קרדן מסתבכת במזרח אירופה: 1.3 מיליארד שקל נמחקו ב-3 שנים

חברת ההשקעות הפסידה אשתקד 148 מיליון אירו, בעיקר עקב הפחתת שווי נכסים במזרח אירופה

בעוד מנהליה הבכירים של קבוצת קרדן מסכמים את 2011 כשנת שיא בגובה השכר ששולם להם, עבור קרדן עצמה הייתה זו שנה עגומה למדי.

קרדן, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, סיכמה את 2011 בהפסד עצום של 148 מיליון אירו (725 מיליון שקל); ובדומה למגמה שהציגה ברבעונים קודמים, היא ממשיכה לסבול מהמשבר בגוש האירו, שהוביל לשערוכים שליליים ולירידות ערך משמעותיות בנכסיה שם. בכך מצטברים הפסדי קרדן ל-267 מיליון אירו (1.3 מיליארד שקל) בשלוש השנים האחרונות.

פעילות קבוצת קרדן אנ.וי מתרכזת בשלושה תחומים עיקריים - נדל"ן (GTC), תשתיות מים (תהל) ושירותים פיננסיים (KFS), והיא מנהלת את עיקר פעילותה בשווקים המתעוררים במזרח אירופה ובסין.

בסיכום שנתי רשמה הקבוצה הפסדים של 235 מיליון אירו משערוכים, ירידת ערך קרקעות ומלאי דירות למגורים, מרביתם ברומניה ובבולגריה; בסך הכול הציגה ג'י.טי.סי פולין, המרכזת עבורה פעילות זו, הפסד של 346 מיליון אירו.

פעילות נוספת שבלטה לשלילה אשתקד, היא הפיננסית, שרשמה הפסד של 53 מיליון אירו; גם כאן סבלה קרדן מירידת ערך ברומניה ובבולגריה, וכן מהפרשות לחובות מסופקים, הוצאות מימון והנהלה.

הפסד של 24 מיליון אירו נרשם תחת סעיף פעילויות אחרות, הכולל ייזום נדל"ן ויתר פעילויות קרדן ישראל, יחד עם עלויות מס ומימון של חברות ההחזקה והוצאות הנהלה וכלליות. הפסד של 14 מיליון אירו נרשם מפעילות התשתיות.

כל אלה קוזזו באופן חלקי בלבד עם פעילות הנדל"ן בסין, שהניבה רווח של 24 מיליון אירו, אחרי מימוש 50% ממרכז קניות ומכירת קרקע. ההפסדים הכבדים שחקו את הונה העצמי של קרדן ב-39% ל-203 מיליון אירו.

אלאן איצקוביץ, יו"ר קרדן, מסר: "המשבר בגוש האירו השפיע באופן מהותי על תוצאות קרדן אנ.וי, בעיקר במחצית השנייה של 2011. מתחילת 2011 נקטנו מספר צעדים על מנת להתאים את קצב הפיתוח לנסיבות השוק, להגדיל את נזילות החברה ולהקטין את סך ההתחייבויות".

קרדן

הפסד ב-2011: 148 מיליון אירו

רווח ב-2010: 27 מיליון אירו

הון עצמי: 203 מיליון אירו

חוב למחזיקי האג"ח: 2.73 מיליארד שקל