סגן נשיא ארה"ב: "שחרור ג'ונתן פולארד? על גופתי המתה"

ביידן מגלה: "אובמה שקל לשחרר את פולארד, אך אני אמרתי, רק על גופתי" ■ הבית הלבן בחר להפעיל את ביידן כשליחו למניעת זליגה יהודית לרפובליקנים

סגן נשיא ארה"ב, ג'וזף ביידן, גילה בשבוע שעבר, כי ברק אובמה בחן אפשרות לשחרר את ג'ונתן פולארד, אך הוא, ביידן, התנגד למחווה זו בתקיפות. כך מסר אתמול (שבת) "ניו יורק טיימס".

ביידן דיבר בפגישה עם 15 רבנים בבוקה-ראטון, פלורידה. הפגישה היתה חלק ממאמץ לחזק את מעמדו של אובמה בקרב יהודי ארה"ב בעקבות מאמצי המפלגה הרפובליקנית לצייר אותו כנשיא עוין לישראל. הבית הלבן בחר להפעיל את ביידן כשליח הנשיא למניעת זליגה יהודית לרפובליקנים מפני שסגן הנשיא שוחה בכל העניינים שקשורים בישראל בפרט וביהודי ארה"ב בפרט. הוא חש בנוח בקרב יהודים וישראלים ולהם נוח בחברתו. אובמה עצמו אינו יכול להקרין תחושה כזו של נוחות, כפי שמודים אנשי הממשל בעצמם.

"ג'ו ביידן היה סנטור במשך כ-30 שנה, ובעוד שאובמה הצביע כפי שהיה צריך להצביע בכל ההצבעות שקשורות בישראל, הוא פשוט לא היה מספיק זמן בשטח", הסביר ציר לשעבר בבית-הנבחרים, רון קליין.

בפגישה בפלורידה נשאל ביידן ע"י אחד הרבנים מדוע פולארד, שהורשע ב-1986, עודו בכלא. לדברי כמה אנשים שהשתתפו בפגישה השיב ביידן בתקיפות: "הנשיא אובמה בחן אפשרות של חנינה, אך אני אמרתי לו, 'רק על גופתי המתה אסכים לשחרר את פולארד לפני תום עונשו הקצוב'. לו הדבר היה תלוי בי, הוא היה נשאר בכלא כל חייו".

ביידן, שידוע כאדם שאומר מה שבליבו, לפעמים בלי לחשוב פעמיים, אמר עוד לרבנים, שממשל אובמה עשה כמה שגיאות בהתנהלותו כלפי ישראל, לרבות החלטתו לא לבקר בירושלים כנשיא, לאחר שהשמיע את נאומו המפורסם בקהיר ב-2009, שבו העלה את מצוקת הפלסטינים לדרגה שווה לזו של מצוקת הישראלים. (למעשה, ביידן יצא לבקר בישראל במקומו של הנשיא באותה שנה, אך הביקור הסתים בכישלון הרסני, לאחר שממשלת ישראל הכריזה, בדיוק לפני פגישה של ביידן עם נתניהו, על החלטה לבניה נוספת במזרח ירושלים).

יהודי ארה"ב נוטים להצביע בעד הדמוקרטים בבחירות לבית הלבן ולקונגרס, אך סקרים הראו באחרונה, כי מסתמנת שחיקה בשיעור התמיכה באובמה בקרב היהודים, מגמה שגברה בעקבות הכרזתו במאי השנה כי גבולות 1967 צריכים לשמש בסיס להסדר קבע בין ישראל לפלסטינים, עם חילופי שטחים מוסכמים. סימן מדאיג מבחינת הדמוקרטים היה נצחונו של פעיל רפובליקני בבחירות מיוחדות לבית-הנבחרים באזור בחירות יהודי בניו-יורק שהצביע בעד מעמדים דמוקרטים מאז 1923.

בעקבות זאת, הגביר הבית הלבן את מאמציו למנוע סחף בתמיכה היהודית באובמה וגייס פקידים בכירים כדי לשכנע קהלים יהודיים באהדת הנשיא לישראל. בין המגויסים: סמנתה פאואר, בכירה במועצה לביטחון לאומי (שדווקא אינה חשודה באהדה גדולה לישראל בחוגים יהודיים מסוימים), וסוזן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם. אך, כאמור, ביידן מוליך את המאמץ לשמור על הקול היהודי ולסכל עריקות אפשריות.

פעילותו רבת השנים של ביידן בתחום מדיניות החוץ של ארה"ב מאפשרת לו לשזור בשיחותיו עם קבוצות יהודיות סיפורים על מגעיו האישיים עם מנהיגים ישראליים, למשל פגישתו הראשונה עם יצחק רבין ב-1973, כאשר רבין עבד לצידה של גולדה מאיר, או כיצד אמרה לו גולדה פעם, כי הנשק הסודי של ישראל הוא, שלמדינה אין למעשה להיכן לפנות והיא נמצאת עם גבה אל הקיר. באחת הפגישות עם יהודים סיפר ביידן כיצד נתן לבנימין נתניהו, ראש הממשלה, תצלום בחתימתו עם המילים: "אני אוהב אותך, אוהב אותך, אוהב אותך, אבל איננו יכולים להסכים על כל דבר".

גורמים דמוקרטיים אומרים, שלמרות כל הסימנים לגבי שחיקה בתמיכה היהודית באובמה, הם אינם חושבים שלנשיא ארה"ב נשקפת סכנה של אבדן הקול היהודי, במיוחד לנוכח תמיכתו החזקה בביטחונה של ישראל ובעמדת ישראל באו"ם בנאום פרו-ישראלי בעצרת הכללית.