נדחתה תביעת סוכן מכירות; טען כי פוטר בגלל מוצאו העיראקי

ביה"ד: עצם קבלת התובע לעבודה בחברת יעקבי ובניו 4 ימים לפני הפסקת עבודתו שוללת את טענתו לאפליה בשל מוצאו ■ התובע חויב ב-9,000 שקל הוצאות משפט

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחה באחרונה תביעה שהגיש סוכן מכירות שעבד 4 ימים בחברת יעקבי ובניו וטען כי פוטר על רקע עדתי, עקב היותו ממוצא עיראקי וסורי.

בית הדין קבע כי עצם קבלת התובע לעבודה 4 ימים לפני הפסקת עבודתו שוללת את טענתו לאפליה בשל מוצאו. "אם אכן מוצאו של התובע היווה בסיס להפסקת העסקתו, הרי שהנתבעים לא היו מקבלים את התובע לעבודה מלכתחילה", קבעה השופטת אסנת רובוביץ-ברכש.

התובע, אבי ארבלי, החל לעבוד ב-8 במארס 2010 בחברת יעקבי ובניו, העוסקת באספקת מוצרי בנייה וצבע לבית. כעבור 4 ימים פוטר ארבלי מעבודתו, כאשר לטענת החברה, הוא לא התאים לעבודות המכירה.

באמצעות עו"ד אריק כץ תבע ארבלי את החברה בטענה כי פיטוריו נעשו על רקע עדתי. לדבריו, כאשר מנהל החברה, יעקב יעקבי, שאל אותו מאיזו עדה הוא, הוא ענה כי הינו "חצי עיראקי וחצי חלבי", ולאחר מכן הוא פוטר בשל מוצאו, תוך הפרת עיקרון השוויון ובניגוד לחוק שוויון הזדמנויות.

החברה, באמצעות עורכי הדין יעל דולב ועידן פפר ממשרד יעל דולב ושות', טענה מנגד כי הפיטורים נעשו כדין, וכי אף לא היה צורך בשימוע, אחרי שהתברר כי העובד הוא בעל ניסיון כסוכן מכירות בתחום אחר לחלוטין מזה שבו עוסקת החברה.

לעניין הטענה שהעלה העובד, ולפיה פוטר על רקע עדתי, העיד בבית המשפט בעל החברה, יעקב יעקבי, כי אין כל קשר בין הפיטורים לבין מוצאו של העובד. יעקבי ציין כי מזה שנים רבות הוא מעסיק עובדים רבים, ללא הבדל דת, גזע ומין.

בית הדין קבע כי התובע לא עמד בנטל הראשוני להוכחת טענתו כי לא הייתה סיבה לפיטוריו, ומנגד - הנתבעת הוכיחה כי פיטוריו של התובע לא היו מחמת אפליה בשל מוצאו.

עוד נקבע כי אם אכן טענת התובע הייתה נכונה, וחברת יעקבי הינה מעסיק מפלה מחמת מוצא - הרי שצריכים היו לראות התאמה לכך במסגרת מצבת העובדים של החברה, ולא כך הדבר. "ניתן להסיק כי הנתבעת אינה מפלה את עובדיה, לא בקבלתם לעבודה ולא בהפסקת העסקתם בשל מוצאם".

בית הדין גם ייחס חשיבות לעובדה כי התובע לא אמר בזמן אמת, בסמוך לפיטוריו, כי הוא מפוטר בשל מוצאו, אלא רק לאחר זמן ועובר להגשת התביעה.

לאור תוצאת פסק הדין, חייב בית הדין את העובד בתשלום 9,000 שקל לחברה ולמנהליה בגין הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.