מגעים לפשרה ב"רפורמת המרפסות"; ליברמן: "אין דיל"

ליברמן בשיחה עם "גלובס": "מה שעשו פה היה כדי לעקוף אותנו, ש"ס מנסה למנוע את מיצוי כושר ההשתכרות בסעיפים האחרים, ועד שהם לא יכניסו אותם אנחנו לא נצביע בעד הרפורמה"

פשרה סביב חוק המרפסות של נתניהו?על רקע המחלוקת בין ישראל ביתנו לש"ס סביב קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות, ממשיכה ישראל ביתנו בסירובה לתמוך ברפורמה בחוק תכנון ובנייה של נתניהו שהיתה אמורה להגיע הבוקר להצבעה בוועדת הפנים של הכנסת.

בשעה זו נועדים ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, בכנסת במטרה לנסות להגיע לפשרה במסגרתה יובא ההסכם שאושר במועצת מנהל מקרקעי ישראל ועליו חתם גם שר האוצר, יובל שטייניץ הקובע כי כושר השתכרות לא יהווה קריטריון לדיור בר השגה, לדיון בממשלה, כפי שדורשת ישראל ביתנו בתמורה לתמיכה ברפורמת התכנון והבנייה. בסביבתו של נתניהו חוששים כי אם החוק לא יעבור עוד השבוע בכנסת היוצאת לפגרה בסוף השבוע, לאור האווירה הפוליטית יתקשה נתניהו להעביר את הרפורמה במושב הבא.

בשיחה עם "גלובס" הבהיר יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, השוהה בסין כי עד שלא יעלה הנושא לדיון בממשלה, לא תתמוך ישראל ביתנו בחוק התכנון והבניה. "אין מקום לפשרה, אין מקום לשום הסדר, שום דיל", הסביר ליברמן. שר החוץ הביע ביטחון שברגע שהנושא יעלה לדיון בקרב שרי הממשלה תזכה עמדת ישראל ביתנו לרוב. "אנחנו לא מוכנים שזה יהיה רק בין שר האוצר לאטיאס. ישראל ביתנו היא שותפה בכירה ואנחנו רוצים להיות שותפים לאותה החלטה", הוסיף, "מה שעשו פה היה כדי לעקוף אותנו, ש"ס מנסה למנוע את מיצוי כושר ההשתכרות בסעיפים האחרים, ועד שהם לא יכניסו אותם אנחנו לא נצביע בעד הרפורמה".

ליברמן הבהיר כי ישראל ביתנו תקבל כל החלטה שתתקבל בממשלה. "אנחנו שותף אמין, זה לא שרק אם עמדתך מתקבלת אתה תומך בממשלה, אנחנו תומכים בממשלה גם כשעמדתנו לא מתקבלת", אמר.

שר החוץ הסביר כי "סדר העדיפויות שלנו זה מעמד הביניים, זה המיעוט הכי מקופח וסביב זה היתה כל המחאה. אנחנו דורשים שבכל הקטגוריות, בדיור בר השגה, בשכירות ובמחיר למשתכן יכניסו את כושר ההשתכרות", המשיך ליברמן ותקף את ההסכם עליו חתמו שטייניץ ואטיאס: "יש אנשים שעובדים שבע שנים ולא מקבלים אף נקודת זיכוי אחת, ומצד שני מי שנשוי 10 שנים מקבל 70 נקודות זיכוי".

ח"כ אבישי ברוורמן, נציג סיעת העבודה בדיוני הועדה המשותפת, על דרישת ישראל ביתנו: "אני תומך בדרישת ישראל ביתנו להכללת מיצוי כושר ההשתכרות בקריטריונים לדיור בר השגה, אך גם אם דרישתם תתקבל, לא נתמוך ברפורמה זו הרצופה בכשלים רבים. המשבר עם ישראל ביתנו נמשך, הדיונים נדחו, אך המכשולים הרבים בחוק התכנון והבנייה נותרו בעינם".

ברוורמן המשיך: "בין אם דרישות ישראל ביתנו יתקבלו ובין אם לא, החוק יישאר מסורבל, יסבך את מבנה הוועדות, ישמיט את מערך האיזונים והבלמים הרצוי, ייצור אפליה מסוכנת בין רשויות חזקות וחלשות, ויביא לעליית מחירי הדיור. במקום להתמקד בנושא קריטריון הזכאות לדיור בר השגה, חשוב ככל שיהיה, אני קורא לראש הממשלה לפתוח מחדש את הרפורמה במלואה. כרגע המשבר הוא עם ישראל ביתנו, בהמשך יהיו אלה ראשי הערים, המועצות המקומיות וארגוני הסביבה. בסוף התהליך יהיו אלה חסרי הדיור ומעמד הביניים שלא יקבלו דירות בהישג ידם".