ועדת הכספים אישרה: נכים ניצולי שואה יזכו בכפל קצבאות

יקבלו תוספת חודשית בין 720 שקל ל- 900 שקל

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שתאפשר מתן כפל קצבאות לנכי רדיפות הנאצים. על פי הצעת החוק, נכי רדיפות הנאצים המוגדרים בחוק נזקקים או נצרכים, בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו להם, ושמצבם הכלכלי קשה, יזכו בתוספת חודשית של 720-900 שקל.

על פי ההחלטה, נכי רדיפות הנאצים הנצרכים, יזכו בנוסף ל- 7,300 השקלים שלהם הם זכאים (עבור מקסימום אחוזי נכות) תוספת של 720 שקלים כך שהסכום הכולל לו הם זכאים יעמוד על 8,020 שקל לכל היותר. אלו המוגדרים נזקקים יקבלו בנוסף לקצבה של כ- 4,600 שקל (עבור מקסימום אחוזי נכות), תוספת של 900 שקלים בחודש כך שהסכום הכולל שלו הם זכאים יעמוד על כ- 5,500 שקל מקסימום. בנוסף לכפל הקצבאות הוחלט כי הקצבאות יוצמדו ל"מדד הקהילתי", מדד הכולל מספר מדדים ובהם מדד המחירים לצרכן ועוד. מנתונים שהציג משרד האוצר עולה כי אוכלוסיית הזכאים עומדת על כ- 8,000 איש מהם 3,800 נצרכים ו-4020 נזקקים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שהיה מיוזמי החוק, אמר כי "מדובר בתיקון עוול היסטורי ביחס לניצולי השואה. הייתי רוצה לתת להם יותר אך מספר הניצולים הולך ומתמעט ולא ניתן להמתין עוד.

משרד האוצר מתנגד במשך שנים לכפל הקצבאות כיוון שמדובר בהצעת חוק שעלותה התקציבית נאמדת בכ- 120 מיליון שקל ועתה השגנו פשרה והוקצו לטובת העניין 50 מיליון שקל. אחרי יותר מ- 12 שנים של מו"מ יש לברך על התוספת לניצולים, שתסייע להם בקיום היומיומי. לאחר מכן יש לנסות להשיג תוספות נוספות".

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) הציע לדחות בשבועיים את ההצבעה על הצעת החוק על-מנת שצוות מצומצם של חברי הוועדה יקיים פגישה עם ראש הממשלה ושר האוצר במטרה לבחון את האפשרות להגדיל עוד את התקציב שהוקצה למימון הדבר.

גם ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) הצטרפה לקריאה לדחות את ההצבעה על החוק בשבועיים על-מנת לנסות להגדיל את התקציב למימון התוספות לניצולים. "בנושא של סיוע לניצולי השואה אין קואליציה ואופוזיציה ואני אתמוך בכל הצעה שתסייע להם", אמרה.

ואילו ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) תמך בהצעתו של ח"כ אריאל לדחייה בשבועיים אך הביע הסתייגות: "מכיוון שאני מכיר את הביורוקרטיה הישראלית וקצב התנהלותה, אני תומך באישור החוק כפי שהוא כרע במיעוטו. מחר מחרתיים השיח הציבורי כבר יתמקד בנושאים אחרים ועניינם של ניצולי השואה ירד מסדר היום".