריבית ארוכת הטווח נמוך. "התשואות על האג"ח עלו בשל האפשרות שה'פד' פשוט מפסיק לקנות אג"ח ארוכות טווח", ציין גרוס.

למרות שה'פד' אמור לסיים את "אופריישן טוויסט", ולמרות שהוא לא סיפק רמזים בנוגע לתוכנית הקלה כמותית שלישית (QE3) בהודעת הריבית שלו מוקדם יותר השבוע, גרוס מאמין כי הבנק המרכזי טרם אמר את מילתו האחרונה בשוק האג"ח האמריקני: "אני מאמין שיהיה QE3, ואולי אפילו QE4". את זה מסביר גרוס בלקחים מההסטוריה - בכל פעם שבנק מרכזי חדל ממאמציו להקלה כמותית, מחירי המניות ירדו והכלכלה האטה.

"התשואה בשוק האג"ח, בין אם מדובר באג"ח ממשלתיות, משכנתאות או כל דבר אחר, מגיעה למעט יותר מ-2%", ציין גרוס. "אלא אם כלכלת ארה"ב תשכפל את המצב ביפן, שם התשואה עומדת על 1% בממוצע, אז חייבים להבין שאנחנו קרובים לתחתית במונחי תשואה. זה לא מצביע על תחילתו של שוק דובי, אבל זה כן מצביע על כך ששוק האג"ח השורי שהחל ב-1981 ככל הנראה נגמר".

אם מסתכלים על הפעילות בשוק בתקופה האחרונה, ניתן להבין על מה מתבסס גרוס. בשבועות האחרונים התשואה על אג"ח ממשלתיות ל-10 שנים עלתה עד ל-2.28%, לעומת 1.8% בינואר. גרוס ממליץ למשקיעים להמנע מרכישת אג"ח ל-10 שנים ול-30 שנה, שמחיריהן עלולים ליפול אם הצמיחה והאינפלציה לטווח הארוך יעלו. עם זאת, גרוס ממליץ להמנע גם מאג"ח קצרות טווח, כיוון שה'פד' מבטיח שהוא לא יעלה את הריבית עד 2014. ההמלצה של גרוס, אם כן, היא אג"ח ל-5, 6 או 7 שנים.

בנוגע לצמיחה בארה"ב, גרוס מעריך כי ישנו שיפור בכלכלה וכי מדובר בצמיחה בקצב של כ-2% ברבעון הראשון של 2012 בשיעור שנתי - "ואפילו יותר מכך", לדבריו. בשורה התחתונה, גרוס מאמין שארה"ב לא תחזור בקרוב לצמיחה בקצב של 3%-4% כפי שהיה בעשורים האחרונים, בשל ההאטה בסין והמיתון בגוש האירו.