"אנחנו צועדים למדינת הלכה נחשלת, כמו איראן"

איש ההיי-טק ד"ר צביקה בן-פורת, מחבר הספר "אדם, יזם ומנהל", מסביר מדוע הוא מזדהה עם ג'יימס בונד, מהו משל הזן האהוב עליו ומדוע כדאי להפחית את שיעורי הבית לילדים

אדם, יזם ומנהל", בהוצאת "אופיר ביכורים", הוא ספרו הראשון של ד"ר צביקה בן-פורת והוא מתבסס על ניסיונו כיזם וכמי שליווה יזמים רבים במהלך הקריירה שלו. בן-פורת החל דרכו כיזם היי-טק. הוא הקים ושימש כמנכ"ל של חברת אייפקס ISI, שנמכרה לנס טכנולוגיות תמורת 15 מיליון שקל. לאחר האקזיט הוא היה אחד מהמייסדים ומנהל הטכנולוגיות (CTO) של נס, מההקמה ועד לאחר ההנפקה בנאסד"ק. ב-2004, הוביל בן-פורת מהלך של הוצאת חברת ISI מנס. ISI שינתה את שמה לחברת DBMotion.

עד 2010 עמד בראש חממת מעיין ונצ'רס, שמלווה חברות סטארט-אפ בתחילת דרכן, והוביל אותה להנפקה ראשונה מסוגה בבורסה. מספר החברות שהיא מנהלת גדל מחמש ליותר מ-50.

- איפה אתה מתגורר?

"אני ומשפחתי מתגוררים בישוב מיתר. אני באר-שבעי במקור ואוהב מאוד את הנגב. יש פה איכות חיים וחמימות. במהלך הקריירה שלי הקמתי את בית התוכנה הראשון והיחיד בבאר-שבע ומאז אני פועל נמרצות לקידום ההיי-טק באזור. אני מאמין שאנחנו צריכים להתיישב גם מעבר לגבולות 'גדרה-חדרה' ומקווה שהמדינה תקצה יותר משאבים לפיתוח האזור".

- כיצד נולד הספר שלך?

"במסגרת הפעילות העסקית שלי והעבודה השוטפת עם יזמים, פעמים רבות מצאתי את עצמי חושב 'אילו רק היו לי את העצות בכתב, הייתי יכול לתת ליזמים שיעורי בית'. גם לא מצאתי ספר אחר ששיקף את נקודת המבט שלי. לכן, החלטתי לכתוב כזה בעצמי. זה נולד מתוך צורך לשתף, ליצור מעין דיון ביני לבין היזם הפוטנציאלי, שיכול לתת לאותו יזם כיוון, דרך חשיבה חדשה שתעזור במסע. אני לא מתיימר לתת פתרונות לכל הבעיות או מענה לכל סיטואציה אלא כלים להתמודדות עם מגוון מצבים. משהו שלי, בתור יזם צעיר, לא היה.

"מרבית התכנים בספר מבוססים על הניסיון האישי שלי, סיפורים של יזמים שעבדתי איתם, סיפורים של חברים לדרך וכמובן, המלצות של כמה מנטורים שליוו אותי במהלך השנים. יש גם דברים שלמדתי מהספרות, ממחקרים שונים וממאמרים. הספר הוא שילוב של אינפורמציה שאספתי במהלך השנים - הכול אמיתי, לא המצאתי שום דבר".

- עם איזה גיבור ספרותי אתה מזדהה?

"אני חושב שעם ג'יימס בונד של איאן פלמינג. אני מודה שזה בגלל הגאדג'טים והמכוניות. אני עדיין מתלהב בכל פעם שיוצא גאדג'ט חדש לשוק ובדרך-כלל מיד מחבר אותו לרכב שלי, שהוא צעצוע אהוב בפני עצמו. כמובן, העובדה שבונד נמצא בסוג של מתח כל הזמן ולא נח לרגע - זה ממש אני".

- מה היית מציע לעשות כדי להרחיב את הקריאה בקרב ילדים?

"צריך לעורר אהבת ספרים בילדים כבר מגיל מאוד צעיר, לקרוא להם הרבה לפני שהם לומדים לקרוא. אני חושב שפחות טלוויזיה ומחשב ויותר קריאה זה מתכון להצלחה. גם בבית-הספר, בגילאים הצעירים, אפשר לתת פחות שיעורי בית ולעודד ילדים לקרוא באמצעות כתיבת יומן קריאה, או לתת להם לכתוב סיפורים בעצמם. ברגע שילדים קוראים ספרים, יש להם פחות שגיאות כתיב, הבנת הנקרא משתפרת באופן טבעי ואוצר המילים גדל. זה יותר חשוב מלהתכונן להכתבה".

- מי היית רוצה שיישב בשולחן הסמוך?

"שמעון פרס. אני חושב שהציבור בארץ עדיין לא מבין כמה אנחנו חייבים לו".

- איזה ספר ילדים אהוב עליך במיוחד?

"ללא ספק הארי פוטר. גאוני לדעתי. אני רק לא ממש בטוח שזה ספר ילדים. זה ספר לילדים גדולים".

- איזה ציטוט מספר זכור לך במיוחד?

"זהו ציטוט מתוך ספר על חוכמת זן. מדובר בסיפור על שני נזירים, צעיר ומבוגר, שמקבלים מאב המנזר הוראה לעבור למנזר חדש שנמצא במרחק הליכה של יום אחד. בדרכם הם פוגשים נערה יפהפייה שעומדת על שפת נהר ומבקשת את עזרתם. 'אנא', היא מתחננת, 'עזרו לי לחצות את הנהר העמוק והגועש'. הנזיר הצעיר מפנה לנערה עורף ודווקא הנזיר המבוגר יותר קד קידה עמוקה, מעמיס את הנערה על גבו ומעביר אותה לצד השני. כאן הוא מוריד אותה, קד בפניה, חוצה שוב את הנהר וחוזר למסלול ההליכה שעליו ממתין לו הנזיר הצעיר.

"עם ערב מגיעים שני הנזירים בדרך התלולה למנזר החדש. בנקודה הזו לא יכול הנזיר הצעיר להתאפק עוד והוא שואל את עמיתו המבוגר, 'איך אתה, הנזיר שאליו אני נושא כל העת את עיניי בהערצה מלאה, איך אתה בעצמך נוגע באישה?'. מביט הנזיר המבוגר בנזיר הצעיר ועונה לו בקול אבהי וחם: 'בני, הבוקר אני השארתי את האישה הזאת בצדו השני של הנהר ואילו אתה סחבת אותה איתך כל היום'".

- למה אתה מתגעגע?

"למדינה חילונית מתקדמת. אנחנו צועדים בשיטתיות למדינת הלכה נחשלת וקיצונית דוגמת איראן".

- איזה מועמד היית מציע לתפקיד שר החינוך?

"במצב היום? יובל המבולבל".