אט"ד על אישור פרויקט המלונות ליד תמנע: "הליך-סרק תכנוני"

העמותה הסביבתית הגישה ‎‎עתירה מינהלית נוספת נגד פרויקט המלונות בעמק ססגון, בטענה כי הוועדה לתכנון ולבנייה התעלמה מהמלצת הסוקר שהזמינה‏

‎‎‏‎‎‏"ההליך התכנוני שהתקיים במשך 3 שנים תמימות היה לא יותר מהליך-סרק שערכו כקליפת השום. בחינת חלופות אמיתית למעשה כלל לא בוצעה, ונותרנו עומדים באותה נקודה בה עמדנו" - כך טוענת העמותה הסביבתית אדם טבע ודין בעתירה מינהלית שהגישה הבוקר (ב') לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע נגד החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז דרום לאשר את תוכנית הפיתוח המלונאי של היזם יואב איגרא בעמק ססגון, סמוך לפארק תמנע.

‏התוכנית תוכננה במקור לכלול כ-400 חדרים בשטח 24 אלף מ"ר כ-30 ק"מ צפונית לאילת. אדם טבע ודין ותושבים מקומיים עתרו בעבר לביטול התוכנית, שקיבלה תוקף כבר ב-1996. בעקבות העתירה קבע בית המשפט המחוזי בבאר-שבע לפני 3 שנים כי הוועדה המחוזית דרום תזמין נספח סביבתי אובייקטיבי בהתייחס לגודל שטח המלון ואופן פריסתו.

‏הסוקר שמינתה הוועדה המחוזית קבע כי מתוך 10 חלופות שבחן, יש לקדם את התוכנית בחלופה הדרומית, ולא בעמק ססגון. אלא שלמרות ההמלצה הזו, אישרה בדצמבר הוועדה המחוזית את הפרויקט בעמק ססגון.

‏אדם טבע ודין, ארגון מגמה ירוקה, החברה להגנת הטבע ותושבים מקומיים יצאו למאבק בתוכנית. גם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, התנגד לאישור החלופה, ואף התייצב אישית בפני הוועדה המחוזית, בניסיון לשכנעה לאשר את התוכנית בחלופה הדרומית ולא בעמק ססגון, מה שלטענת המתנגדים יביא להרס הטבע, הנוף והסביבה.

‏‎‎לתקן את הפגם

‏‎‎בעתירה מהיום מבקשת אדם טבע ודין לבטל את החלטת הוועדה המחוזית, להורות על דיון חוזר בתוכנית ולהכריע תכנונית על סמך כלל השיקולים והנתונים הרלוונטיים, מהי החלופה מבין אלה שנבחנו בנספח הסביבתי שעמד לפניה, שראויה ביותר להקמת פרויקט המלונאות.

‏היא אף מבקשת להורות לוועדה המחוזית לתקן את הפגם שנפל לטענתה בכך שהנחיותיה של הוועדה להכנת הנספח הסביבתי התייחסו לחלופות שכולן בתחום "מכלול נופי", ושלשיטת הוועדה עצמה, אישורן אינו אפשרי מבחינה תכנונית.

‏‏‏"הוועדה המחוזית פנתה לדרך שלא ניתן להגדירה אלא כדרך האבסורד", נכתב בעתירה. "הוועדה היא שקבעה ב-2009 כי בחינת החלופות תוגבל רק לתחום המוגדר כמכלול נופי, והנה בחלוף 3 שנים מכריזה היא בהחלטתה, שחור על גבי לבן, כי 'התברר' לה כי למעשה אין זה אפשרי מבחינה סטטוטורית להקים מלון בשטח מכלול נופי... ולפיכך פסלה על הסף את כל החלופות שהיא עצמה הורתה על בחינתן, למעט חלופת עמק ססגון, שגם היא מצויה במכלול נופי, אבל ייעודה אושר לפני כניסת תמ"א 35 לתוקף".

‏משרד הפנים מסר בתגובה: "נגיב בבית המשפט".