תיעוד: סא"ל שלום אייזנר מכה 4 מפגינים נוספים

ארגון "בצלם" מפרסם תמונות חדשות שצילמה וערכה הטלוויזיה הפלסטינית, בהן מתועדת התקרית בה היה סמח"ט הבקעה המודח, סא"ל שלום אייזנר, עם המפגינים הפרו-פלסטיניים

תיעוד חדש של תקרית רוכבי האופניים בבקעה המופץ בשעות האחרונות חושף זווית נוספת על שהתרחש בה, וממנו עולה כי סא"ל שלום אייזנר הכה ארבעה מפגינים נוספים - ובהם נשים, שניסו לעבור עם אופניהם.

בתיעוד, המורכב משני סרטוני וידאו שצולמו ונערכו על ידי הטלוויזיה הפלסטינית, נראים הפעילים הפרו-פלסטיניים מראשית מסע האופניים ועד ההגעה לנקודת החיכוך עם סא"ל אייזנר וחייליו. הם נעמדים תחילה לצד החיילים, מפגינים, מניפים שלטים וקוראים ל"סוף הכיבוש".

אחד המפגינים העניק במקום ראיון לטלוויזיה הפלסטינית ואמר כי אין בכוונתם לוותר ולהתפנות. לכמה שניות נראה סא"ל אייזנר כמי שמבהיר לצלם הטלוויזיה הפלסטינית לא לדחוף במקום. לאחר מספר דקות בתיעוד, מתחילה המהומה: המפגינים העומדים מול החיילים, מנסים להתחיל לנוע לכיוון החיילים - ואז אייזנר ואנשיו מתחילים להפעיל כוח.

בצלם: הוכחה שלא היה צורך בהפעלת כוח

אחד מחייליו הודף את אחד מרוכבי האופניים ומחרים אותם. מיד לאחר מכן מתועדת המכה של אייזנר באמצעות הנשק שבידו בפניו של המפגין הדני. כשזה נהדף לאחור - מתקדמת מפגינה נוספת לעברו, ואז אייזנר מתועד כמי שמסלק גם אותה באמצעות מכת רובה. אז מסתובב אייזנר למפגין נוסף שעבר את הקו שהחיילים הורו שלא לעבור - ומכה אותו בגבו באמצעות הרובה. בהמשך הקטע נחתך ואז נראה אייזר משתמש בכוח על מנת לסלק שני מפגינים נוספים במקום. בעקבות המהומה - כל הפעילים התפזרו מהמקום, ובכך למעשה מסתיים תיעוד הווידאו.

מדובר צה"ל נמסר בעקבות פרסום התמונות: "בעקבות האירוע החמור החליט הרמטכ"ל על הדחת סגן אלוף שלום אייזנר מתפקידו וקבע כי לא ישמש בתפקיד פיקודי במשך שנתיים לפחות. במקביל להחלטה זו נפתחה בנושא חקירת מצ"ח אשר תחקור ותבדוק את כלל העדויות מהאירוע ובסיומה יוגש חומר החקירה לבחינת והחלטת הפרקליטות הצבאית הראשית".

בארגון "בצלם" שהפיץ את התמונות, טוענים כי מדובר בהוכחה נוספת כי המפגינים לא הפעילו כוח וכי לא היה הצדק בשימוש בכוח מצדם של אייזנר וחייליו. "התיעוד מפריך את הטענות כאילו המפגינים הפעילו אלימות בטרם תקפו אותם החיילים. האירוע החמור ממחיש את תחושת החסינות מפני העמדה לדין שחש הסמח"ט, בהיעדר מנגנון הרתעה יעיל - שכן כמעט ואין אכיפת חוק במקרי אלימות של חיילים כלפי פלסטינים בשטחים", אמרה מנכ"לית בצלם ג'סיקה מונטל.

שלשום החליט הרמטכ"ל בני גנץ כי בעקבות התקרית האלימה, הוא החליט להדיח את סא"ל אייזנר מתפקידו כסגן מפקד חטיבת הבקעה. בנוסף, אייזנר לא ימונה לסגן מפקד בית הספר לקצינים של צה"ל כמתוכנן, זאת לאחר שנמצאו בהתנהגותו כשלים פיקודיים וגם ערכיים, והוא לא ישובץ בשנתיים הקרובות בתפקיד פיקודי. מצה"ל נמסר כי בהחלטתו של הרמטכ"ל, הוא אימץ את המלצתם של מפקד פיקוד המרכז, אלוף ניצן ומפקד זרוע היבשה, אלוף שלמה תורג'מן.