ארה"ב דחתה את בקשת פרס: ג'ונתן פולארד לא ישוחרר

גורמים יהודיים מעריכים כי ממשל אובמה ינצל את פולארד כקלף מיקוח לזירוז תהליך השלום עם הפלסטינים ■ פולארד כלוא 26 שנה, ולאחרונה חלה החמרה בבריאותו

למרות בקשה אישית שהפנה נשיא המדינה שמעון פרס לנשיא ארה"ב ברק אובמה, הבית הלבן החליט שלא לשחרר את ג'ונתן פולארד, אזרח אמריקני שהורשע בריגול למען ישראל ב-1987 ונדון למאסר עולם.

פולארד כלוא בבית-סוהר פדרלי בבאטנר בקרוליינה הצפונית, ובאחרונה דווח על החמרה במצבו הבריאותי שחייבה את אשפוזו בבית-חולים. הוא עתה בן 57. אשתו ותומכיו טוענים כי נשקפת סכנה לחייו.

פרס ביקש מאובמה לחון את פולארד על סמך שיקולים הומניטריים, בעקבות שיחתו עם אשתו של פולארד, אסתר, שבה - כך דווח - היא אמרה כי אינה רוצה להפוך לאלמנה. 80 חברי כנסת שלחו לפרס עצומה שבה נקרא נשיא ארה"ב לחון את המרגל.

נשיא ישראל ציין כי מצב בריאותו של פולארד, יחד עם העובדה שהוא כלא כבר 26 שנה, יכולים לשמש בסיס למחווה הומניטרי להעניק לו חנינה.

ואולם, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, טומי ויאטור, אמר אתמול (ב') כי הממשל האמריקני החליט שלא להיענות לבקשה. "עמדתנו לא השתנתה", אמר הדובר.

בתשובה לשאלה האם הבית הלבן קיבל את מכתב הבקשה של פרס, אמר הדובר כי אינו מודע לכך, "אך ההחלטה לא היתה משתנה" (גם אם המכתב אכן התקבל).

הסירוב חולל הפתעה בקרב פעילים יהודיים שעמלים זה שנים לשחרורו של פולארד. הם העריכו כי מחווה לשחרורו לא היתה גוררת שום ביקורת מהמפלגה הרפובליקנית, ובוודאי לא מהמתמודד המוביל על מועמדות המפלגה בבחירות לנשיאות, מיט רומני. צעד כזה היה אולי הפעולה הנשיאותית היחידה שהייתה זוכה בברכת הרפובליקנים.

על-פי הערכות שרווחו אמש בקרב חוגים יהודיים בארה"ב, טרם נאמרה המילה האחרונה בפרשה. לדברי אותם גורמים, לאובמה יהיה קשה להתעלם מפנייה פומבית של מדינאי בעל סטטורה בינלאומית כפרס, וייתכן שהוא ייענה לה, אך בהקשר של עסקת שלום עתידית. גורמים אלה סוברים כי ממשל אובמה ינסה לנצל את פולארד כקלף מיקוח לזירוז תהליך השלום עם הפלסטינים.

זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה יוזכר, אם בכלל, שמו של פולארד בהקשר של הסכם ישראלי-פלסטיני. בוועידת וואיי ריוור באוקטובר 1998 ביקש ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, מנשיא ארה"ב דאז, ביל קלינטון, לחון את אובמה. פולארד נותר בכלא, למרות שתזכיר וואי ריוור נחתם בסופו של דבר ואושרר על-ידי הכנסת בנובמבר באותה שנה.

נתניהו טען אז כי קלינטון הבטיח לו כי יחון את פולארד. קלינטון טען כי התחייב רק לבדוק את הדבר. כך או כך, נודע כי היוזמה לחנינת פולארד עוררה אז התנגדות עזה בממסד הביטחוני של ארה"ב, וראש ה-CIA דאז, ג'ורג' טנט, איים להתפטר אם פולארד ישוחרר.

אף אין זו הפעם הראשונה שממשל אובמה מסרב לחון את פולארד. בספטמבר אשתקד אמר סגן הנשיא ג'ו בייידן לפעילים יהודיים כי פולארד ישוחרר "רק על גופתי המתה", כך על-פי דיווח ב"ניו-יורק טיימס". ביידן הכחיש כי השתמש במילים אלה, אך הודה כי הוא מתנגד להעניק לפולארד חנינה.