מזכר הבנות עם האיחוד האירופי לפתיחת השמיים לתחרות

שר התחבורה: אני רואה במזכר ההבנות שנחתם הישג גדול וחסר תקדים למדינת ישראל, שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי ולהגדיל את התיירות הנכנסת לישראל

לאחר שמונה סבבי משא ומתן מאז דצמבר 2008, השלימו היום (ה') מדינת ישראל והאיחוד האירופי את המשא ומתן על הסכם תעופה שיאפשר לכל חברות התעופה באיחוד האירופי להפעיל טיסות ישירות לישראל וכן לחברות תעופה ישראליות להפעיל טיסות לשדות תעופה ברחבי האיחוד האירופי.

שוק התחבורה האווירית של האיחוד האירופי וישראל ייפתח בהדרגה במגמה להגיע עד תחילת עונת הקיץ של 2017 לפתיחה מלאה של השוק, ללא הגבלה על מספר הטיסות השבועיות בין ישראל לאיחוד האירופי.

סגן נשיא הנציבות האירופית והנציב לענייני תחבורה, סים קאלאס, ברך על ההסכם שהושג היום ואמר כי הוא חשוב מאוד להמשך חיזוק קשרי הכלכלה, הסחר והתיירות בין ישראל לאיחוד האירופי. "ישראל היא שותפת מפתח של האיחוד האירופי, וההסכם יחזק את קשרי התעופה יבסס רמה גבוהה של התקרבות רגולטורית" אמר קאלאס.

לדברי משלחת האיחוד האירופי, הפתיחה ההדרגתית של השוק צפויה לעודד הפחתת מחירי טיסות לשני הכיוונים, לעודד את היקפי התיירות ולייצר מקומות עבודה, כאשר היישום ההדרגתי שלו יאפשר לחברות התעופה בשני הצדדים די זמן כדי להתכונן לקראת תחרות גוברת.

שר התחבורה ישראל כץ אמר היום כי הוא רואה במזכר ההבנות שנחתם היום הישג חסר תקדים למדינת ישראל, שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל, לייצר מקומות עבודה חדשים ולסייע לחוסנו של המשק.

ממשרד התחבורה נמסר כי מזכר ההבנות שנחתם היום, מהווה שלב לפני החתימה על הסכם שמים פתוחים בראשי תיבות אשר כפוף לאישורו של שר התחבורה. במידה ונוסח ההסכם שהושג יאושר על ידי שר התחבורה, הוא יובא ההסכם לאישור הממשלה, ויחתם בתוך מספר חודשים.

בכוונת השר כץ לקיים בשבוע הבא דיון בהשתתפות חברות התעופה הישראליות, במטרה לשמוע את הערותיהן על נוסח ההסכם.

כמו כן הושגו הבנות עם רשות ההגבלים העסקיים לביטול ההסדרים המפלים לרעה את חברות התעופה הישראליות, במטרה לאפשר להן להתחרות בתנאים שווים לאלה של החברות האירופאיות.

שר התחבורה הנחה את מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום לפעול להרחבת הפטור, המתנה קבלת אישור מראש של הסכמים לשיתוף פעולה בין חברות התעופה הישראליות לחברות התעופה האחרות ובכך להרחיב את חופש התמרון המסחרי של חברות התעופה הישראליות. השר כץ ביקש כי הרחבת הפטור תחול על החברות הישראליות בטרם החתימה על ההסכם בראשי תיבות.

תנועת הנוסעים בין מדינות האיחוד האירופי לבין ישראל מהווה קרוב ל-60% מהיקף כלל הנוסעים בתנועת הטיסות הסדירות הבינלאומיות לישראל וממנה. בשנה האחרונה שוק התובלה האווירית הבינלאומית בין ישראל ובין מדינות האיחוד עמד על קרוב ל-7 מיליון נוסעים.

ההסכם החדש יחליף הסכמים בי-לטרליים שקיימים היום בין ישראל ומדינות ספציפיות באירופה כמו אוסטריה, איטליה, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, הולנד, הונגריה, יוון, לטביה, ספרד, פולין, צרפת, קפריסין, רומניה, והרפובליקה הצ'כית.