נתניהו מעכב מינוי דורון כהן - חושש שהוא איש קדימה

סיבה נוספת לעיכוב: העימות סביב הפחתת המס על הדלק ■ כדי לא להכעיס את נתניהו, באוצר בוחנים עתה את האפשרות לפנות לנציב שירות המדינה, ולמנות את כהן כמנכ''ל זמני ■ לשכת נתניהו: "ראש הממשלה סומך ידו על המלצת שר האוצר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מעכב את מינויו של ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר דורון כהן למנכ''ל קבוע. כך נודע ל"גלובס". לפי שעה, המינוי לא עתיד לעלות לדיון ולהכרעה בממשלה, אף על פי שבעוד פחות משבועיים, ב-2 באפריל, תגיע כהונת כהן כממלא מקום לסיומה.

בכירים באוצר אישרו את דבר העיכוב, ומסרו כי "ישנם אנשים בסביבתו של נתניהו שמתנגדים למינוי, ולא ברור לנו למה". ל"גלובס" נודע, כי מה שעומד מאחורי הסתייגותו של ראש הממשלה הוא החשש כי כהן הוא "איש קדימה". נזכיר, כי כשמונה למנהל רשות החברות הממשלתיות, הואשם כהן בהיותו "איש ליכוד", בארגון כנסים פוליטיים בעבור הליכוד, והטיחו אז בשר האוצר, יובל שטייניץ, כי הוא מבצע מינוי פוליטי לתפקיד מקצועי.

עוד נודע ל"גלובס", כי בעת האחרונה נוצר עימות בין ראש הממשלה לבין כהן, כשנתניהו שלף את פתרון הפחתת 10 אגורות במס על הדלק. באוצר התנגדו באופן נחרץ למהלך, ובכלל זה שר האוצר, שלא הסתיר את מורת רוחו, בטענה כי מדובר בפתרון פופוליסטי שפוגע באמינות המדיניות.

מי שעמד בחזית ההתנגדות היה כהן - ונראה כי הוא עלול לשלם מחיר על זה. התבטאויות של כהן בכנס פומבי בסוגיה הרגיזו עוד יותר את לשכת ראש הממשלה. על כל פנים, אנשי שטייניץ מנסים לרכך את נתניהו, ולשכנעו כי כהן הוא האיש המתאים ביותר לתפקיד בעת הזו.

כמו כן, בסביבת שטייניץ מבינים כי ראש הממשלה, שמינה עצמו לשר העל לאסטרטגיה הכלכלית, חותר להשפיע על מינוי כה מרכזי בזירה הכלכלית. יתרה מזו, מינוי מנכ''ל האוצר לשעבר, חיים שני, הביא בעבר את שני הבכירים לעימות: נתניהו חש ששטייניץ לא שיתף אותו מספיק בבחירתו של שני.

ל"גלובס" נודע כי כדי לא להכעיס את ראש הממשלה, באוצר בוחנים עתה את האפשרות לפנות לנציב שירות המדינה, ולהפעיל מנגנון שקיים בתקשי"ר (תקנון השירות של עובדי המדינה), המאפשר למנות את כהן כמנכ''ל זמני. נזכיר, כי נציב שירות המדינה הוא משה דיין, המקורב מאוד לנתניהו ולשר המשפטים, יעקב נאמן.

החיפושים פסקו

רו''ח דורון כהן (51) מונה למנהל רשות החברות הממשלתיות באוגוסט 2009. הוא בוגר אוניברסיטת ת"א בכלכלה וחשבונאות, ומוסמך אוניברסיטת בר אילן במשפטים. בעבר שימש חשב קונצרן כיל, סמנכ"ל הכספים של קבוצת דפי זהב וסמנכ"ל הכספים של חברת עלית אינטרנשיונל מקבוצת שטראוס.

ב-2004 מונה כהן לתפקיד יו"ר עמידר. בסוף אוגוסט 2011, שטייניץ מינה אותו לממלא מקום מנכ''ל משרד האוצר, אך הודיע לו כי הוא ממשיך בחיפושים אחרי מחליף לשני, שעזב את תפקידו אחרי שהיחסים בינו לבין השר עלו על שרטון. שטייניץ לא מצא מחליף ראוי, והחיפושים פסקו זה מכבר, אחרי ששר האוצר והנהלת המשרד התרשמו מביצועיו של כהן. כאמור, בעוד פחות משבועיים יפוג תוקף המינוי כממלא מקום המנכ"ל.

בלשכת שר האוצר סירבו להתייחס לדברים. מלשכת רה''מ נמסר: "ראש הממשלה סומך את ידו על המלצתו של שר האוצר למועמד המתאים ביותר לתפקיד המנכ''ל שהוא יקבע".

למנות אותו עכשיו

רצוי מאוד שראש הממשלה ושר האוצר יאשרו את מינויו של דורון כהן כמנכ''ל קבוע במשרד האוצר, ויפה שעה אחת קודם. המשק חייב את זה. האוצר בשפל, ואסור להעמיס עליו ולו גרם נוסף של אי-ודאות.

התקופה אינה פשוטה, ולאוצר אתגרים עצומים. הנה רשימה חלקית בלבד: המשבר הכלכלי; הירידה ביצוא ובהשקעות; הגירעון; בחירות; כלכלת בחירות; זינוק במחירי הקומודיטי; הלחץ של מערכת הביטחון; הפצצה האיראנית; סכסוכי העבודה; דרישות לתוספת שכר; מחאה חברתית; תקציב המדינה 2013; הנדל''ן; ראשי אגפים חדשים.

קדימה, ליכוד, לפיד. מה זה בכלל משנה? לכולם זהות פוליטית, והשאלה החשובה הינה האם כהן תפקד בחצי השנה שניתנה לו באופן נאות ומשביע רצון. התשובה חד-משמעית: כן. ראש הממשלה חייב להשאיר את הדברים האישיים בצד, ולזכור כי בסך הכול, כהן עושה את מה ש"ביבי שר האוצר" עשה: להילחם עד הסוף, כדי לשמור על אמינותה של המדיניות הפיסקלית. העובדה שכהן היה מוכן לשלם גם מחיר אישי - כאשר גורלו המקצועי נתון בכף ידו של נתניהו - רק מוסיפה לו נקודות.

שר האוצר חייב לעשות הכול כדי שהמינוי של כהן ייצא לפועל. כהן הוסיף למשרד רוגע ויד מכוונת. אבל יותר מכל, בישורת האחרונה, לפני הבחירות, שטייניץ חייב לצדו מנכ''ל שיהיה גם חברו, ויהיה מוכן לשכב על הגדר בשבילו. הוא הבין שהניסיונות להביא לאוצר כוכבים (עיינו ערך חיים שני ומשה טרי) גבו ממנו מחיר כבד. האחריות כולה על נתניהו ושטייניץ.