הממונה על ההגבלים לפלאפון: לא להעניק יחס מועדף למירס

בהסכם נכללו שתי מגבלות חוזיות שנידונו בנפרד על ידי הממונה: הראשונה, התניית בלעדיות, הקובעת שמירס לא תרכוש שירותי נדידה פנים ארצית אלא מפלאפון; והשנייה – התניית "לקוח מועדף" הקובעת שמירס תזכה לתנאים של הלקוח המועדף ביותר של פלאפון

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, הודיע בסוף השבוע לחברות פלאפון ומירס, כי עליהן להסיר התניית הקבועה בחוזה ביניהם ולפיה מירס הופכת להיות לקוח מועדף במסגרת הסכם הנדידה הפנים הארצית שחתמו.

נדידה פנים ארצית (National Roaming) היא הסדר שבמסגרתו מתאפשר למפעילי סלולר שונים להשתמש זה ברשתו של זה לצורך מתן שירותי סלולר באזורים שונים במדינה. תיקון 46 לחוק התקשורת חייב את חברות הסלולר הוותיקות (פלאפון, סלקום ופרטנר) לאפשר נדידה פנים ארצית למירס ולגולן טלקום, הזוכות ב"מכרז התדרים" שנערך בשנת 2011. בהמשך לכך, חתמו פלאפון ומירס על הסכם לנדידה פנים ארצית.

בהסכם נכללו שתי מגבלות חוזיות שנידונו בנפרד על ידי הממונה: הראשונה, התניית בלעדיות, הקובעת שמירס לא תרכוש שירותי נדידה פנים ארצית אלא מפלאפון; והשנייה - התניית "לקוח מועדף" הקובעת שמירס תזכה לתנאים של הלקוח המועדף ביותר של פלאפון.

באשר להתניית הבלעדיות, נמצא כי היא אינה מעוררת חשש תחרותי, משום שמניעה של חברות הסלולר האחרות מלתת שירותי נדידה פנים ארצית למירס, כאשר זו מקבלת אותם מפלאפון בתנאים תחרותיים מוכתבים מראש, איננה יכולה לפגוע, בנסיבות העניין, בתחרות.

יחד עם זאת, נמצא כי התניית הלקוח המועדף מעוררת חשש שפלאפון תמנע ממתן הנחות ללקוחות אחרים (ובפרט לקוחות סיטונאיים או לקוחות עסקיים גדולים) שכן הנחות כאלו עשויות לחייב את פלאפון להפחית בהתאם גם את המחיר שהיא גובה ממירס. חשש זה התעצם עקב גודלה המשמעותי של מירס כלקוח בודד בין כלל לקוחותיה של פלאפון. לפיכך החליט הממונה שלא להעניק פטור להתניה זו, ולכן היא תוסר מהחוזה.