הצעת חוק: 3 שנות מאסר על פעילות עסקית עם איראן

"מטה סנקציות" שיוקם באוצר ינהל רשימה של גורמים שהוכרזו כעוסקים בהפצת פרויקט הגרעין האיראני, ומי שיקיים פעילות כלכלית עמם יישלח ל-3 שנות מאסר

על חברות ויחידים המקיימים פעילות עסקית ומסחרית מול איראן יוטלו סנקציות מוגברות, ובנוסף יוקם "מטה סנקציות" במשרד האוצר - כך קובעת הצעת חוק חדשנית, שפירסם היום (ד') משרד ראש הממשלה, והקרויה "חוק המאבק בתוכנית הגרעין של איראן".

על-פי ההצעה, "מטה הסנקציות" ינהל רשימה של גורמים שהוכרזו כעוסקים בהפצת פרויקט הגרעין האיראני, על-די ועדת שרים מיוחדת בראשות שר האוצר. על מי שיקיים פעילות כלכלית עם הגורמים שברשימה, יוטלו 3 שנות מאסר.

בתזכיר החוק צוין כי "זה למעלה מ-3 עשורים מאיימת איראן על השלום העולמי בכלל, וקוראת להשמדת מדינת ישראל בפרט. איראן, השואפת להשגת נשק גרעיני ותומכת ברשת מסועפת של ארגוני טרור חובקי עולם, מהווה סכנה לסדר ולביטחון הגלובלי".

חקיקה בדבר סנקציות על איראן אושרה כבר בארה"ב ובאיחוד האירופי. חקיקת סנקציות מתקדמת כבר אושרה, בין היתר, בארה"ב ובאיחוד האירופי.

באפריל 2011 החליטה הממשלה להקים ועדה בין-משרדית לקידום צעדים במסגרת המאבק בתוכנית הגרעין של איראן, וביוני הגישה הוועדה את המלצותיה, ובין היתר הציעה לחוקק חוק בנושא סנקציות נגד איראן.

הצעת החוק מפרטת מהו קשר עסקי מהותי עם איראן: פעילות שיש בה השקעה, מתן שירותים טכניים, מכירת ידע או טובין המובילה לפיתוח פרויקטים באיראן הקשורים למשאבי נפז וגז, לאורך תקופה של שנה או בעסקה בודדת בשווי מיליון דולר, או עסקאות בסכום מצטבר של 5 מיליון דולר.

אם הפעילות העסקית קשורה תחום הפטרוכימי, יורד הרף לעסקה בודדת בשווי 250 אלף דולר או עסקאות בסכום מצטבר של מיליון דולר; וכן מכירה או אספקה של תזקיקי נפט לאיראן, שירותי ספנות ותובלה ביחס לענפים אלה וכן "כל פעילות הקשורה במישרין או בעקיפין לפיתוח נשק לא קונבנציונלי על-ידי איראן בכל סכום שהוא".

עוד כוללת הצעת החוק הרחבה של תחולת חוק איסור הלבנת הון, כך שנגיד בנק ישראל ושר המשפטים יוכלו להוציא צווים לאכיפת הוראות חוק איסור הלבנת הון, גם על מי שיקיים פעילות עסקית עם איראן לפי החוק החדש. משקיעים שישקיעו בחברה שהוכרזה כעוסקת בהפצה, יישלחו לשנת מאסר אחת.