הכלכלן הראשי של סיטי: "צפו לקריסה שתחריב את אירופה"

וויליאם ביוטר, הכלכלן הראשי של סיטיגרופ מספק תחזיות פסימיות במיוחד לגבי משבר החוב האירופי וטוען כי "הגרוע מכל עוד לפנינו" ■ "לא יהיה מנוס מלהעניק לפורטוגל וספרד חבילות חילוץ גדולות"

לאחר שאמש (ד') יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי הציג בנאומו בפני הקונגרס תחזית פסימית במיוחד, וטען כי קיימים עדיין קשיים רבים באירופה העלולים לסכן את מערכת הבנקאות של ארה"ב, היום, יוצא וויליאם ביוטר, הכלכלן הראשי של סיטיגרופ, בתחזיות פסימיות אף יותר לגבי אירופה וטוען כי הרע מכל עוד לפנינו, בכל הנוגע למשבר החוב האירופי.

"חבילת החילוץ היוונית והתוכנית להגברת הנזילות (LTRO) הבנקאית שהשיק הבנק המרכזי של אירופה, העניקו אומנם מרווח נשימה מסויים לקובעי המדיניות, אך לא פתרו את הבעיות המרכזיות של משבר החוב,שבקרוב יעלו על פני השטח שוב".

במסגרת התוכנית להגברת הנזילות הבנקאית, שהוציא לפועל הבנק המרכזי האירופי בשתי פעימות, ההיקף הכולל של התוכנית עמד על 1 טריליון אירו שהוזרמו ליותר מ-600 בנקים בגוש האירו וסייע להם במידה רבה להתמודד עם החובות ומחנק האשראי שלהם. אולם, ביוטר טוען כי זה לא הסוף, והבנק המרכזי של אירופה יוציא לפועל תוכנית שנייה להגברת הנזילות בהיקפים אף גבוהים יותר, לכל היותר עד תחילת 2013.

בנוסף, ביוטר טוען כי אומנם חבילת החילוץ של יוון תסייע לה להתמודד עם המשבר החמור שאליו נקלעה אך לא ברור האם הממשלה שהתחייבה לבצע קיצוצים נרחבים תשרוד והאם המהומות לא ישתקו את הממשלה החדשה שתקום לאחר הבחירות הצפויות בחודש מאי.

מעבר לכך, ביוטר מציין כי "הרעות הגדולות שיכולות להביא לחורבנו של גוש האירו" יגיעו מכלכלות הפריפריה המתבוססות ממשברים חמורים לא פחות מזה של יוון. כך למשל, בכלכלת ספרד שיעור האבטלה זינק לרמות שיא של מעל 21% ובפורטוגל יחס החוב תוצר של המדינה עלה לרמה של מעל 150%. כאשר בשתי המדינות מתקיימות הפגנות רבות על ידי המתנגדים לקיצוצים הנרחבים שמתכננות המדינות. "למדינות האיחוד האירופי ולקרן המטבע לא תהיה ברירה והם יהיו חייבים להעניק לספרד ופורטוגל חבילות חילוץ הדומות לזו שהוענקה ליוון".