מה גרם לפייסבוק לשלם מיליארד דולר על אינסטגרם?

תדהמה בעמק הסיליקון בעקבות רכישת אינסטגרם והאקזיט המסחרר של יזם אינטרנט צעיר בן 27, קווין סיסטרום ■ מנהלי השקעות: "קווין היה תמיד עסוק; זה מעיד על מה שאפשר להגיע אליו עם צוות טוב ומוצר טוב בפרק זמן קצר מאוד"

עמק הסיליקון הוא אחד המקומות המועטים שבהם יזם אינטרנט בן 27 יכול להפוך אפליקציית שיתוף תמונות, ללא מקורות הכנסה, לחברה ששווה מיליארד דולר, בתוך שנתיים.

ראיה נוספת לכך הגיעה אתמול, כאשר פייסבוק הכריזה על רכישתה של אינסטגרם, שהוקמה ב-2010 על-ידי קווין סיסטרום, בוגר אוניברסיטת סטנפורד ועובד לשעבר בגוגל. אינסטגרם הביאה את פייסבוק להוציא עליה מיליארד דולר לאחר שמשכה 30 מיליון משתמשים, מרביתם משתמשי אייפון של אפל.

הצמיחה המואצת התאפשרה הודות להתפשטות הרשתות החברתיות והסמארטפונים והעלויות הנמוכות שנדרשות להקמת חברת אינטרנט. באינסטגרם יש רק 13 עובדים, 4 יותר מבשנה שעברה, אז השתמשו באפליקציה 4 מיליון אנשים.

"קווין היה תמיד עסוק"

"מדובר בהישג עצום", אומר שרווין פישוור, מנכ"ל בחברת ההשקעות Menlo Ventures המתמחה בחברות מדיה חברתית. "זה מעיד על מה שאפשר להגיע אליו עם צוות טוב ומוצר טוב בפרק זמן קצר מאוד", הוא אומר.

למרות שהעסקה עלולה להעלות חששות מבועת מחירים נוספת בעמק הסיליקון, תג המחיר מהווה 1% בלבד משוויה המשוער של פייסבוק לאחר שזו תנפיק את מניותיה לציבור. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג מבין את המודל העסקי של צבירת קהל משתמשים בטרם הפקת רווחים. אחרי הכול, זוהי הדרך שבה הוא בנה את פייסבוק.

לפני רכישת אינסטגרם, צוקרברג רכש רק חברות קטנות יותר, ביניהן מו"לית הספרים האלקטרוניים Push Pop ומפתחת אפליקציית מסרים מידיים לסלולר בשם Beluga. אין ולו רכישה אחת של פייסבוק שמתקרבת בהיקפה לזו של אינסטגרם, אפליקציה בה משתמשים בעלי סמארטפונים כדי להעלות אליה תמונות, לעצב אותן באמצעות אפקטים שונים ולשתף אותן עם חברים. "זוהי אבן דרך חשובה עבור פייסבוק, מפני שזו הפעם הראשונה שרכשנו מוצר וחברה עם משתמשים רבים כל כך", כתב צוקרברג בהצהרה שפירסם אתמול (ב').

בשונה מצוקרברג, שעזב את הרווארד ב-2004, עוד לפני שסיים את הלימודים שם, מנכ"ל אינסטגרם סיסטרום דווקא סיים את לימודיו בקולג'. כאמור, ב-2006 הוא סיים תואר בהנדסה וניהול באוניברסיטת סטנפורד. במסגרת לימודיו לקח סיסטרום חלק בתוכנית מייפילד, קורס בן תשעה חודשים הנועד להכשיר את יזמי העתיד. סיסטרום גם היה חבר באחוות 'סיגמה נו', שם ניתנה לו ההזדמנות להפגין את כישורי העיצוב שלו. טומי ליפ, אחד מחבריו של סיסטרום באחווה, מספר כי הוא הפיק סרטון וידיאו עבור האחווה וניסה לפתח עבורה שוק מקוון בסגנון האתר קרייגסליסט.

"קווין היה תמיד עסוק, הוא תמיד עבד על מוצרים טכנולוגיים מעניינים", מספר ליפ, שעובד היום בחברת השקעות הון בעמק הסיליקון, "הוא פשוט היה אחד מהחבר'ה האלה שהיה הגיוני להמר שהם יצליחו בגדול", הוא אומר.

אחרי שסיים את התואר בסטנפורד, הוא עבד בחברת הסטארט אפ Odeo, שעל צוות העובדים המוקדם שלה נמנו אוון וויליאמס, ביז סטון וג'ק דורסי, השלישיה שהקימה מאוחר יותר את טוויטר. לאחר מכן הוא הצטרף לגוגל, שם הוא עבד במחלקות של ג'ימייל וב-Google Reader ומאוחר יותר בחטיבת הפיתוח התאגידי. בראשית 2010 הוא חבר לשותפו לספסל הלימודים מייק קריגר, ויחד הם הקימו את אינסטגרם.

השניים זכו לקבל מימון של 500,000 דולר מיד לאחר ההקמה, כשהמשקיעים הקרנות אנדריסן הורוביץ ובייסליין. אפליקציית אינסטגרם הושקה שבעה חודשים מאוחר יותר, באוקטובר 2010. בשבוע הראשון לקיומה נרשמו אליה כמעט 200,000 משתמשים. ההערכות הן שסיסטרום צפוי לקבל כ-400 מיליון דולר בעוד שקריגר יסתפק בכ-100 מיליון דולר.

אינסטגרם עקפה את פייסבוק

בפברואר 2011 עמד שיעור המשתמשים באפליקציה על 1.75 מיליון, כשמספר התמונות שהועלו אליה מדי יום הגיע ל-290,000. הצמיחה המהירה הביאה משקיעים לקחת חלק בסבב גיוס הון סיכון של 7 מיליון דולר, שהובל על-ידי בנצ'מרק ומספר אנג'לים (ראו מסגרת). בשלושת החודשים שלאחר מכן, גדל בסיס הלקוחות של אינסטגרם עד ל-4 מיליון, זאת כאשר החברה ממשיכה להעסיק לא יותר מ-4 עובדים.

מאז, הוכפל מספר המשתמשים באינסטגרם ביותר מפי שבעה. בשבוע שעבר הפכה האפליקציה, שפותחה במקור עבור אייפון של אפל, זמינה גם לסמארטפונים שמבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל.

לאחר שבוע בחנות האפליקציות של אנדרואיד, אינסטגרם כבשה את המקום הראשון בדירוג הורדות האפליקציות החינמיות ואת המקום השלישי בדירוג הכללי של ההורדות. את שני המקומות הראשונים תופסות האפליקציות של החיפוש הקולי של גוגל והאפליקציה של מפות גוגל. האפליקציה של פייסבוק מדורגת במקום השמיני.

לדבריו של המשקיע סאקה, הצלחתה של אינסטגרם נובעת בחלקה מהמשוב שנותנים המשתמשים באינסטגרם לתמונות המועלות לרשת. אחוז גדול מהמשתמשים מקליקים על כפתור 'לייק' עבור התמונות. "ההפעלה של המשתמשים יוצרת 'אפקט דופמין' שנותן להם הרגשה פנטסטית ולכן הם שבים כדי ליהנות מזה שוב", הוא אמר.

ההצלחה לא השאירה את המשקיעים אדישים. בשבוע שעבר השלימה החברה סבב גיוס הון של 50 מיליון דולר, שהעניק לה שווי שוק משוער של 500 מיליון דולר רק לפני שבוע.

סאקה טוען שסיסטרום וקריגר תמיד ידעו שהם יגיעו לנקודה בה הם נמצאים כעת. "לא היה להם ספק ולו לרגע אחד שהם בונים חברה בשווי של מיליארד דולר", אומר סאקה.

בוננזה לקרנות: הכפילו את ההשקעה תוך שבוע

אינסטגרם השלימה בימים האחרונים סבב גיוס הון, כך מדווח בלוג הטכנולוגיה טק קראנץ'. אינסטגרם גייסה סכום של 50 מיליון דולר ממספר קרנות, בהן סקויה, גריילוק ובנצ'מרק. הערכת השווי של החברה עמדה על כ-500 מיליון דולר.

המשקיעים בחברה, שככל הנראה כלל לא ידעו על המשא ומתן שמתנהל בין אינסטגרם לבין פייסבוק, הופתעו לגלות שהכסף שהעבירו לאינסטגרם ביום חמישי שעבר, הכפיל את שוויו בין לילה. השאלה הנשאלת היא מדוע קווין סיסטרום, מנכ"ל אינסטגרם, הסכים לצמצם את אחזקתו בחברה שהקים כאשר ידע שהיא עומדת להימכר. אחת ההשערות היא שסיסטרום השתמש בשמותיהן של הקרנות המובילות שהשתתפו בסבב כדי להשיג עמדת מיקוח טובה יותר מול פייסבוק, ומנגד, השתמש בהצעה שקיבל מפייסבוק כדי לגייס מימון רב יותר מהקרנות.

אינסטגרם השלימה את סבב הגיוס הראשון שלה לפני למעלה משנה, והיא גייסה בו סכום צנוע יחסית של 7 מיליון דולר מאנג'לים שונים, בהם אדם ד'אנג'לו, סמנכ"ל הטכנולוגיות לשעבר של פייסבוק, ג'ק דורסי, מייסד טוויטר וכריס סאקה, שהיה אחד המשקיעים הראשונים בטוויטר. בחברה השקיעו באותו סבב גם הקרנות בייסליין ובנצ'מרק. לפני שנתיים השקיע סטיב אנדרסן מבייסליין 500,000 דולר באינסטגרם, במסגרת סבב Seed שבו לקח חלק לצד קרן אנדריסן הורוביץ.

תגידו צ'יז
 תגידו צ'יז