"השוק בישראל קפוא, טבחו בסקטורים שלמים מכל כיוון"

יוני בראל, מנהל השקעות באיילון, חושש מהשילוב בין המצב הגיאופוליטי לרגולציה, ואת נקודת האור מוצא בארה"ב ■ "הבורסה היא הקטר של המשק, ואני חושב שבנק ישראל התחיל להפנים שהרגולציה לא מתבטאת רק בירידות שערים"

בשבוע שעבר אישרו בעלי החוב ביוון מחיקת חלק מחובם ומנעו מיוון חדלות פירעון. האישור נתן רוח גבית לשווקים באירופה, ובחודשיים האחרונים הבורסות ביבשת עלו בצורה חדה. עם זאת, מנהל ההשקעות יוני בראל מאיילון לא מתרגש, וממשיך להחזיק את אירופה במשקל חסר. "יש עדיין את פורטוגל, איטליה וספרד, שצריכות להתמודד עם תוכניות קיצוצים ומחזור חוב", הוא מזכיר.

בראל ממשיך להקצות 15% מהתיק לטובת מניות לחו"ל, תוך שהוא מדגיש את משקל היתר לארה"ב (70%) על חשבון אירופה, יפן והשווקים המתפתחים: "ארה"ב ממשיכה להראות סימני צמיחה וירידה באבטלה, והבורסות מגיבות בחיוב. במקביל, אירופה מציגה צמיחה אפסית ובשווקים המתפתחים חלה התקררות".

בשוק האמריקני ממליץ בראל על מגזרי הבריאות, הטכנולוגיה, הצריכה והתעשייה, ואת מגזרי הפיננסים והאנרגיה הוא משאיר במשקל חסר. לדבריו, סקטור הטכנולוגיה זוכה לעדיפות, מאחר שהוא כולל חברות שאינן ממונפות, שבקופתן הררי מזומנים: "חברות הטכנולוגיה ממתינות להזדמנויות. אני מאמין שבשנתיים הקרובות נראה יותר מיזוגים ורכישות, בדומה לעסקת סיסקו ו-NDS".

"הרגולציה מתבטאת גם בצמיחה"

בראל ממשיך להקצות 15% מהתיק לאפיק המנייתי המקומי. לדבריו, מאחר שישראל סובלת ממתקפה בדרום, מאיומים מאיראן וכן ממתקפת רגולציה, הבורסה בתל אביב ממשיכה להציג ביצועי חסר מול הבורסות בעולם. "השוק בישראל קפוא, טבחו בסקטורים שלמים מכל כיוון אפשרי. הבורסה היא הקטר של המשק, ואני חושב שבנק ישראל התחיל להפנים שהרגולציה לא מתבטאת רק בירידות שערים, אלא גם בצמיחה".

בראל ממשיך להמליץ על מניות בזק והחברה לישראל, שמאז הסבב הקודם איבדו 13.5% ו-1.5%, בהתאמה, וכן על מזרחי-טפחות, שהתחזקה מאז בכ-3.8%. הוא ממשיך להמליץ על שנפ, יצרנית ומשווקת המצברים לרכב, שדיווחה לאחרונה כי לרשת אייס, אשר נקלעה לקשיים, ישנו חוב (שאינו מובטח) בהיקף 6 מיליון שקל.

- שנפ נחתכה ב-10% והסתבכה עם אייס; מדוע אתה עוד ממליץ?

"את מה שקרה עם אייס אי אפשר היה לחזות, והדבר ישפיע על הרווח והדיבידנד השנה. לא הייתי ממליץ להשקיע בה לחצי שנה. אני מאמין שבטווח הארוך היא תמשיך להעניק תשואת דיבידנד יפה".

בראל מקצה 67% לאיגרות חוב, מתוכם 30% לטובת אג"ח ממשלתיות: 15% לאג"ח צמודות במח"מ 4 שנים ו-15% לאג"ח שקליות במח"מ 3-4 שנים.

לדבריו, ברבעון האחרון של 2011 חלה האטה בפעילות המשק, שככל הנראה תימשך גם ברבעון הראשון של 2012 - בעיקר בגלל אירופה: "אם המצב באירופה ימשיך לשמור על יציבות, והאג"ח הממשלתיות של ספרד ואיטליה ימשיכו להיסחר בתשואות של 5%, לא תהיה לפישר סיבה להמשיך בקצב הורדות הריבית". בעקבות השילוב עם המצב הביטחוני בדרום והאיומים מצד איראן, בראל ממליץ על מח"מ בינוני.

רוב התיק של בראל עדיין מוקצה לאג"ח קונצרניות, והן מהוות 37% ממנו. בראל מקצה 25% לאג"ח קונצרניות צמודות מדד, ו- 7% לשקליות, תוך שהוא ממשיך להמליץ על אג"ח סקיילקס ד', קרדן ישראל אג"ח ד' ולאומי מימון י"ד, הנסחרות בתשואה של 14.6%, 7.2% ו-3.2% בהתאמה.

במקביל, את המלצתו על אדגר ו' ואלבר י' הוא מוריד ל"החזק", לאחר שמחירי האג"ח עלו בכ-9% וב-6% בהתאמה, מאז שהמליץ עליהן.

"אי.די.בי תעשה הכול לשרת חוב"

אג"ח נוספת שעליה בראל ממשיך להמליץ היא אי.די.בי פתוח ז', שבשליטת נוחי דנקנר, שנסחרת בתשואה של 11.7%. מאז הסבב הקודם, מחיר האיגרת עלה בכ-10%.

- מדוע להחזיק באג"ח של אי.די.בי לאחר עלייה של 11%?

"החברה מראה כי בכוונתה לעשות הכול כדי לעמוד בתשלומי החוב, החל בגיוס הון לצורך חיזוק ההון העצמי והקטנת מינוף וכלה במכירת נכסים, נוסף לכוונה לצמצם את הפירמידה באמצעות מיזוג בין כור לדסק"ש. היתרון של אי.די.בי הוא שיש לה גמישות מאוד גדולה ותחום פעילות מאוד רחב".

את 5% הנותרים באפיק האג"ח הקונצרניות מקצה בראל לטובת סדרות בחו"ל, כגון בנק רבובנק השוויצרי, שנסחרת בתשואה של 7%. לדבריו, בדומה לביצועי המניות המקומיות, גם איגרות החוב ממשיכות להציג ביצועי חסר בהשוואה לבורסות מעבר לים.

יוני בראל
 יוני בראל

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך