בנותיו של אריק איינשטיין: "הארץ" פירסם תמונות ללא אישור

‎‎שני בניו של אורי זהר, הנשואים לשתי בנותיו של אריק איינשטיין, טוענים כי העיתון פירסם 10 תמונות שצילמה אלונה איינשטיין ז"ל, באופן שנגד את ההסכם עימו

‎‎בני משפחתם של הזמר אריק איינשטיין והרב אורי זוהר שוב משתפים פעולה: אפרים פישל ושלום זהר, שני בניו של הבדרן והשחקן לשעבר, ובנות-זוגן שירי ויסמין זהר, שתי בנותיו של הזמר המפורסם, הגישו היום (ד') תביעה כספית בהיקף 176 אלף שקל לבית משפט השלום בתל-אביב נגד הוצאת עיתון "הארץ". זאת, בטענה לשימוש אסור בצילומיה של אלונה איינשטיין, אשתו המנוחה של אריק, תוך הפרת זכויות היוצרים בצילומים. עוד בתובעים: המוציאה לאור, דניאלה די-נור ו-3 תובעים נוספים.

‏אלונה איינשטיין, שהתפרסמה כצלמת שצילמה, בין היתר, צילומי של אנשי הבוהמה התל-אביבית בשנות ה-60 וה-70, הורישה את זכויותיה בכלל הצילומים שצילמה לשתי בנותיה, שירי ויסמין זהר, וכן לחתניה, בניו של אורי זהר, ול-3 אנשים נוספים.

‏בשנת 2006 הוציאה המו"לית דניאלה די-נור לאור את הספר "אריק איינשטיין, זו אותה האהבה - ביוגרפיה בראשי פרקים", ובו נכללו גם צילומי שצילמה אלונה איינשטיין המנוחה. די-נור אף קיבלה את הסכמת יורשיה של אלונה איינשטיין לעשות שימוש בצילומים אלה בספר זה.‏

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין חיים שטנגר וגיא הלוי, נטען כי בשלהי שנת 2008 פנו אנשי ההפקה של מוסף התרבות "גלריה" של עיתון "הארץ" לדי-נור בבקשה לקבל העתק מהספר, לצורך הכנת מוסף מיוחד, אותו ביקש "הארץ" לפרסם לרגל יום הולדתו ה-70 של איינשטיין.

‏לטענת התובעים, די-נור נתנה את הסכמתה להעברת עותק של הספר ל"הארץ", תוך שהיא מתנה בפני אנשי העיתון כי ניתן להם היתר לעיון בלבד בספר, וקודם שייעשה שימוש בחומרים הנכללים בספר, יהיה על אנשי מוסף "גלריה" לקבל את אישורה המוקדם, בכתב ובאופן נקודתי, ולקבל ממנה בהתאמה את החומרים הוויזואליים בקבצים ברזולוציה גבוהה. זאת, תוך הקפדה ושמירה על האיכויות, על העיצוב ועל השפה הוויזואלית של הספר.

‏אלא שלטענת התובעים, ב-19 בדצמבר 2008 פירסם "הארץ" מוסף שהוקדש, רובו ככולו, ליצירתו ולביוגרפיה של אריק איינשטיין, ובו פורסמו 10 תמונות שהועתקו מתוך הספר ובנוסף עוד שתי תמונות אותם צילמה אלונה איינשטיין המנוחה. זאת, מבלי לקבל את הסכמתם של היורשים ושל די-נור לפרסום התמונות.

‎‎הנזק: 4 מיליון שקל

‏עוד נטען בכתב התביעה כי הצילומים פורסמו לא רק בעיתון "הארץ" אלא גם הופצו באתרי אינטרנט המצויים בבעלותה ובשליטתה של הוצאת עיתון "הארץ" או הקשורים אליה, ובכלל אלה: אתר "הארץ", אתר העיתון הכלכלי "דה-מרקר" ואתר התרבות והפנאי "עכבר העיר" - במסגרת מה שקרוי "קבוצת הארץ".

‏לטענת התובעים, בעקבות פרסום תמונות אלה בעיתון ובאתרי האינטרנט, ללא הסכמת התובעים, פגע עיתון "הארץ" בזכויות הקניין שלהם בצילומיה של אלונה איינשטיין המנוחה. בנוסף, נטען, נפגעה הזכות המוסרית שלהם בצילומים אלה.

‏להערכת התובעים, הנזק שנגרם להם כתוצאה מהפרת זכויותיהם בצילומים הנו בהיקף של 4 מיליון שקל, אלא שבשל שיקולי אגרה, הם תובעים סך של כ-176 אלף שקל בלבד. סכום זה משקף, לדבריהם, את כמות ההפרות, היקף ההפרות, נסיבות ההפרות, התמלוגים המגיעים להם בגין השימוש בתמונות ובספר, בתוספת פיצוי נמוך בגין הפרת זכויותיה המוסריות של המו"לית די-נור. ‏‎‎‏