השופטת אלשיך: "בבקשת הפסילה נגדי יש קורטוב של איום"

‎‎הבקשה לפסול את אלשיך הוגשה בתיק פשיטת-רגל בו המנהל המיוחד הוא עו"ד איתן ארז, שחתם לפני כחודשיים על מכתב תמיכה פומבי באלשיך בעקבות פרשת "הפרוטוקול המשופץ" ■ האם צפוי גל של בקשות פסילה נגד שופטת הפירוקים?

‏שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, נוטה שלא לפסול את עצמה מהמשך ניהול הליך, שאחד הצדדים בו הוא עו"ד איתן ארז - שחתם לפני כחודשיים על מכתב התמיכה הפומבי באלשיך, בעקבות פרסום פרשת "הפרוטוקול המשופץ".

כך עולה מהחלטה שנתנה השופטת אלשיך הבוקר (ג'), במסגרת בקשה שהוגשה לאלשיך לשחרור עו"ד ארז מתפקידו כנאמן בתיק מרכזי, ולחלופין בקשה שאלשיך תפסול את עצמה מהמשך ניהול ההליך בפניה.

‏"עיינתי בבקשה, ואין לי אלא לתמוה על האופן שבו הוגשה", קבעה אלשיך. לדבריה, הבקשה נוגדת את סדרי הדין, שכן בקשת פסלות שופט איננה יכולה להיות מוגשת כסעד חלופי.

בנוסף, אלשיך אומרת כי "קשה להשתחרר מהרושם" שבקשת הפסלות מהווה "ניסיון להפעיל לחץ, שלא לומר יש בה קורטוב של 'איום' על בית המשפט. זאת, תוך שרבוב עניינים ונושאים שלא רק שאין בהם ממש, אלא אינם קשורים כלל לענייננו. נוכח זאת, ראוי היה שהחייבת תשקול היטב את מהלכיה".

‏‎‎‏"חשש למשוא-פנים"

‏‎‎בקשת הפסילה - הראשונה שהוגשה נגד אלשיך בעקבות פרשת "הפרוטוקול המשופץ" - הוגשה בידי רחל סופר, המצויה בפשיטת-רגל זה כמה שנים, ושתיק פשיטת-הרגל שלה מתנהל בפני השופטת אלשיך, כשעו"ד ארז משמש מנהל מיוחד ונאמן לנכסיה.

‏במסגרת הבקשה מקדישה סופר פרק מיוחד ל"מערכת היחסים החריגה שבין הנאמן לבין בית המשפט" - כלומר לשופטת אלשיך. סופר מציינת כי בינואר השנה חתם ארז על "עצומת תמיכה" בשופטת, "לאחר שהועלו טענות כנגד המותב (אלשיך - י"י) על עריכת שינויים בפרוטוקול דיון בהליך אחר". במסגרת העצומה חלק ארז שבחים מקיר לקיר לשופטת, וציין בין היתר כי "השופטת אלשיך היא שופטת חכמה, אמיצה, עניינית וחרוצה באופן יוצא מגדר הרגיל".

‏לטענת סופר, "העובדה שעורך דין המכהן בתפקיד מטעם מותב, שממנו הוא מצפה לפסיקת שכר אישי פעם אחר פעם, עושה נפשות למען אותו מותב, מקימה לפחות חשש ממשי לניגוד עניינים או למשוא-פנים".

‏במסגרת החלטתה הורתה אלשיך לעו"ד ארז להגיב בתוך 3 שבועות לבקשתה של סופר לשחררו מתפקיד המנהל המיוחד - וזאת תוך שהדגישה בהחלטתה כי הוא אינו צריך להתייחס בתגובתו לשאלת פסלותה של השופטת עצמה מלשבת בתיק שבו הוא משמש צד.

אם תחליט השופטת אלשיך לדחות סופית את הבקשה שתפסול את עצמה מניהול ההליך שעו"ד ארז הוא צד לו, אפשר שעל החלטה זו יוגש ערעור לנשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס.

‏‎‎‏"להתנגח באלשיך"

‏במסגרת בקשת הפסלות שהוגשה בתיק של סופר נחשף צד נוסף למערכת היחסים השוררת בין עו"ד איתן ארז לבין השופטת אלשיך. לפני חודשים אחדים, כך עולה מבקשת הפסלות, הגיש עו"ד ארז תביעת לשון הרע נגד העיתון "כלכליסט" ונגד בעלי תפקידים בו, וזאת לדבריו בשל סדרת פרסומים פוגעניים כלפיו. ואולם, כתב התביעה כולל התייחסות נרחבת גם לפרסומים ב"כלכליסט" שעניינם השופטת אלשיך, ונראה כי עו"ד ארז יוצא להגנתה במסגרת תביעת לשון הרע שהגיש.

‏פרק מיוחד בכתב התביעה מוכתר בכותרת "מסע הצלב שמנהלת כתבת 'כלכליסט' כנגד כבוד השופטת אלשיך", ובו טוען ארז כי "מסיבות שאינן ידועות, הכתבת מנהלת זה מספר שנים מסע צלב או מסע נקם אישי נגד השופטת ורדה אלשיך. ייתכן שהדבר נובע מהסתה של צדדים שלישיים, ייתכן שהדבר נובע מיחסים עכורים או מסיבות אחרות. במסע השטנה שמנהלת הכתבת נגד השופטת אלשיך כל האמצעים כשרים, ואין היא מהססת לרמוס את כבודם של העוסקים בפירוקים, להכפישם ולנהל את הוונדטה שלה על גבם".

‏עו"ד ארז מסר בתגובה לפניית "גלובס" כי "על מכתב התמיכה בשופטת אלשיך חתמו כ-100 עורכי דין המייצגים משרדים. למעשה, חתמו על המכתב כל עורכי הדין בישראל בתחום חדלות הפירעון, מבלי יוצא מהכלל, ואינני רואה כל מניעה להמשיך להופיע בפני השופטת אלשיך. האם מישהו מתכוון ברצינות שכל עורכי הדין בישראל בתחום חדלות הפירעון יפסיקו להופיע מעתה בפני השופטת אלשיך?

‏‏"לעניין תביעת הדיבה שהגשתי נגד 'כלכליסט', ברור שהתביעה הוגשה בשמי בלבד, ולא בעקיפין או במישרין בשם אף אדם אחר. כפי שהוסבר בכתב התביעה, 'כלכליסט' ניסה להכפיש אותי על מנת להתנגח על גבי בשופטת אלשיך". ‏‎‎‏(פש"ר 1381/09).

השופטת אלשיך מסרה בתגובה, באמצעות דוברת בתי המשפט, כי "השאלה נסבה בין היתר על עניינם של הליכים תלויים ועומדים במסגרת בקשה שהוגשה במהלך פגרת בתי המשפט, בתיק המתנהל אצל כבוד סגנית הנשיאה השופטת אלשיך. יש להמתין להחלטת בית המשפט בבקשה. כתב התביעה שהגיש עו"ד ארז הוא עניינו. סגנית הנשיאה השופטת אלשיך איננה צד לו".

‎‎פרשת "הפרוטוקול המשופץ": התלונה עדיין מתבררת‏

‎‎הבקשה שהגישה רחל סופר לפסילת השופטת ורדה אלשיך מלדון בתיק פשיטת-הרגל שלה היא הבקשה הראשונה המוגשת לשופטת שתפסול את עצמה - או תשחרר מתפקידו נאמן או מנהל מיוחד שמונה על-ידה - בעקבות תמיכתו של אותו עורך דין באלשיך. זאת, במסגרת עצומת התמיכה שפורסמה בתקשורת, ושעליה חתמו 100 עורכי דין מ-55 משרדים מובילים המתמחים בפירוקים, כינוסים ופשיטות-רגל, בעקבות חשיפת פרשת "הפרוטוקול המשופץ".

פרשת "הפרוטוקול המשופץ", שנחשפה ב"גלובס", החלה בעקבות דיון שהתקיים באולמה, שבו השתתף עו"ד יצחק ארגז. אלשיך הכתיבה לפרוטוקול דברים חריפים נגד ארגז, ואף הודיעה כי הפרוטוקול ישמש לצורך הגשת תלונה נגדו לוועדת האתיקה בלשכה מטעם הנהלת בתי המשפט.

אלא שעותק הפרוטוקול שצורף לתלונה כלל 36 שינויים ותוספות ביחס לפרוטוקול המקורי, שעותק ממנו קיבל ארגז מהקלדנית של אלשיך, כחצי שעה לאחר תום הדיון. לכן יכול היה ארגז לערוך השוואה מפורטת בין הפרוטוקול המקורי לזה ה"משופץ", ובעקבות זאת פנתה הלשכה להנהלת בתי המשפט וביקשה הבהרות לכך‏‎.‎‏

‏בהמשך החליטה ועדת האתיקה במחוז תל-אביב של הלשכה לגנוז את תלונתה של אלשיך נגד עו"ד ארגז, ובמקביל הגיש מחוז תל-אביב בלשכה תלונה נגד השופטת לנציבות התלונות נגד שופטים, תלונה שעדיין מתבררת‎.‎‏