משהב"ט: 43 חברות ביטחוניות חשודות שהפרו רישיון יצוא

בשנה שעברה סיפק משרד הביטחון יותר מ-8,000 רישיונות יצוא לחברות ביטחוניות ישראליות ■ היצוא הביטחוני - 9.6 מיליארד דולר

האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון (אפ"י) העניק בשנת 2011 יותר מ-8,000 רישיונות יצוא של רכיבים, מערכות ואמצעים של תעשיות ושל חברות מישראל לחו"ל. רישיונות אלה אפשרו יצוא לכ-130 מדינות. כך עולה מנתונים שמסר היום (ד') משרד הביטחון.

זו הפעם הראשונה שהאגף לפיקוח על היצוא הביטחוני חושף את נתוני הפעילות שלו, שעד כה התקיימה בפרופיל נמוך. את הפרטים מסר ראש האגף, מאיר שליט, במסגרת הכנס השנתי לפיקוח על היצוא הביטחוני, שבו השתתפו מאות תעשיינים ויצואנים מהתחום.

לדברי שליט, במאגרי משרד הביטחון רשומים כ-17 אלף מוצרים פעילים שטובים ליצוא, וכ-12 אלף יצואנים. אשתקד התקבלו במשרדי האגף לא פחות מ-30 אלף בקשות לרישיונות שיווק ל-190 מדינות.

"לשמור על היתרון של צה"ל"

הבקשות נבדקו בידי אנשי אפ"י ו-94% מהן אושרו. רישיון שיווק הוא תנאי ראשוני להמשך ההליך לקראת קבלת רישיון יצוא, שבאמצעותו יש לגורם המבקש תוקף לבצע עסקאות. במשרד הביטחון אמרו כי מבין הבקשות בשלב הבא, לקבלת רישיון יצוא נפסלו מחצית מהבקשות.

במשרד הביטחון אמרו כי ב-2011 נרשמו 43 מקרים שבהם עלה חשד לעבירות מצד חברות ישראליות על חוק הפיקוח על היצוא. בין העבירות: סחר ללא רישיונות מתאימים או קידום עסקאות בניגוד לתנאים ולמגבלות במסגרת הרישיונות.

חברות שנמצא כי אכן ביצעו את העבירות האמורות נחשפו לצעדי ענישה כמו ביטול רישיונות היצוא, או קנסות. שליט אמר היום בהתייחס לדברים כי "היעד החשוב ביותר שלנו הוא לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל, ולפקח על החשיפה וההפצה הבלתי מבוקרת של מוצרים צבאיים".

שליט הוסיף כי "לא פחות מכך, אנו פועלים לשמירה על ההתחייבויות הבינלאומיות שלנו ועל קשרי החוץ של ישראל. זה תפקידנו וזו האחריות שמוטלת עלינו".

"למצוא איזון נכון"

בשנת 2010 הסתכם היצוא הביטחוני הישראלי ב-9.6 מיליארד דולר. את עיקר העסקאות הובילו ארבע החברות הביטחוניות הגדולות - אלביט מערכות, התעשייה האווירית, רפאל ותעש. ישראל נמצאת בין חמש המדינות המובילות בתחום מכירת הנשק בעולם, ומוצריה זוכים להערכה רבה בצבאות זרים.

בתוך כך, משרד הביטחון פועל לעדכון חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני באופן שיקל על החברות המייצאות. ההקלות כוללות הארכה של תוקף הרישיונות ליצוא משנתיים לשלוש, הקמה של מרכז שירות ליצואן, פתיחה של "מסלול ירוק" מהיר לאישור בקשות לעסקאות יצוא של אמצעים בסיווג "שמור".

שליט הסביר היום כי "משרד הביטחון פועל כל העת למציאת האיזון הנכון בין רצון לגיטימי מצד התעשיות הביטחוניות לייצא, לבין האינטרסים הביטחוניים של המדינה".

אתמול פרסמה התקשורת בהודו כי משרד ההגנה המקומי החליט לחלט ערבות של התעשייה הצבאית (תעש) בסך 70 מיליון דולר, בעקבות ההסתבכות של החברה הביטחונית-ממשלתית בפרשת שוחד בהודו. בפרשה הסתבכו עוד 6 חברות ביטחוניות זרות, ולפני כחודש משרד ההגנה ההודי החליט להכניס אותן לרשימה שחורה ולאסור עליהן לקיים עסקאות במדינה במשך עשר שנים.

תעש התכוונה להקים עם חברה מקומית מפעל תחמושת בהודו, בהשקעה של כ-240 מיליון דולר. הערבות חולטה לטובת החברה המקומית, איתה תעש התכוונה להקים את המיזם. בתעש הבהירו כי הערבות חולטה כבר בספטמבר אשתקד, למרות שבית משפט מקומי מתח ביקורת על התנהלות הרשויות בנושא.

בכל מקרה, תעש מתכוונת לערער על ההחלטה של משרד ההגנה ההודי, ולהציג מסמכים שלדעת החברה יפריכו את האישומים הקשים נגדה.