"הפטור ממס לדירות להשכרה לטווח ארוך - מאמץ סרק"

עו"ד יאיר בנימיני על המהלך של האוצר: "הסיבה העיקרית שקופות גמל אינן משקיעות בפרויקטים להשכרה למגורים אינה קשורה לתחום המיסוי"

"על אף הכוונה הטובה של משרד האוצר להעניק פטור ממס למוסדיים שישקיעו בבניית דירות להשכרה, נראה כי גם הפעם מדובר במאמץ סרק שתועלתו העיקרית היא יחסי ציבור, ויכולת הממשלה לטעון שדוח טרכטנברג יושם", כך אומר עו"ד יאיר בנימיני, שותף במשרד עורכי הדין אפשטיין רוזנבלום מעוז (ERM).

בנימיני מתייחס לתזכיר החוק שהפיץ בשבוע האחרון משרד האוצר העוסק במתן הטבות מיסוי לקופות גמל שייכנסו לתחום הדירות להשכרה. לדבריו, היוזמה הזו מצטרפת לסדרה מכובדת אך נשכחת של דברי חוק קיימים שנועדו לדרבן קבלנים ומשקיעים ליזום פרויקטים של דירות להשכרה.

"כבר בשנת 1968 הוכרזו בניינים להשכרה כשווי ערך למפעלי תעשייתיים מבחינת הטבות מס וב- 1988 ו-1992 נחקקו חוקים נוספים. המשותף לכל היוזמות האלה היא שהחוקים נשארו על המדף וגופים גדולים מסחריים או מוסדיים נשארו מחוץ לשוק השכירות למגורים. הסיבה העיקרית שקופות גמל אינן משקיעות בפרויקטים להשכרה למגורים אינה קשורה לתחום המיסוי.

"התשואה בישראל על פרויקטים כאלה היא נמוכה, תשומות הבניה ותקופת ההקמה מנטרלות חלק מהרווח, וגם האפשרות למכור את הבניין ולממש רווח מהיר מסוייגת בתזכיר החוק, שכן קופת הגמל מתחייבת לרשום הערת אזהרה המבטיחה שהפרויקט ימשיך לשמש להשכרה במשך 20 שנה. המשמעות היא שאם הפרויקט לא מצליח או לא כלכלי, קופת הגמל שבחרה לנצל את הטבות המס אינה יכולה לממש את אחזקותיה, אפילו לא בהפסד, שכן כל קונה מתחייב למעשה להמשיך להפעיל את הבניין להשכרה למגורים, גם אם אין בכך הגיון כלכלי".

גם אבנר לוי, יו"ר ארגון קבלני תל אביב יפו בת ים המכהן כבר שנים גם כיו"ר ועדת דיור להשכרה בהתאחדות הקבלנים, סבור שהצעת החוק חסרה ניסוח מדוייק: "החוק חייב להיות כלכלי כדי שקופות הגמל ייכנסו. גם הניסוח וגם ההקלות צריכות להביא בחשבון תשואה מתאימה. זה תפקידה של הממשלה למצוא את התנאים הנכונים".

במקביל, אומר לוי שהצעת החוק היא צעד ראשון בדרך נכונה של הממשלה להביא את המוסדיים לתחום: "המסלול להכנסת קרנות לענף הבנייה כדי שיעזרו במימון הענף הוא דבר חשוב וטוב. המצב הנוכחי בענף במסגרתו הבנקים סגרו את הברזים גורם נזק לקבלנים והיזמים ויש לא מעט פרויקטים שלא יוצאים לדרך בגלל זה. הריביות מאוד גבוהות ולא כלכלי לעבוד כך. לקרנות מיליארדי שקלים והן היו שמחות להשקיע בנדל"ן הישראל אבל רק עם תשואה מתאימה".