אקו"ם: תחנות הרדיו האזורי מכניסות עד 15 מיליון שקל לתחנה

נתוני אקו"ם נחשפו במסגרת בקשת סעד שהגישה לבית המשפט נגד רדיו ירושלים, בטענה כי התחנה מפרה זכויות יוצרים ומשתמשת ביצירות מבלי לשלם עליהן תמלוגים

ההכנסות של תחנות הרדיו האזוריות עומדות על עד 15 מיליון שקל לתחנה, תלוי בגודלה - כך עולה מנתונים הנמצאים בידי אקו"ם, שנחשפו במסגרת בקשת סעד של הארגון נגד רדיו ירושלים.

בבקשת הסעד, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, טוענת אקו"ם כי תחנת רדיו ירושלים מפרה זכויות יוצרים ומשתמשת ביצירות מוגנות מהרפרטואר של אמניה, מבלי שהסדירה ברישיון את השמעתן ומבלי לשלם תמלוגים עליהן.

לטענת אקו"ם, רדיו ירושלים מעבירה רק דיווחים חלקיים ולא מספקים. אקו"ם הגיש בקשה לצו מניעה זמני שיחייב את התחנה למסור לאקו"ם רשימות שידור המפרטות כל יצירה ויצירה המשודרת על-ידה.

אקו"ם טוענת, באמצעות עוה"ד נחום גבריאלי ואלעד צברי, ממשרד זליגסון גבריאלי ושות', כי מעשי התחנה גורמים לה נזקים כבדים בשל אי תשלום התמלוגים המגיעים עד כדי מאות אלפי שקלים בכל שנה.

בישראל פועלות כיום 16 תחנות רדיו אזורי המשדרות יצירות המוגנות על-ידי אקו"ם. לכל התחנות רישיון גורף זהה (BLANKET LICENSE) מאקו"ם, על-פיו הם יכולם לשדר את כלל היצירות ללא צורך בקבלת רישיון פרטני על כל יצירה.

בתמורה לרישיון התחנות מתחייבות לשלם תמלוגים בשיעור הנגזר מהיקף ההכנסותיהן מפרסומות והכנסותיהן הנובעות משידור יצירות, שנקבע בשים לב להיקף השימוש ביצירות המוגנות. הרישיון ניתן גם בכפוף למסירת דיווחים מדויקים לגבי היצירות ששודרו על-ידי התחנה.

בבקשת הסעד מדגישה אקו"ם כי כמעט כל תחנות הרדיו האזורי חתמו על הסכם דומה להסדרת רישיון ותשלום תמלוגים.

עוד מצוין כי נציגי אקו"ם נפגשו עם בעלי תחנת רדיו ירושלים לשם הסדרת התמלוגים והרישיון, וכן ניהלו במקביל משא-ומתן על גובה התמלוגים ואף שלחו לתחנה 3 מכתבי התראה לגבי הסדרת הרישיון. ואולם לטענתם ללא הועיל, שכן התחנה המשיכה לשדר כרגיל ברדיו וברשת האינטרנט שלה, וזאת מבלי לשלם תמלוגים.

לפיכך, אקו"ם הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים המרצת פתיחה, בבקשה להצהיר כי כל שימוש שעושה "רדיו ירושלים" ביצירות המוגנות של אקו"ם, לרבות שידורן בפומבי, מהווה הפרת זכויות יוצרים והתעשרות שלא כדין על חשבון אקו"ם.

כמו כן, ביקשה אקו"ם מבית המשפט להורות לתחנה להימנע משימוש ביצירות המוגנות כל עוד לא קיבלה רישיון.

"בעיה עקרונית"

גדי קסטיאל, מנכ"ל רדיו ירושלים, מסר בתגובה כי "אין לנו בעיה לשלם את הכסף. הבעיה שלי היא עקרונית. אנחנו רוצים שבית המשפט יבחן לראשונה את סוגיית התשלום לאקו"ם באופן רציני. אני רוצה לשלם כסף לאמנים, אבל אני מעוניין לדעת מהם הקריטריונים שעל-פי הם אנחנו משלמים. אנחנו נלך לבית משפט כדי שהוא יקבע מה הקריטריונים".

"אקו"ם אמרו לי שיש להם אלף אמנים", ממשיך קסטיאל, "אני רוצה לראות את החוזה שלהם, אחרת איך אני יודע שהם באמת מיוצגים על-ידי אקו"ם? לבעלים של התחנה אין בעיה של כסף, ולנו אין בעיה למשוך את המשפט הזה שנים בבית משפט. שכר-הטרחה של עורכי הדין שלנו יעלה יותר ממה שהם מבקשים, אבל זה לא מעניין אותנו - אנחנו באים לפתחו של בית המשפט כדי שהוא יגדיר למה וכמה צריך לשלם. אנחנו נקבל כל פסיקה של בית המשפט".

"אנחנו קוראים לתחנות אחרות להתאגד איתנו על מנת ליצור שקיפות בכל הנוגע לעניין התמלוגים", סיכם קסטיאל.