הזיכרון הנדיף של מדינת ישראל

הממשלה רוצה לחזק את ירושלים, מדוע היא מוציאה משם את הארכיון הלאומי?

הנה ידיעה שלא קראתם באף אחד ממוספי יום העצמאות: בחודש שעבר החליטה הממשלה להעביר את ארכיון המדינה מירושלים לערד, למתקן שתקים חברה קבלנית שתזכה במכרז להפעלתו. ההחלטה נעטפה במהלך מרשרש ל"קידום הארכיון לעידן הדיגיטלי", מטרה ראויה לכל הדעות.

אך נשאלת השאלה: מה דחק את הקברניטים לכרוך מחשוב ושימור מסמכים עם הרחקת מוסד לאומי מבירת המדינה אל הספר הדרומי שלה?

בצרפת, כשניסו להוציא את הארכיון מפריז ולהעבירו לעיר פונטנבלו, פחות מארבעים דקות נסיעה משולי הבירה, קמה מחאה ציבורית כה גדולה, עד שהרעיון נגנז. מה שטוב לצרפת לא טוב לישראל?

בהחלטת ממשלת ישראל הוזכר שהמעבר יתרום "לחיזוק "הפריפריה בערד" וראש הממשלה צוטט כמברך, תוך שהוא מהגג על חשיבות ההיסטוריה ועל ערכם החד ערכי של המסמכים המעידים.

האירוניה מהדהדת - דומה הדבר להצהרת אמונים לעם הספר ותרבותו במסגרת החלטת ממשלה להעביר את הספרייה הלאומית מירושלים לעיירה שלומי בגליל, או להתפייטות על חשיבות האמנות הפלסטית, כנימוק להחלטה להעתיק את מוזיאון ישראל מקריית המוזיאונים בירושלים, לאזור התעשייה במגדל העמק.

המועצה האזורית שלומי היא יישוב מסביר פנים ומגדל העמק היא עיר מתפתחת, שתיהן היו שמחות לקלוט לתחומן את המוזיאון והספרייה הלאומית כדי "להתחזק". מסופקני, עם זאת, אם מישהו היה מעלה על דעתו לשכן בהן את המוזיאון והספרייה הלאומיים, ואין לי ספק שלו היה מישהו מציע את הרעיון המוזר- הכל היו מתייחסים אליו כאל מי שיצא מדעתו.

מה יש בארכיון המדינה

בארכיון המדינה מצטברים המסמכים המעידים על פעילות המדינה לזרועותיה - פרוטוקולים מישיבות ממשלה, הסכמים בינלאומיים של משרד החוץ, ספרי תקציב של משרד האוצר, פסקי דין של בית המשפט העליון, הכרעות ההשקעה והפיתוח של משרד התמ"ת, תכניות המתאר הארציות (תמ"א) של משרדי התכנון, תהליכי הפיתוח של תכניות לימוד של משרד החינוך וכמובן גם ארכיונים אישיים של ראשי ממשלה, נשיאים, אוספי תצלומים וסרטים יחודיים.

אלו התעודות המספרות את סיפורה של המדינה, הן המקורות המהימנים למעקב ובירור מדיניותה בהווה, והן התוכן שממנו ייכתבו לימים תולדותיה לזכר ולמשמרת הדורות הבאים. אבסורדי ככל שזה יישמע - כל אלה יועברו בקרוב לשולי הארץ, וטיפולן יופקד בידי חברה קבלנית. ממשלת ישראל הנוכחית היא זו שיזמה בקול תרועה את "התוכנית להעצמת המורשת הלאומית" (תמ"ר). איך זה מסתדר עם דחיקת המוסד שאמון על מורשת זו מחוץ לבירת המדינה?

כסא חסר בשדרות הלאום

לאחרונה הוקשחו הדרישות מערוצי תקשורת לסגור אולפנים בתל-אביב כדי לקיים את מצוות השידור הציבורי מירושלים, ואליהם יצטרפו בקרוב המבנים החדשים של המוזיאון הלאומי לטבע והספרייה הלאומית כחלק מפרויקט "קריית הלאום".

ארכיון המדינה - המוסד הממלכתי ביותר, המכיל את התוכן האותנטי ביותר - ייפקד משדרות הלאום. זה חבל, די מקומם אפילו, אך בעיקר - ממש ממש מוזר.