שטייניץ ניסה לדחות העלאת תעריפי החשמל מחר

שר האוצר ניסה לדחות את כינוס ישיבת מועצת רשות החשמל מחר, שבו אמורה להתקבל החלטה על העלאת תעריפי החשמל בשיעור של 6.5% לפחות

שר האוצר יובל שטייניץ ניסה לדחות את כינוס ישיבת מועצת רשות החשמל מחר (ה'), שבו אמורה להתקבל החלטה על העלאת תעריפי החשמל בשיעור של 6.5% לפחות. ל"גלובס" נודע כי במהלך ישיבה שנערכה בלשכת השר שלשום הציע השר לדחות את ההחלטה עד לגיבוש פתרונות שיאפשרו לצמצם את ההתייקרות המתוכננת. בישיבה הביעו גורמים מקצועיים באוצר התנגדות לבקשת השר וציינו כי רשות החשמל נהנית מעצמאות מוחלטת בהחלטותיה על קביעת תעריפי החשמל. כמו כן נודע כי חוו"ד משפטית שהוזמנה בעקבות המחלוקת העניקה גיבוי מלא לטענות הדרגים המקצועיים.

ישיבת רשות החשמל שתיערך מחר הייתה אמורה להיערך כבר ביום שני שעבר אך נדחתה. גורמים באוצר טענו כי הישיבה נדחתה מאחר שטרם הסתיימה עבודת ההכנה לצורך קבלת ההחלטה על העלאת התעריפים.

מלשכת השר נמסר כי לא הייתה כל הנחיה גורפת של השר לדחות את ההחלטה על העלאת התעריפים. השר הנחה את הדרגים המקצועיים במשרדו לגבש פתרונות שיאפשרו למתן אותה.

החלטת הרשות על התעריפים ל-2012-2014 מתעכבת זה כחודש כשלאחרונה ביקשה חברת החשמל להעלות את התעריפים ל-2012 בשיעור של כמעט 9%. יו"ר רשות החשמל עו"ד אורית פרקש מתנגדת בתוקף לדרישת החברה ודורשת להשאיר את ההתייקרות בשיעור שנקבע בהחלטה המקורית - 6.5%. מדובר במתווה העלאה תלת-שנתי שסוכם בעקבות עבודת מטה שנעשתה ע"י צוות בראשות מ"מ מנכ"ל האוצר דורון כהן. בישיבה שנערכה אתמול בלשכתו של כהן סוכמו עקרונות חבילת הסיוע הממשלתי שתאפשר לחברה לצלוח את המשבר התזרימי שאליו נכנסה. מדובר ב"בור" של 3 מיליארד שקל הצפוי בחשבון השוטף של החברה בשלושת החודשים הקרובים. ה"בור" נוצר כתוצאה מהצורך לממן רכישת דלקים יקרים במקום הגז המצרי שהזרמתו הופסקה. בישיבה שנערכה אתמוך הסכים האוצר להעניק לחברה ערבויות מדינה לצורך גיוס מיידי של 1.5 מיליארד שקל והחברה התחייבה לגייס 1.5 מיליארד שקל נוספים. ביוני אמורה החברה לגייס 3 מיליארד שקל נוספים בשוק ההון באמצעות ערבויות מדינה. הגיוסים האחרונים שעליהם סוכם מגדילים את היקף החוב הכולל של חברת החשמל מעבר ל-70 מיליארד שקל.