בעקבות מחלוקת עם המנכ"ל: בכיר בתמ"ת פורש

מדובר בראובן פסח, הממונה על ההיטלים ■ נושא הוויכוח: יוקר המחיה ■ הממונה תמך בהגבלת היבוא כדי להגן על הייצור המקומי - המנכ"ל קדמי רוצה יותר יבוא כדי להוזיל מחירים

אחרי יותר מ-12 שנה בתפקיד, הממונה על ההיטלים במשרד התמ"ת, ראובן פסח, פורש. זאת, כשברקע מחלוקת ממושכת עם מנכ"ל המשרד, שרון קדמי.

עיקר המחלוקת בין השניים נסובה סביב מדיניות ההיטלים על מוצרים מיובאים. בעוד פסח מזוהה כמי שפועל להגבלת היבוא של מוצרים זולים, שעשויים ליצור היצף בשוק ולפגוע בייצור המקומי, קדמי שואף לחשוף את השוק הישראלי עד כמה שניתן לתוצרת מיובאת כדי להגביר את ההיצע ואת התחרות ולהפחית בכך גם את יוקר המחיה.

ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים קדמי סיכם עם פסח על סיום תפקידו. עוד גורמים בתעשייה שמקורבים לפסח אומרים כי קדמי העלה את הרעיון שהממונה הוותיק יעבור לתפקיד אחר. גורמים במשרד התמ"ת טענו דווקא כי פסח הוא שביקש לעבור תפקיד.

המחאה החריפה את הוויכוח

כך או כך, בקרוב עתיד משרד התמ"ת לפרסם מכרז פנימי לתפקיד הממונה על ההיטלים ופסח עתיד להשתלב בתפקיד חוקר באגף לתכנון וכלכלה שבראשות הד"ר בני פפרמן.

גורמים בכירים במשרד התמ"ת ידעו לספר כי המחאה הנרחבת מהקיץ שעבר, שהובילה להקמת הוועדה לבדיקת מחירי המזון בראשות קדמי, והוועדה לשינוי חברתי-כלכלי בראשות הפרופ' מנו טרכטנברג, ליבו את הוויכוח בין קדמי לבין פסח.

לאורך שנים פסח נתפס כמי שמרבה להיעתר לבקשות למתן היטלים להגבלת יבוא. קדמי לא אהב את האמפתיה המוגזמת כביכול של פסח כלפי התעשייה המקומית, וסבר שיש להשתמש במערכת ההיטלים במשורה ובמצבים חריגים בלבד.

ההמלצות של ועדת קדמי מדברות על הרחבת היבוא תוך הסרת מכסי מגן, וזאת חרף תרעומת של התאחדות התעשיינים ושל יצרני המזון. גורם שמקורב לוועדת המזון של קדמי ידע לספר כי "בשונה ממה שניתן היה לצפות באלה הנסיבות, לא ניתנה לפסח האפשרות לייצג את עמדותיו בעניין הרחבת היבוא במסגרת דיוני ועדת המזון. גם בוועדת טרכטנברג קיבלו החלטות מרחיקות לכת על הרחבת היבוא בלי לשמוע את עמדותיו ונימוקיו של הממונה על ההיטלים במשרד התמ"ת".

הגורם הוסיף כי "זה מצב שמעיד על התנהלות מוזרה. ייתכן שמתקבלות כאן החלטות בלי להסתכל על התמונה המלאה". גורם בכיר אחר שמקורב לנושא אמר היום כי המחלוקת בעניין ההיטלים והיבוא היא רק חלק מהסיפור, ואפשר שקדמי מצא כי פסח מיצה את עצמו.