225 דירות חדשות בגבעתיים? דיון בוועדה בחודש הבא

פרויקט הפינוי בינוי המקורי כלל פינוי של 70 דירות קיימות בשלושה מבנים טוריים במתחם לביא, שהוא מובלעת של גבעתיים בתוך רמת גן, ובניית 225 דירות חדשות בשני מגדלים בני 29 קומות

תוכנית הפינוי בינוי במתחם לביא בגבעתיים שבוטל לפני כשנה חוזר לדיון הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א בחודש הבא. אחרי שהבחינה המשותפת של עיריית גבעתיים ואנשי המקצוע של הוועדה המחוזית לגבי החלופות השונות לא הניבו הצעה שמוסכמת על שני הצדדים, תידון החלופה הסופית של עיריית גבעתיים בדיון באפריל. המתנגדים טוענים שהחלופה הסופית מתייחסת בצורה "שולית ומגוחכת להיבט השימור של המתחם".

פרויקט הפינוי בינוי המקורי כלל פינוי של 70 דירות קיימות בשלושה מבנים טוריים במתחם לביא, שהוא מובלעת של גבעתיים בתוך רמת גן, ובניית 225 דירות חדשות בשני מגדלים בני 29 קומות.

לפני שנה ביטלה הוועדה המחוזית את התוכנית לאחר שקיבלה את התנגדויותיהם של 34 תושבי רמת גן השכנה, החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. הוועדה דחתה את התוכנית היות שבחרה בשיקולי השימור של המתחם, אחרי שהמתנגדים טענו שיש צורך אדריכלי והיסטורי לשמר את המבנים הקיימים, שבנויים בסגנון "מעונות עובדים" - סגנון שקיים עוד משנות ה-30 של המאה ה-20. בהתנגדותם טענו אז תושבי ר"ג, באמצעות עו"ד עפר לרינמן, שהתוכנית תפגע פגיעה בוטה וחריפה במרקם החיים ובאיכות חייהם.

אלא שלאחר שבוטלה התוכנית בוועדה המחוזית, החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להשיב את הפרויקט לשולחן הדיונים, אחרי שהתברר שנפל פגם מהותי בהליך שהתקיים בוועדה המחוזית, כשוועדת המשנה לא העבירה לידיעתם של עיריית גבעתיים, דיירי המתחם, היזמים והמתנגדים את חוות דעתו של שמאי הוועדה המחוזית לגבי התוכנית. לכן החליטה המועצה הארצית, בהסכמת הצדדים, להחזיר את התוכנית לשולחן הדיונים לצורך השלמת ההליך.

לאור החלטה זו הוחלט שבדיון המשלים יוצעו חלופות על בסיס בדיקות מקצועיות נוספות שייבחנו במשותף, בין אנשי המקצוע של עיריית גבעתיים ואנשי המקצוע של הוועדה המחוזית. אבל היות שהמגעים בין הצדדים לא הניבו הצעה מוסכמת, קצבה בינואר הוועדה המחוזית לוח זמנים של ארבעה חודשים להצעות סופיות לחלופות ותוכנית ולחוות הדעת.

החלופה שהציעה עיריית גבעתיים היא שימור מלא של המבנה המזרחי של המתחם, בניית מבני מגורים חדשים כפיצוי וכתמריץ להבטחת שימור המבנה המזרחי והכנת תיקי תיעוד מלאים לכל המבנים והפיתוח במתחם.

‏35 תושבי ר"ג השכנה הגישו התייחסותם לחלופה, באמצעות לרינמן, ובה הם כותבים שהחלופה שמוצעת "מתייחסת בצורה שולית ומגוחכת להיבט השימור, וכוללת את כל פגמי התוכנית המקורית ביחס להשפעתם המזיקה ואף ההרסנית של מגדלי המגורים על סביבתם".

לטענת מתנגדים אלה, החלופה המוצעת היא תוכנית חדשה, ולכן "אם תסבור הוועדה שיש מקום לעיין ברצינות בחלופה זו, כי אז יש להפקידה מחדש ולאפשר לנו ולאחרים להגיש לה התנגדויות בהליך נאות ובמשך זמן הולם כחוק".

בנוסף הם טוענים בהתייחסותם כי "אילולי טרחו המתנגדים והגישו את התנגדותם המפורשת, עלולה היתה הוועדה המחוזית לאשר תוכנית שלידתה בחטא ותוכנה בלתי חוקי".