דוח האיחוד האירופי: שני בכירים בפיפ"א לקחו 15.5 מיליון ד' שוחד

מדובר על חקירה שעוסקת במכירת זכויות שידור לפני יותר מ-10 שנים; על מעורבתו של נשיא פיפ"א, נכתב בדוח: "קשה לדמיין שמר בלאטר לא היה מודע לעניין"

אחרי שבשנים האחרונות הצטברו יותר ויותר עדויות על שחיתויות בפיפ"א, החל גם האיחוד האירופי לנבור בנושא. בדוח מיוחד שהוציא ארגון Council of Europe של האיחוד, עולות עדויות לפיהן שני בכירים בארגון הכדורגל העולמי לקחו שוחד בהיקף של 15.5 מיליון דולר.

מדובר על עדויות שנחשפו בעת חקירת ההתמוטטות של חברת ISL בשנת 2001. חברת ISL רכשה בעבר זכויות שידור של מונדיאלים וטורנירים בכירים מפיפ"א, אופ"א, פיב"א, איגוד האתלטיקה, הוועד האולימפי הבינלאומי ועוד. כדי לזכות במכרזים, קיבלו עסקני ISL מענקים, כאשר החשד הוא שחלק מהכסף הועבר בחזרה לבכירים באותם ארגונים מהם רכשו את הזכויות. מהחקירה סביב פיפ"א עולה נכון לעכשיו, כי שני עסקנים (שמותיהם לא הותרו לפרסום) בכירים בארגון קיבלו שוחד בהיקף של 15.5 מיליון דולר מ-ISL בין השנים 1992 ל-2000 כתמורה על כך שסייעו לחברה לזכות במכרזים ולרכוש זכויות שידור מפיפ"א.

על הנעשה מאחורי הקלעים בעסקאות המכר של פיפ"א דיווח כבר לפני שנים העיתונאי הבריטי אנדרו ג'נינגס. עם זאת, החקירות סביב השחיתות בפיפ"א התעצמו במהלך השנים האחרונות לאור ציטוטים של בכירים בארגון עצמו שהודו כי היו מעורבים בעסקאות לא כשרות.

הדו"ח של Council of Europe עוסק גם בשאלת מעורבותו של נשיא פיפ"א ספ בלאטר. על בלאטר, 76, שמחזיק בתפקיד נשיא פיפ"א מאז 1998, כותב פרנסואה רושבלון בדוח: "מאחר שפיפ"א היתה מודעת לסכומים המשמעותיים ששולמו לאותם בכירים בארגון, קשה לדמיין שמר בלאטר לא היה מודע לדברים. זה אמנם לא הופך אותו למי שמעורב באופן ישיר בעניין, אבל אני מאמין שזה בהחלט יוצא דופן שהוא לא עשה כלום כדי לפרסם את כל האינפורמציה שהיתה בידי פיפ"א, ולא יזם שום מהלך פנימי או דרך בית המשפט כדי לאפשר לפיפ"א לתקן את המצב".

לאחרונה נמתחה ביקורת חריפה על פיפ"א ובלאטר, אחרי שסירב לחשוף את המשכורות של עובדי הארגון. מהדוח הפיננסי של פיפ"א לשנת 2011 שפורסם בתחילת החודש עולה כי סעיף השכר ל-390 העובדים עמד בשנה החולפת על 67.3 מיליון דולר. בנוסף, קיבלו העובדים בונוסים בשווי 29.5 מיליון דולר. פיפ"א סיימה את השנה ברווח של 36 מיליון דולר, כאשר ההכנסה הסתכמה ב-1.07 מיליארד דולר.