בעקבות הרכישה ע"י פייסבוק: הסוף של אינסטגרם מתקרב?

עד היום רכשה הרשת החברתית 18 חברות וסגרה את כולן, כשהיא מגייסת את העובדים לשורותיה; צוקרברג אמנם מתכנן להמשיך ולהשקיע באפליקציית הצילום הפופולרית - אך השאלה היא עד מתי

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הודיע הערב בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו כי החברה שלו רוכשת את מפתחת אפליקציית הצילום הפופולרית Instagram במיליארד דולר במזומן ובמניות החברה. אינסטגרם, שבה עובדים רק 6 עובדים, שחררה רק בשבוע שעבר את אפליקציית האנדרואיד שלה, שרשמה קצב הצטרפות של 2,000 משתמשים בדקה. בסך הכול יש לחברה כ-30 מיליון משתמשים, כשרובם מגיעים מהאייפון. האפליקציה משמשת לצילום ושיתוף תמונות מהסלולרי, כשהיתרון הוא היכולת להשית עליהן פילטרים ואפקטים שונים שמקנים להן טאץ' ייחודי ואמנותי.

אמנם מדובר ברכישה הגדולה ביותר של פייסבוק, אך סימן שאלה גדול עולה באשר לעתידה של אינסטגרם כאפליקציה עצמאית. צוקרברג כתב בפוסט שלו כי "נעבוד בצמוד לצוות של אינסטגרם כדי להציע את החוויה הטובה ביותר לשיתוף תמונות סלולריות יפות. אמנם יש הבדלים בחוויות של שתי החברות, אך אנחנו צריכים לחשוב בצורה פתוחה על שמירה ובנייה של החוזקות והיכולות של אינסטגרם מאשר לנסות ולשלב כל דבר בתוך פייסבוק.

"לכן, אנחנו מחויבים לבנות ולגדל את אינסטגרם באופן נפרד, כשהמטרה שלנו היא לעזור לאפליקציה הזו לצמוח ולהגיע ליותר אנשים ברחבי העולם", כתב צוקרברג. מנכ"ל פייסבוק ציין עוד כי בכוונת החברה לשמור על היכולת של אינסטגרם לשתף תמונות גם ברשתות חברתיות אחרות וכן על האפשרויות לעקוב ולהיות נעקב בנפרד מהחברים בפייסבוק.

גם סנאפטו הישראלית נסגרה

אך על אף ניסיונות ההרגעה של צוקרברג, ההיסטוריה של פייסבוק מראה תמונה קודרת במיוחד עבור החברות הנרכשות. מאז ומעולם פייסבוק דגלה באסטרטגיית של רכישת כישרונות מאשר רכישת מוצרים וחברות, כפי שקרוי בעגה המקצועית Acq-Hire. עד היום רכשה פייסבוק 18 חברות, כשהמוצרים והאתרים של כולן נסגרו במהרה לאחר הרכישה.

כך, למשל, חברת Snaptu הישראלית, שפיתחה אפליקציה סלולרית לטלפונים פשוטים, נרכשה על-פייסבוק במארס 2011 וכעבור תשעה חודשים סגרה את האפליקציה והפסיקה לעדכן ולתמוך בה. גם חברת המסרים המיידים Beluga סגרה את שירותיה שבעה חודשים לאחר הרכישה על-ידי פייסבוק. הגדילה לעשות חברת שיתוף הקבצים drop.io, שסגרה את השירות כבר אחרי חודשיים מאז שנרכשה על-ידי פייסבוק.

מה פייסבוק תעשה עם אינסטגרם?

האם גורלה של אינסטגרם דומה? כרגע קשה לקבוע. פייסבוק, כאמור, שמה לא מעט כסף על השולחן אך זה לא שלצוקרברג ולאנשיו באמת חסר כסף. השאלה הגדולה היא מה פייסבוק מתכוונת לעשות עם אינסטגרם. מפתחת אפליקציית התמונות הוקמה רק לפני שנה וחצי אך עד היום לא מצאה מודל כלכלי שיכניס לה כסף לאור הפופולריות הרבה שהיא נהנית ממנה. סביר להניח שבפייסבוק לא הלכו על העסקה רק כי מצאו פתרון קסם איך לחלוב מזומנים מאינסטגרם אלא בשל הפופולריות שלה מצד אחד ובשל הכישרון שמצוי בעובדי החברה.

בתעשייה מעריכים כי בבוא היום ירצו צוקרברג ואנשיו לשלב את היכולות העיקריות של אינסטגרם - פילטרים ואפקטים מיוחדים - בתוך פייסבוק עצמה. כך, משתמשים שיעלו תמונות לפייסבוק יוכלו להפעיל עליהן את הפילטרים המפורסמים. דרך זו תייתר את הצורך בשימוש באינסטגרם והשימוש באפליקציה עלול לגווע עם הזמן.

חשוב לזכור שאמנם אינסטגרם נהנית מכ-30 מיליון משתמשים, אך הם לא פרייארים. ברגע שיבינו שיכול להיות מצב שבו פייסבוק "תייבש" את האפליקציה הפופולרית, הם יעברו הלאה כשהשוק כבר מלא באפליקציות צילום שמציעות יכולות משופרות עוד יותר מאלה של אינסטגרם - אך עם מספר משתמשים מועט יותר.