CBS: שגריר ישראל בארה"ב ניסה למנוע שידור כתבה

כתב הרשת האמריקנית התעמת מול המצלמות עם מייקל אורן: טילפנת ליו"ר חדשות CBS כדי לסכל כתבה עוד לפני ששודרה, בלי שידעת מה יש בה ■ גורם בכיר בשגרירות ישראל: אורן ימשיך לעשות את תפקידו ולהגן על שמה הטוב של ישראל

כתבה שגרתית לכאורה על הידלדלות האוכלוסיה הנוצרית בגדה המערבית, בתוכנית החדשות היוקרתית "60 דקות" ברשת CBS, ששודרה אמש (א'), סטתה מהנושא המוצהר שלה והדגישה התנגחות בלתי צפויה בין העיתונאי הוותיק בוב סיימון, לשעבר כתב הרשת בישראל, לבין שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן.

עילת העימות: טענת הכתב כי השגריר פנה לדרגים בכירים ברשת במאמץ למנוע את שידור הכתבה. ההתנגחות נמשכה זמן קצר בלבד, אך היא נהפכה למוקד הכתבה והאפילה על הנושאים האחרים שנדונו בה. בשגרירות ישראל בארה"ב לא מתנצלים, להיפך.

"60 דקות" היא תכנית החדשות הנצפית ביותר בארה"ב (עם כ-11 מיליון צופים), הנמצאת תדיר ברשימת 10 התכניות הפופולריות ביותר שם.

הנה חילופי הדברים בין סיימון לאורן:

סיימון: "מבחינת ישראל, (ליציאת נוצרים מהגדה המערבית) עלולות להיות השלכות כלכליות חמורות. לפי נתונים של ממשלת ישראל, ענף התיירות מכניס לישראל מיליארדי דולר בשנה. רוב התיירים הם נוצרים. רבים מהם אמריקנים. זו אחת הסיבות לכך שישראלים רגישים מאוד לגבי דימויים בארה"ב. וייתכן שזו הסיבה לכך שהשגריר אורן טילפן לג'ף פייגר, העומד בראש חדשות CBS והמשמש כמפיק האקזקוטיבי של '60 דקות', כאשר עדיין עבדנו על הכתבה, זמן רב לפני השידור הערב. הוא אמר שלפי המידע שבידיו הסיפור שלנו הוא 'השמצה פרועה'".

אורן: "זה נראה לי שערורייתי, ממש בלתי מובן, שבזמן שבו קהילות נוצריות ברחבי המזרח התיכון משמשות מטרה לדיכוי ולרצח, כאשר כנסיות מועלות באש, כאשר אחד מהסיפורים הגדולים בהיסטוריה מתרחש לנגד עינינו (CBS מתעסקת עם הסיפור הזה). אני חושב שקצת הדהמת אותי".

סיימון: "וזו הסיבה לכך שטילפנת ליו"ר של חדשות CBS"?

אורן: "בוב, אני שגריר ישראל. אני עושה זאת רק לעיתים נדירות ביותר כשגריר. מבחינתי, להתלונן על משהו זה צעד חריג. לאחר ששמעתי שאתה עומד לעבוד על סיפור על נוצרים בארץ הקודש, הגיע לידיי מידע על אופי הכתבה (המתוכננת), ומהראיון הזה מתברר לי שהמידע הזה נכון".

סיימון: "הראיון הזה לא מאשר שום דבר, אדוני השגריר, מפני שאינך ידוע שום דבר מה יהיה בתכנית המוגמרת שתשודר".

אורן: "או.קיי. אני לא יודע. נכון".

סיימון: "אני עובד כעיתונאי זה זמן רב, וקיבלתי המון תגובות כמעט מכל אחד מהאנשים שרואיינו בכתבות שלי. אבל מעולם לא קיבלתי תגובה לפני שהכתבה בכלל שודרה".

אורן: "תמיד ישנה הפעם הראשונה, בוב".

"השגריר אורן יוסיף להגן על שמה הטוב של ישראל"

בשגרירות ישראל בוושינגטון אמרו כי הכתבה, כפי ששודרה, אמנם לא היתה מאוזנת, אבל היא היתה הרע במיעוטו, תוצאה שהושגה בגלל מאמצי ישראל למנוע דיווח מעוות.

גורם בכיר בשגרירות אמר אמש ל"גלובס": "בזכות שיתוף-פעולה בין מטה ההסברה הלאומי, משרד החוץ ושגרירות ישראל בוושינגטון, מאמץ משותף שהוביל השגריר אורן, נמנעה תוצאה בעייתית מאוד, וקיבלנו עוד כתבה שהיא אמנם מוטה אך אינה השמצה בוטה, ושכלולות בה גם עמדות ישראל".

הגורם הסביר כי לישראל יש אינטרס אסטרטגי מובהק למנוע כל פגיעה ביחסים עם הנוצרים ובמיוחד עם הקהילות הנוצריות בארה"ב, ולכן היתה התגייסות כזו של הגורמים הישראלייים הרלוונטיים מול CBS.

"היה לנו מידע מהימן שמתבשלת כתבה חד-צדדית שלילית ביותר, ושלא תוכננה בקשה לתגובה ישראלית", אמר המקור בשגרירות. "פעלנו, אפוא, כדי למנוע מה שהיה עלול להיות פגיעה קשה ביחסינו עם הקהילות הנוצריות בארה"ב שמגלות ידידות רבה לישראל. זו פעולה שנמשכה חודשים רבים, ולדעתנו היא הוכתרה בהצלחה. חלק ניכר מהנושאים שבהם נגע הכתב בשיחתו עם השגריר לא הופיעו כלל בכתבה, ודברים שאמר השגריר נכללו כעובדות בכתבה, בלי שיוחסו לו ישירות".

"השגריר אורן יוסיף לעשות את עבודתו ולהגן על שמה הטוב של ישראל", אמר הגורם הבכיר.

בכתבה התאמץ סיימון להראות שהגדה המערבית מתרוקנת מנוצרים. תיאופילוס השלישי, הפטריארך של הכנסיה היוונית אורתודוכסית, שרואיין בכנסיית הקבר, אמר ל-CBS כי ב-1964, השנה שבה הגיע לירושלים, חיו בעיר העתיקה כ-30 אלף נוצרים. עתה יש "מעטים מאוד".

סיימון הוסיף אחריו: "כה מעטים, 11 אלף נוצרים מתוך אוכלוסיה של כמעט 800 אלף תושבים, רק כ-1.5%. מנהיגי העדה הנוצרית חוששים שירושלים תיהפך למוזיאון, לפארק שעשועים שהנושא שלו הוא נצרות, יעד גדול לתיירים ולעולים לרגל, אבל לא לערבים הנוצריים, שהיכו שורש במקום בימיה הראשונים של הכנסיה".

בקטע אחר בכתבה הגיב אורן על המצוקה שנגרמת לתושבי הגדה בגלל המחסומים: "אנו מצטערים על אי-הנוחות שנובעת מסידורי הביטחון. מבחינת התושבים, מדובר באי-נוחות. מבחינתנו מדובר בעצם הקיום... אנו צריכים להגן על ארצנו, ולפעמים אתה חייב לעשות מה שמוטל עליך לעשות כדי לשרוד".

בוב סיימון מופיע מיד לאחר מכן: "מבחינת הנוצרים הפלסטיניים, לקיום תרבותם נשקפת סכנה. בעיירות כמו בית-לחם, שהיתה פעם עיר בעלת אופי נוצרי מובהק, המוסלמים הם עתה רוב ברור שהולך וגדל. הרעלה החליפה את הצלב. אך בתוך ישראל, בערים נוצריות כנצרת, הערבים הם אזרחי ישראל, ולדברי השגריר אורן הם משגשגים. הסיבה לכך שנוצרים עוזבים את הגדה המערבית היא, לדברי אורן, הקיצוניות האיסלמית".

לשם איזון רואיין איש העסקים הנוצרי פלסטיני זאקי חורי, הזכיין של קוקה-קולה בגדה: "אומר לך שלא ידוע לי על אף אחד, ויש לי 12 אלף לקוחות כאן, שטוען שמישהו עזב בגלל דיכוי מוסלמי", אמר חורי.