ירושת פרימיום

לו הוריש יולי את אותן מניות לבתו במקום לאשתו - מצב האג"ח היה טוב בהרבה

פחות מ-7 מיליון שקל - זהו שווי השוק הנוכחי של מניות השליטה בחברת פרימיום PIH שהותיר יולי עופר המנוח לאלמנתו רות. מעבר לשווי הזניח, מדובר בירושה לא פשוטה. חברה בת בבעלותה המלאה של פרימיום, סנטראל יורופיאן (CEE), נושאת על גבה התחייבויות אג"ח במשקל 135 מיליון שקל, הנסחרות ב"תשואת זבל" בשיעור 460% בשל חשש המשקיעים מחדלות פירעון.

מהדוחות הכספיים של פרימיום, שפורסמו בסוף השבוע שעבר, עולה כי לחששם של מחזיקי האג"ח יש יסוד מוצק. רואי החשבון של CEE צירפו הערת "עסק חי" לתוצאותיה העסקיות, על רקע מצבה הכספי הרעוע, כשהחשש הוא כי לא תצליח לעמוד בתשלום האג"ח הקרוב (בחודש אוגוסט) בסך 45 מיליון שקל.

בשנים האחרונות צברה CEE, הפועלת בתחומי הנדל"ן והמלונאות במזרח אירופה (בעיקר בהונגריה), הפסדי עתק של מאות מיליוני שקלים, ונוצר לה גירעון עמוק בהון, בעקבות המשבר הפיננסי העולמי שהיכה בשוקי הנדל"ן הללו.

ועדיין, עד לפני חצי שנה בלבד נסחרו אג"ח CEE בתשואה דו ספרתית של 60% "בלבד".

פטירתו של יולי עופר שינתה את התמונה מקצה לקצה. מאז מותו בספטמבר 2011 איבדו אג"ח CEE כ-50% מערכן. באותו זמן הפסידו המשקיעים במניות פרימיום, ובראשם רות עופר ושותפה נמרוד רינות, לא פחות מ-77% מהשקעתם.

כלכלני מידרוג, שהפחיתו את דירוג אג"ח CEE בלא פחות מארבע דרגות בעקבות מותו של עופר, הדגישו את "היותו דמות מרכזית בפעילות החברה, וזאת לצד עוצמתו הפיננסית ונכונותו לתמוך בחברה לשם עמידה במחויבויותיה".

ואכן, חודש לפני פטירתו הזרים עופר לא פחות מ-46 מיליון שקל מכספו הפרטי לטובת תשלום האג"ח השנתי של CEE. נכון להיום נראה כי קלושים הסיכויים שעיזבון המנוח - המצוי במרכז סכסוך מר בין יורשיו - ימשיך לתמוך בתשלומי החוב הבאים של החברה.

בונים על העיזבון?

רמז לעתיד לבוא ניתן למצוא בדוחות CEE, בהם נכתב כי "למר עופר ז"ל ערבויות להתחייבויות מסוימות של הקבוצה והתחייבויות נוספות כלפי הקבוצה. עקב פטירתו של בעל השליטה, ובמסגרת הליכי פתיחת צוואתו, הוקפאו זמנית חשבונותיו. לצורך מימוש זכויותיה, במידה שיידרש, תפעל הקבוצה מול העיזבון".

עיזבון יולי עופר כולל בעיקר את מניות השליטה בבנק מזרחי טפחות ובחברת הנדל"ן המניב מליסרון, הנסחרות בשווי של מיליארדי שקלים. אלא שהנכסים הללו, המוחזקים באמצעות חברת עופר השקעות, הורשו לבתו של יולי, ליאורה.

סביר להניח כי אילו היה יולי עופר מוריש גם את מניותיו בפרימיום לבתו, היה מצבם של מחזיקי אג"ח CEE טוב לאין שיעור. היעלה על הדעת כי בעלת בנק בישראל תימנע מהחזר חוב במי מהחברות שבשליטתה?

אלא שאת מניות חברת ההשקעות הצולעת ירשה כאמור האלמנה, רות עופר, לה אין יתרות נזילות משמעותיות, וודאי לא כאלו שיאפשרו את תשלומי האג"ח. לא יהיה זה מפתיע, לפיכך, אם לקראת חודש אוגוסט ותשלום האג"ח הקרוב של CEE, תעמוד פרימיום במוקד סיבוב נוסף במאבק הירושה שהותיר אחריו יולי עופר.